Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie i Medycyna > Jak interpretować wyniki badań krwi?
Jak interpretować wyniki badań krwi?

Jak interpretować wyniki badań krwi?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Badanie krwi jest jednym z najczęściej wykonywanych, a to za sprawą jego ogromnej wagi. Badanie to pozwala wykryć wiele nieprawidłowości w organizmie, chorób oraz potencjalnych zagrożeń zdrowotnych. Zazwyczaj pacjenci udają się do lekarza, aby zdiagnozował gotowe wyniki. Jednak przed pójściem do lekarza sami możemy odkodować poszczególne skróty i nazwy medyczne.
1
Badanie krwi jest niezwykle istotne, dlatego lekarze często apelują do pacjentów o regularne wykonywanie tego badania w ramach profilaktyki. Pacjent wykonujący systematyczne badania ma większą świadomość własnego stanu zdrowia, ale przede wszystkim dokumentacja tych badań jest niezmiernie istotna dla lekarzy. Badanie krwi musi być wykonane na czczo, ponieważ spożycie posiłku daje niemiarodajne wyniki. Trzeba pamiętać też o przyjmowanych lekach, które w jeszcze większym stopniu fałszują wynik.
2

Co oznaczają zapisy na wyniku badań krwi i przed czym potencjalnie mogą ostrzegać?

WBC Krwinki białe (leukocyty): Ich funkcja sprowadza się do ochrony organizmu przed zewnętrznymi bakteriami, wirusami, pierwotniakami. Powyżej normy: stan zapalany, dna moczanowa, zmiany nowotworowe lub zwykłe przegrzanie organizmu. Poniżej normy: uszkodzenie szpiku kostnego.

RBC Krwinki czerwone: Odpowiadają za przenoszenie tlenu w organizmie, są głównym składnikiem krwi. Powyżej normy: niedotlenienie, zaburzenia hormonalne, łagodny nowotworowy rozrost krwinek. Poniżej normy: niedobór witamin z grupy B12, żelaza, kwasu foliowego, niedokrwistość, choroba nerek, zmiany nowotworowe.

HGB Hemoglobina (czerwony barwnik krwi): Hemoglobina transportuje tlen do wszystkich komórek organizmu. Powyżej normy: może oznaczać nadkrwistość, zakrzepy krwi. Poniżej normy: może prowadzić do anemii.

Domowe sposoby na bóle menstruacyjne
Co jeść podczas miesiączki?
Jak leczyć czkawkę?
Jak być szczęśliwym singlem?
3

PLT Płytki krwi (trombocyty): Płytki krwi regenerują pęknięte naczynia. Powyżej normy: infekcja, przesilenie fizyczne, niedobór żelaza, choroba nowotworowa. Poniżej normy: niedobory witamin z grupy B12, kwasu foliowego, infekcje, słaba krzepliwość, choroba nowotworowa, skutki zażywania lekarstw.

HCT Hematokryt: Wskaźnik ten określa nam objętość czerwonych krwinek do objętości pełnej krwi. Powyżej normy: nadkrwistość, odwodnienie, przewlekłe choroby płuc, choroby nowotworowe nerek. Poniżej normy: nadmierne przewodnienie, anemia, utrata krwi, choroby szpiku kostnego.

OB. Odczyn Biernackiego: Powyżej normy: stany zapalne, chora wątroba, choroby nowotworowe, skutki przyjmowania leków, stres.

 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Masaż to bardzo przyjemna forma leczenie fizjoterapeutycznego. Masażysta głaszcze, uciska, masuje skórę, ostukuje ją,...
Jak wykonać masaż klasyczny?
Masaż to bardzo przyjemna forma leczenie fizjoterapeutycznego. Masażysta głaszcze...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt