Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Problemy w Szkole > Jak pisać dobre wypracowania?
Jak pisać dobre wypracowania?

Jak pisać dobre wypracowania?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeżeli twoje oceny za wypracowania z języka polskiego nie są najlepsze, to czas zastanowić się, dlaczego tak jest. Jeżeli tylko znajdziesz przyczynę i nad nią popracujesz, z pewnością twoje wyniki poprawią się.
1
Wypracowania zawsze dotyczą jakiegoś zakresu materiału, np. określonej epoki. Przeanalizuj więc, jakie są charakterystyczne cechy danego okresu, jakie ważne wydarzenia historyczne miały wówczas miejsce i jakie były w związku z tym nastroje społeczeństwa. Możesz to wyczytać w lekturach, czasem wprost, a czasem między wierszami, ale możesz też „na chłopski rozum” domyślić się, że np. krótko po wojnie ludzie próbują sobie na nowo poukładać życie itd.
2
Przeanalizuj główne wątki występujące w niedawno przerabianych lekturach. Jeżeli temat wypracowania dotyczy jednej pozycji, dobrze jest wykazać się szerszą wiedzą i nawiązać do innej książki, niekoniecznie musi to być lektura. Liczy się umiejętność kojarzenia faktów i to, że potrafisz dostrzec jakieś podobieństwa lub nawet przeciwnie – zupełnie inną postawę bohatera w analogicznej sytuacji.
3
Wypracowanie powinno mieć minimalną długość zaleconą przez nauczyciela. Tekst krótszy, nawet dobry, będzie oznaczał niższą ocenę.
Jak napisać opowiadanie?
Jak wagarować?
Jak nie iść do szkoły?
Jak się dobrze przygotować do sprawdzianu z matematyki?
4
Wypracowanie to nie sprawozdanie, ani rozprawka. Nie może się składać tylko z krótkich, zwięzłych zdań. Nie popadaj oczywiście w przesadę i nie lej za bardzo wody, ale trochę – owszem.
5
Przed rozpoczęciem pisania ułóż sobie krótki plan, aby twój tekst nie przypominał wielkiego chaosu. Na osobnej kartce zapisuj też wszelkie pomysły, myśli skojarzenia, które przyjdą ci do głowy i które później będziesz chciał wykorzystać. W przeciwnym razie, przejęty pisaniem pracy, niemal na pewno zapomnisz, a takie myśli to często perełki i dużo wnoszą do całego wypracowania.
6
Jeżeli nie jesteś pierwszoklasistą, znasz już swojego polonistę i mniej więcej możesz się spodziewać, czego oczekuje od pracy i co mu się może spodobać, wykorzystaj to.
7
Nie powtarzaj się. Często powtarzane w tekście słowa bardzo rażą i niekorzystnie wpływają na ocenę. Podobną wagę przywiąż do ortografii i poprawnego formułowania zdań, a także do interpunkcji.
8
Czytaj książki na co dzień. Nie ma lepszego sposobu na wzbogacenie słownictwa i nauczenie się poprawnego i interesującego pisania. Nie muszą to być oczywiście lektury, mogą to być dowolne pozycje, jakie cię interesują.
9
Staraj się, by pisany przez ciebie tekst był interesujący dla czytającego, nie chcesz chyba, by nauczyciel zrobił sobie nieplanowaną drzemkę podczas czytania twojej pracy.
10
Trzymaj się tematu!
 4/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

domin1504 - 2013-05-08
Najlepiej użyć również słownika synonimów oraz słownika ortograficznego.
pamiętaj:
o czystej kartce najlepiej A4
o marginesie 2.5 cm
napisanie tematu
podpisanie się na marginesie
najlepiej trzymać eis ponad 23 linijek
arimor - 2013-02-22
Nic nie ozdabia wypracowania lepiej niż piękne aforyzmy. Można rozpocząć od nich wypracowanie lub potraktować je jako komentarz do pracy i umieścić w zakończeniu. Jeżeli czytasz książki lub choćby przeglądasz strony z cytatami wynotowuj sobie te, które najbardziej Ci się spodobają w specjalnym notesiku i zawsze podpisuj nazwiskiem autora. Przeglądaj notes co jakiś czas - zdziwisz się jak wiele cytatów utkwiło Ci w pamięci i będziesz w stanie bez problemu przypomnieć je sobie podczas pisania wypracowania na lekcji.
 
Wypracowanie to często wymagana w szkole forma opisowa, która często pojawia się także w pracach maturalnych. Na pozór...
Jak napisać wypracowanie?
Wypracowanie to często wymagana w szkole forma opisowa, która często pojawia się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt