Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Usuwanie plam > Jak wyczyścić wosk?

Jak wyczyścić wosk?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.2/5 (21 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Na większości świąt lub imprez rodzinnych pojawiają się u nas świeczki, które dodają nieco świątecznej atmosfery. Kolorowe, aromatyczne świece należą do najważniejszych i najsprytniejszych chwytów w dekoracji. Niestety wraz z perfumowaną, kwiatową wonią wprawiającą nasze zmysły w zachwyt, pojawiają się brzydkie nacieki z wosku, które sprowadzają nas z powrotem na ziemię, przypominając, że świat jest miejscem ciągłego sprzątania. Nie martw się jednak na zapas, wosk można wyczyścić z taką łatwością, z jaką sam się gromadzi. W zależności od rodzaju i lokalizacji powierzchni, gdzie powstają nacieki, mogą być przydatne różne metody usuwania wosku. Poniżej znajduje się kilka łatwych do wykorzystania metod. Po prostu wybierz dla siebie tę odpowiednią.
1
plama z wosku na obrusie

Obrusy, serwety, podkładki.

Oto kilka kroków, które należy wykonać, aby całkowicie usunąć zaschnięty wosk z obrusu, serwety, bądź podkładki.

W pierwszej kolejności należy przyłożyć kostkę lodu lub cały worek na plamę wosku. Dzięki temu stanie się bardziej łamliwy, co pozwoli Ci go skruszyć. Użyj karty kredytowej lub cienkiego noża do masła i delikatnie zeskrob tyle wosku, ile jesteś w stanie. Nigdy nie używaj ząbkowanego noża, ponieważ możesz uszkodzić materiał. Po zeskrobaniu wosku będzie konieczne użycie żelazka oraz kilku czystych, papierowych torebek.

W zależności od tkaniny ustaw żelazko na temperaturę średnią lub wysoką. Jedną z torebek umieść pod materiałem, drugą natomiast na plamie z wosku. Prasuj delikatnie tak, aby wosk przeniósł się na papierową torbę. Po schłodzeniu, wyrzuć papierową torbę z woskiem do kosza. Powtórz czynność używając kolejnej torebki, w celu całkowitego usunięcia nacieku.

Niestety jeśli naciek pochodził z kolorowej świecy, na tkaninie może się pojawić plama. Jeśli tak się stało, postępuj zgodnie z instrukcjami dotyczącymi tego, jak prać materiały. W celu uzyskania najlepszego rezultatu, wypierz tkaninę jak najszybciej.

2
wosk na meblach

Powierzchnie drewniane.

Zdarza się czasami, iż wosk z naszych kolorowych świeć skapnie na nasze meble, zwłaszcza te drewniane jak np. szafki, regały, czy stoły. W celu usunięcia takiego nacieku, przyłóż do niego kostkę lodu, lub cały worek.

Używając plastikowej karty kredytowej, lub innego cienkiego przedmiotu, takich jak gładki nóż do masła, lub plastikowa linijka, zeskrob wosk delikatnie. W przypadku, gdy ostrożnie zeskrobujesz naciek, aby nie zarysować powierzchni, pewne resztki z wosku mogą nadal zalegać na drewnie. Nałóż na plamę środek do czyszczenia mebli i za pomocą miękkiej, czystej szmatki zetrzyj pozostałości.

3
wosk na tapicerce

Dywany i tapicerka.

Wosk ze świec często ląduje na naszych dywanach, dywanikach i tapicerkach. To w jaki sposób do tego dochodzi, nie jest tajemnicą. Tak jak to, że wielu z nas przenosi świece, w różne miejsca podczas, gdy są zapalone. Co więcej, ludzie często zapominają, że po zgaszeniu świeczki należy odczekać chwilę, aż wosk się schłodzi i wyschnie.

Jeśli przytrafiło się to i Tobie, przyłóż kostkę lodu lub cały worek z lodem do plamy. Możesz również użyć specjalnego środka chemicznego, przeznaczonego do zamrożenia wosku na dywanach oraz tapicerkach. Kiedy już go zamrozisz, użyj czystego i tępego narzędzia, żeby rozkruszyć naciek. Niezwłocznie zbierz lub odkurz resztki wosku. Jeśli będziesz zbyt długo zwlekać, trzeba będzie powtórzyć czynności od początku.

4
wosk w lampionie

Pojemniki na świeczki.

Dla posiadaczy pojemników na świece najważniejsze jest, aby uchronić je przed osadzanym się woskiem. Przed przywieraniem świeczki do dna pojemnika, uchroni Cię napuszczenie niewielkiej ilości wody. Jednak, jeśli już za późno i wosk przywarł do pojemnika, zrób miejsce w zamrażarce, i włóż pojemnik do środka. Pozostaw go na kilka godzin, aby naciek był zamrożony, po czym spróbuj podważyć wosk, najlepiej gładkim nożem do masła. Wosk powinien z łatwością schodzić. Wszelkie pozostałości wosku można usunąć za pomocą mydła i ciepłej wody.

Przeczytaj teraz: Jak wywabić trudne plamy?
 3.2/5 (21 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (9)

Emi - 2014-12-30
Niestety plamy nie zniknęły, co jeszcze mogę zrobić, w czym wyprać?
Emi - 2014-12-30
Alan - 2013-12-30
dzięki za tą poradę!
pozdrawiam tipy.pl!
Agniesia2678 - 2013-12-30
Kiedy poplamimy ubranie lub jakikolwiek inny materiał - np. obrus - woskiem, najpierw odczekajmy, aż wosk stwardnieje. Następnie go zdejmujemy. Najlepiej przełamać plamę na dwie części albo ściągnąć wosk w całości, nie rozdrabniamy go na malutkie kawałeczki. Do tłustej plamy, która pozostała, należy po obu stronach przyłożyć serwetkę albo arkusz papieru i następnie przycisnąć gorącym żelazkiem. Czynność powtarzamy tak długo, aż na papierze przestaną się pojawiać tłuste plamy.
JoannaGodlewska - 2013-12-02
Bardzo przydatne :)
Travers - 2013-05-28
Po imprezce miałem co robić. Zbita szklanka to jeszcze nic takiego. Wystawione drzwi da się wprawić. Najgorszy jest wosk rozlany w wejściu na płytkach i przeniesiony na dywany. Próbowałem wszyskiego. Trafiłem na taki płyn do usuwania pozostałości po naklejkach, tłuszczy i wosku miedzy innymi. Bez względu na powierzchnie czy to drewno, dywan czy płytki czyścił wszystko bez żadnego namaczania i jak czytałem w wielu postach opalania, podgrzewania albo skrobania. Spróbujcie płynu googone - do znalezienia na necie. Nie jestem fanem amerykańskich wynalazków ale tu oddaje pełne 10 punktów za konkrecik.
Pozdrawiam
topielica - 2013-04-24
Ciekawe ,ciekawe,a jeśli chodzi o ubrania -mój sposób to żelazko i papier śniadaniowy -na plame z wosku kładę papier śniadaniowy i przejadę gorącym żelazkiem plama zniknie wraz z woskiem .
Księżniczka - 2013-01-20
Najlepszy i sprawdzony sposób na usunięcie wosku z drewna to użycie suszarki do włosów i papierowego ręcznika. Ciepłym strumieniem powietrza topimy wosk i wycieramy papierowym ręcznikiem do momentu aż wosk zniknie. Gotowe :)
martakali2889 - 2012-12-03
To już wole kupić nową świeczkę.
 
Często wieczór w nastrojowej atmosferze światła świec kończy się mniej nastrojowymi plamami.  Niełatwo je później...
Jak usunąć plamy z wosku?
Często wieczór w nastrojowej atmosferze światła świec kończy się mniej nastrojowymi...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt