Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Przystawki, Zupy i Sałatki > Zupy > Jak zrobic żurek w chlebie?

Jak zrobic żurek w chlebie?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Prawdziwy domowy żurek, najlepiej podany w chlebie, jest smakiem świąt wielkanocnych. Nie ma co ukrywać, jego przygotowanie jest dość trudne i czasochłonne, ale to dzięki temu ta potrawa ma charakter odświętny, a nie codzienny, a jej smak kojarzy się z wiosną i wolnymi dniami. Poniżej znajduje się przepis na 4 porcje żurku, czyli w sam raz dla przeciętnej rodziny.
Rzeczy, których potrzebujesz:
1 marchewka, 1 seler, 1 cebula, 2 białka z jaja kurzego, 4 całe jaja, pęto białej kiełbasy., 2 ząbki czosnku, mała garstka suszonych podgrzybków, dwa liście laurowe, 3 ziarna ziela angielskiego, 500 ml zakwasu na żurek (można kupić gotowy w sklepie), 2 łyżki śmietany 12%, szczypta majeranku, 4 bochenki okrągłego chlebka
1
Marchew, seler i cebulę oczyszczamy i obieramy, gotujemy warzywa w dużym garnku, do czasu, aż staną się lekko miękkie.
2
Następnie do garnka dorzucamy grzyby, ziele angielskie i listki laurowe, a całość przyprawiamy solą.
3
Przykrywamy garnek pokrywką – pozostawiając lufcik i gotujemy na małym ogniu przez ok. godzinę.
4
Gdy wszystko jest już miękkie, a wywar wyciągnął smak ze wszystkich składników, należy przecedzić go przez sitko. Czosnek ucieramy na tarce lub przeciskamy przez praskę i dodajemy do wywaru wraz z zakwasem.
5
Na koniec zabielamy zupę śmietaną i doprawiamy jeszcze w razie konieczności.
6
Teraz czas na przygotowanie chlebka. Ostrym nożem odcinamy jego górną część i odkładamy sobie na bok, będzie później swego rodzaju „pokrywką”.
7
Z pozostałej części wydrążamy środek, dość dokładnie, tak aby powstała pojemna miseczka.
8
Oddzielamy na boku białko od żółtka i delikatnie roztrzepujemy to pierwsze, po czym smarujemy tym białkiem wnętrze chlebka, skupiając się zwłaszcza na denku.
Jak zrobić sadzone jajka w bekonie?
Jak zrobić żurek?
Jak zrobić lukier królewski?
Jak zrobić barszcz ukraiński?
9
Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni i wkładamy do niego przygotowane chlebki na ok. 10 minut. Dzięki temu zabiegowi chleb nie nasiąknie zupą i nie będzie przeciekał, dodatkowo będzie bardzo chrupiący i apetycznie zarumieniony.
10
Do gotowych chlebów możemy wlać już gorący żurek. Układamy całość na talerzach, a chlebek przykrywamy wcześniej odłożoną „pokrywką”, pozostawiając lufcik, aby było ją łatwo zdjąć.
11
Tradycyjnie do żurku możemy dorzucić ugotowane na twardo, pokrojone w cząstki jajko i kawałek białej kiełbasy, pokrojonej w plastry.
12
Żurek podawajmy zawsze bardzo gorący, chłodna, a nawet letnia zupa całkowicie traci swój urok.
13
Zakwas do żurku można przygotować samemu, składa się on z mąki żytniej i razowej, czosnku, razowego chleba i wody, jeśli jednak nie mamy zbyt wiele czasu lub nie jesteśmy zbyt wprawnymi kucharzami, warto wspomóc się gotowym produktem ze sklepu.
 3.7/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

madzia - 2016-03-29
A ja gotuję podobnie żurek i jest pyszny. A co najważniejsze mojej rodzinie smakuje. Z resztą Święta rządzą swoimi kulinarnymi przepisami ;). Wesołych Świąt :-*
Wiedźminbor - 2016-03-29
To musi być smaczne! Namówię swoją połowicę by zrobiła mi coś takiego w Święta! Najciekawszą kwestią w tym jest zapiekanie przygotowanego chleba wysmarowanego białkiem w piekarniku by nie nasiąkał żurkiem!
Dziękuję! Smacznego!
grazyna2 - 2013-04-05
ten przepis nie dla mnie-...ale pozdrawiam
joannanowa8019 - 2013-03-25
bardzo ciężkostrawne i niedobre jedzenie!
ziggy - 2012-04-09
lubie przepis na zur swojej roboty jest poprostu fantazja i lekko wchodzi a czuje sie doskonale..
 
Jajka i wędliny możemy podawać z sosami oraz oczywiście z chrzanem wielkanocnym, który z pewnością urozmaici ich smak....
Jak zrobić chrzan wielkanocny?
Jajka i wędliny możemy podawać z sosami oraz oczywiście...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt