Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Sprzątanie kuchni > Jak wyczyścić okap?

Jak wyczyścić okap?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.5/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeżeli spędzasz sporo czasu na gotowaniu, to prawdopodobnie Twój okap kuchenny jest zawsze w użytku. Wielokrotne stosowanie okapu przyczynia się do powstawania w nim brudu, szczególnie na powierzchni siatkowej, która znajduje się bezpośrednio nad kuchenką. Gromadzone resztki jedzenia oraz tłuszcz często zapychają otwory w siatce, co powoduje zmniejszenie działania okapu oraz wentylacji. Oto kilka wskazówek jak utrzymać sprawne ich funkcjonowanie.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Bieżąca woda, Płyn do mycia naczyń, Gąbka lub druciana szczotka, Środek do czyszczenia kuchenki lub piekarnika, Stare szmatki
1
Obserwuj wszelkie brud i zanieczyszczenia pojawiające się na okapie. Dosyć częstym widokiem może być nalot z olejku, który odparowuje podczas gotowania i przywiera do siatki. W szczególności, gdy dużo smażysz na patelni i kiedy nie używasz przykrywek. Jeżeli gotujesz codziennie, sprawdzaj powierzchnię siatkową, co najmniej raz w tygodniu, natomiast jeśli gotujesz rzadziej, kontroluj ją raz na dwa tygodnie. Kiedy zauważysz nagromadzony tłuszcz wraz kurzem i brudem, to znak, że czas okap umyć.
2
Zdejmij powierzchnie siatkową znajdującą się pod okapem, która mieści się bezpośrednio nad kuchenką. Wyjmiesz ją używając śrubokrętu bądź palca wskazującego, delikatnie dociskając, następnie wysuwając. Upewnij się, że podczas wykonywania tej czynności wszelkie garnki i patelnie znajdujące się pod okapem są przykryte.
3
Namocz siatkę w misce z gorącą wodą, która pomoże roztopić nagromadzony tłuszcz. Możesz użyć kuchennego zlewu, pod warunkiem, że jest dostatecznie szeroki. Zatkaj odpływ i pozwól, aby gorąca woda lała się, dopóki nie pokryje siatki.
4 sposoby na muszki owocówki
Jak myć lodówkę?
Jak wyczyścić toster?
Jak usunąć kamień z czajnika?
Ostrzeżenia
  • Zapewnij dobrą wentylację w miejscu, gdzie używasz wonnych środków czyszczących.
Wskazówki
  • Jeżeli posiadasz zmywarkę do naczyń, ustaw na program „garnki i patelnie”. To pomoże usunąć zanieczyszczenia, które są łatwe do zmycia, w przeciwnym wypadku należy użyć środka czyszczącego.
4
Dodaj do wody 1/2 szklanki płynu do mycia naczyń, następnie wymieszaj i doprowadź do powstania piany. Pozostaw okap w wodzie na ok. 30 minut, jeśli jednak jest bardzo zanieczyszczony, pozostaw na dłużej.
5
Załóż gumowe rękawice i delikatnie wyciągnij siatkę z wody. Niektóre z zanieczyszczeń powinny już zniknąć. Zacznij szorowanie za pomocą szczotki, bądź gąbki. Pamiętaj nie używać za dużo siły, żeby nie usunąć siatki z jej ramy. Wykonaj tę czynność po obu stronach powierzchni siatkowej.
6
Opłucz siatkę ciepłą wodą. Użyj szczotki, w celu usunięcia drobinek, które nadal mogą przywierać do powierzchni.
7
Sprawdź siatkę. Jeżeli nadal jest nagromadzony tłuszcz, to jest to możliwe w przypadku długiego zaniedbania okapu, który po pewnym czasie ciężko jest wyczyścić za pomocą namoczenia i szorowania. W takim wypadku do usunięcia zanieczyszczenia będziesz potrzebować środka czyszczącego.
8
Użyj środka czyszczącego przeznaczonego do kuchenek lub piekarników, który możesz nabyć w każdym sklepie z produktami chemicznymi. Dobrym przykładem jest produkt o nazwie „Cillit BANG”. Kup środek bezzapachowy, który nie jest drażniący. Jeżeli jakimś sposobem kupisz produkt wonny, użyj go na zewnątrz lub otwórz wszystkie okna w pomieszczeniu i włącz wentylator, w celu rozproszenia zapachu. Załóż, także maskę ochronną, aby nie wdychać oparów.
9
Nałóż środek bezpośrednio na brud. Rozprowadzaj go nawet w ruchu, od strony lewej do prawej, tak aby nie przeoczyć żadnego zanieczyszczenia. Wykonaj tę czynność po obu stronach siatki. Pozostaw na około godzinę.
10
Używając drucianej szczotki lub gąbki usuń brud.
11
Dokładnie opłucz z brudu ciepłą wodą, pozostaw, aby spłynęło.
12
Wysusz używając starych szmat lub ręczników kuchennych i umieść z powrotem w okapie.
Wskazówki
Ostrzeżenia
 2.5/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

topielica - 2015-10-20
Ja czyszczę preparatami w sprayu dostępne w marketach sprawdzają się dobrze ,natomiast by okap lśnił polecam po wyczyszczeniu posmarować olejem lub oliwką -super błyszczy i o to chodzi.
Stan2 - 2015-08-17
Płyn do mycia silników samochodowych rozwiązuje problem.
Agniesia2678 - 2013-12-30
ja czyszcze preparatem W5 z lidla w psikaczu do bardzo tłustych
powierzchni, super jest, wystarczy popsikać i przetrzeć
Nika - 2013-07-29
Filtr z okapu włożyć do miski, posypać granulkami " Kreta" (granulki) i zalać gorącą wodą. Tylko należy zachować ostrożność, jak to przy "Krecie". Efekt rewelacyjny, lepszy niż w zmywarce.
Kucharz - 2012-04-23
Po co się męczyć z szorowaniem :).Znalazłem płyn który wystarczy rozcieńczyć a następnie namoczyć w nim filtr,tłuszcz sam spływa a filtr wygląda jak nowy.Świetnie sprawdził mi się też na samym okapie ,czajniku i płycie ceramicznej.Kosztuje tylko dychę za pół litra a nazywa się...ONE multiaplication, zdaje się że wbrew nazwie produkt polski
Lodówka stanowi niezbędny element wyposażenia kuchni każdego z nas. Dzięki niej możliwe jest przechowywanie potraw...
Jak myć lodówkę?
Lodówka stanowi niezbędny element wyposażenia kuchni każdego z nas. Dzięki niej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt