Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Kwiaty w Ogrodzie > Jak sadzić hiacynty?

Jak sadzić hiacynty?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.3/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij

Istnieją trzy główne gatunki hiacyntów. Najbardziej popularny jest hiacynt wschodni (Hyacinthus orientalis), który wytwarza tylko jeden kwiat, osiągający wysokość 12- 18 cm, na łodydze o długości 6-8 cm. Kwiat składa się z wielu małych kwiatuszków, w kształcie dzwoneczków. Płatki mogą być w kolorze czerwonym, różowym, białym, żółtym, niebieskim. Hiacynt rzymski (albulus, wcześnie kwitnący) będzie wytwarzał od 2 do 3 cieńszych kwiatów o długości 18 cm z kwiatami nieco luźniej rozprzestrzenionymi, w kolorach różowym, białym albo niebieskim. Hiacynt multiflora będzie wytwarzać, z jednej bulwy, kilka kwiatów o długości 18 cm, z kwiatkami luźno rozłożonymi. Liście wszystkich trzech, wyżej wymienionych gatunków hiacyntów różnią się długością i grubością oraz otaczają centralny kwiat. Bulwy hiacynta wschodniego są zazwyczaj sprzedawane w zależności od rozmiaru. Największe (ok. 22 cm w obwodzie) są prezentowane na wystawach. Te duże hiacynty potrzebują czasami wsparcia i jest to dość ciężkie do zrobienia, kiedy są uprawiane w doniczkach. Dlatego lepszym wyjściem jest zasadzenie kliku grup mniejszych kwiatów. Efekt będzie tak samo dobry jak w przypadku innych kompozycji. Hiacynt rzymski i multiflora nie potrzebują wsparcia.

1

Sadzenie hiacyntów.

Gleba dla bulw jest zazwyczaj mieszanką torfu, kawałków węgla drzewnego i często pokruszonych muszelek ostryg. Bulwy powinny być zasadzone początkiem zimy. Jeżeli będziesz sadzić na przestrzeni kilku tygodni, możliwe jest, że będziesz mieć dostęp do świeżych kwiatów przez dwa albo trzy miesiące.

2

Sadzenie na zewnątrz.

Na zewnątrz sadź bulwy na głębokości około 10 cm w odległościach 8 cm od siebie, w żyznej, dobrze przepuszczalnej glebie. Znajdź dla nich miejsce słoneczne albo częściowo zacienione.

3

Sadzenie w pomieszczeniu.

Najlepiej nie sadzić bulw w różnych kolorach, w tym samym kontenerze, ponieważ bardzo rzadko kwitną one w tym samym czasie. Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów, sadź bulwy o zbliżonej wielkości blisko siebie, ale tak aby nie dotykały one siebie nawzajem lub ścianek kontenera.

Umieść w kontenerze warstwę gleby dla bulw i nawodnij ją a następnie delikatnie uklep. Weź bulwy i wciśnij je delikatnie w glebę, tak aby końcówki bulw znajdowały się jedynie odrobinę niżej poziomu krawędzi kontenera. Następnie umieść więcej gleby dookoła bulw, tak by sięgała ok. 1,5 cm od krawędzi kontenera. Delikatnie ulep ziemię, opuszkami palców, a następnie podlej. Nada się do tego każdy kontener. Doniczki, miski, garnki, z lub bez dziurek drenujących, chociaż lepiej będzie prawdopodobnie użyć naczyń bez dziurek.

Jak sadzić magnolie?
Jak hodować amarylis (hipeastrum)?
Jak sadzić słonecznik?
Jak sadzić lilie?
4

Zakorzenienia hiacyntów.

Utrzymuj bulwy w chłodnym i ciemnym miejscu, przez około 10 do 14 tygodni. To zapewnia wytworzenie dobrego systemu korzennego i pojawienie się pąków kwiatów. Ludzie uprawiający hiacynty komercyjnie, będą sadzić kwiaty na jesieni i zakopią je w 15 cm torfu, do momentu aż nie wypuszczą korzeni. Zamiast tego, owiń kontener w kartkę wilgotnego papieru lub w czarny plastikowy worek i umieść w chłodnym miejscu. Znaczące jest to, aby utrzymać rosnącą roślinę średnio nawilżoną , ponieważ jeżeli bulwy zostaną przesuszone, może nastąpić fatalne uszkodzenie zarówno kwiatów jak i korzeni.

5

Wschodzące hiacynty.

Często po 10 lub 14 tygodniu, trzymania bulw w ciemności, należy wynieść kontenery do światła. Aklimatyzuj je stopniowo, poprzez trzymanie ich w ciemnym kącie przez kilka dni, zanim umieścisz je w pełnym świetle. Utrzymuj wilgoć gleby, pozwalając na to, żeby górne 1,5 cm gleby wysychało pomiędzy podlewaniami.

Trzymaj hiacynty w stałej temperaturze 18 stopni Celsjusza, gdyż jest ona najlepsza dla pojawiających się na bulwie pąków. Teraz musisz zapewnić bulwom jasne światło i trochę bezpośrednich promieni słonecznych, w trakcie okresu tworzenia się liści i rozwijania pąków. Pamiętaj, aby obracać je co kilka dni, tak aby wszystkie rośliny miały taki sam dostęp do światła i aby nie rosły jednostronnie. Kiedy zakończy się kwitnienie, zasadź bulwy na zewnątrz. Nie będą one mogły być znowu użyte jako rośliny domowe.

6

Hodowanie hiacyntów w wazach i szklanych pojemnikach.

Pojedyncze bulwy hiacyntów są od czasu do czasu sadzone w szklanych pojemnikach, wypełnionych wodą. Bulwa jest umieszczana w szyjce szklanego pojemnika, a woda powinna sięgać do punktu zaraz poniżej podstawy bulwy. Wąska szyjka pojemnika podtrzymuje bulwę, tak aby pozostała ona sucha, podczas wypuszczania korzeni do wody.

Umieść bulwę w zimnym, ciemnym, dobrze wentylowanym miejscu, do momentu aż górny wzrost osiągnie około 10 cm. To powinno zająć około 8 do 10 tygodni. Po takim czasie, pojemnik z bulwą może zostać umieszczony na północnym oknie w pokoju i stopniowo przyzwyczajać się do coraz większej ilości światła. Dolej wody jeśli to konieczne. Woda powinna być dodawana jedynie wtedy, kiedy jest w temperaturze pokojowej. Powinno się również w tym momencie unikać zbyt dużej ilości bezpośredniego światła słonecznego.

Przeczytaj teraz: Jak pielęgnować hiacynty?
 2.3/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

monikaciszewska - 2015-02-09
te kwiaty są bardzo ładne :)
Cyklameny są jednymi z najpiękniejszych, kwitnących zimą roślin jednak ich pielęgnacja może być źródłem frustracji....
Jak pielęgnować cyklameny?
Cyklameny są jednymi z najpiękniejszych, kwitnących zimą roślin jednak ich pielęgnacja...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt