Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Czyszczenie mebli > Jak pozbyć się korników?

Jak pozbyć się korników?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (27 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Zauważyłeś, że twoje drewniane meble i podłogi pokrywa sieć niepokojących otworków i tuneli? To dzieło często zamieszkujących wyroby z drewna kołatków i spuszczeli. Często błędnie nazywane kornikami, są bardzo powszechnym problemem właścicieli drewnianych mebli, podłóg czy schodów. Jeśli w porę nie zareagujemy, naszych pięknych drewnianych sprzętów nie da się już uratować. Są różne metody zwalczania kołatków i spuszczeli (często zwanych mylnie kornikami). Możesz zdecydować się na sposoby domowe, wykorzystanie gotowych sklepowych preparatów lub zamówienie fachowców.
1
Terpentyna

Sposób 1
rzeczy, których potrzebujesz:
terpentyna,
strzykawka + igła

Z uwagi na to, że terpentyna jest tu jedynym podanym składnikiem, nie podaję żadnych proporcji. Wstrzyknij za pomocą strzykawki terpentynę do każdej zrobionej przez kołatki dziurki tak, aż specyfik zacznie z tego kanalika wyciekać. Niestety ta metoda skuteczna jest raczej wówczas gdy kołatki dopiero zaczęły się zadamawiać w twoim drewnie.

Sposób 2
rzeczy, których potrzebujesz:
terpentyna,
4 puszki (np. po konserwach)

Gdy chcesz zwalczyć kołatki w meblu o dużych gabarytach (np. szafa, komoda). Nogi mebla wstaw w puszki, po czym wlej do nich terpentynę lub przygotowaną wcześniej mieszankę terpentyny, nafty i naftaliny. Niestety metoda ta wymaga sporo czasu, ale do jej zalet należy to, że nie jest zbyt pracochłonna. Wystarczy po prostu co kilka dni uzupełniać ilość terpentyny w puszkach.

Sposób 3
rzeczy, których potrzebujesz:
terpentyna,
jakieś naczynie

W przypadku, gdy przedmiot zaatakowany przez kołatki nie jest zbyt duży (może być to np. drewniana figurka), po prostu zamocz go w naczyniu napełnionym terpentyną na ok. miesiąc.

Jeżeli nie masz pod ręką terpentyny, w analogiczny sposób możesz posłużyć się benzyną, naftą, formaliną lub denaturatem.
Jak zwalczyć przędziorka?
Jak posprzątać w szafie?
Jak hodować patyczaki?
Jak zrobić odświeżacz powietrza domowym sposobem?
Przeczytaj teraz: Jak pozbyć się rybików?
 4.9/5 (27 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (18)

misiek - 2014-11-20
Do wszystkich baranów co nie potrafią czytać ze zrozumieniem i ubliżają autorowi.
Facet wyraźnie napisał : "To dzieło często zamieszkujących wyroby z drewna kołatków i spuszczeli. często błędnie nazywane kornikami "
niki - 2014-11-03
Korniki w drewnie domowym to praktycznie niemożliwe, spuszczel to ok.
slawek - 2014-11-03
Do szanownego autora... Jak nie posiada Pan wiedzy na temat kornika, to niech Pan nie wypisuje bzdur. Kornik, jak sama nazwa wskazuje część swojego życia spędza pod korą drewna, żeruje w łyku, tworzy pod korą korytarze, ale nie wgryza się w drewno i nie robi w drewnie takich otworków. Jak na moje oko jest to szkodnik - kołatek. Pozdrawiam i zapraszam do lektury, żeby w przyszłości nie kompromitować się.
biolog - 2014-11-03
... sraty dupaty. Po co to ludziom wodę z mózgu robić.
elzorro - 2014-11-03
Nie wiem co za niedouczony dyletant pisał ten tekst, ale POWINIEN WRÓCIĆ DO SZKOŁY, aby tam dowiedzieć się, że KORNIK NIE ŻERUJE W DREWNIE!!! Kornik, jak wskazuje jego nazwa, żeruje POD KORĄ ŻYWYCH DRZEW IGLASTYCH!!! Więc wszystko, co zrobione zostało z drewna, po prostu go nie interesuje! W drewnie żerują larwy innych owadów, np kołatek!
Keraj - 2014-11-03
w starych drewnianych domach zawsze była piwniczka z ziemniakami, kiełkujące ziemniaki wydzielają specyficzny zapach który odstrasza korniki
obiektyw - 2014-11-03
Mam problem z malunkiem na desce niedużej. Namalowany, ale jak zanurzę w terpentynie czy nie uszkodzę malunku. Zależy mi na uratowaniu bo to prezent.
adiunkt konserwatorski - 2014-11-03
Korniki żyją w żywym drewnie pod korą i żadna siła nie zmusi ich do zamieszkaniu w meblu
arme - 2014-11-03
A kto w dzisiejszych czasach ma problem z kornikami? Ja proszę o rady jak pozbyć się komorników,,,
LOL - 2014-11-03
Autor jest baranem piszącym o czymś o czym nie ma pojęcia.
Korniku żerują na świerkach i sosnach. W LESIE!
A meble żrą kołatki!!!
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82atek_domowy
JaSiooo - 2014-11-03
Chcąc innym doradzać, trzeba wiedzieć o czym się pisze i nie wprowadzać nieoznajmionych w temacie w błąd.Pierdoło. A przecież tak blisko do wiki.
janek - 2014-11-03
Korniki żyją w lesie i drążą kanaliki pod korą, a w meblach są kołatki.
Adam M. - 2014-11-03
Autor notorycznie pisze "korniki", choć zdaje sobie sprawę, że jest to błąd, trochę lipa...
Owady, które toczą meble i inne drewniane przedmioty, to najczęściej kołatki! Spuszczele to mogą stoczyć drewniany dom lub inny budynek zbudowady z grubych bali drewnianych...
Simon - 2014-11-03
większej bzdury nie czytałem, korniki to pasożyty żerujące pomiędzy drewnem a korą, tylko i wyłącznie!!! nigdy, podkreślam nigdy nie będą żerowały w domach!!!
w domu spotkamy - kołatka domowego - to on tworzy te malutkie dziurki widoczne na zdjęciu, lub spuszczel pospolity - on tworzy korytarze o średnicy około 5 mm. pozostaje w nich bardzo drobne resztki drewna, zbite w ciasne grupy. jeśli już macie te szkodniki, to w zasadzie na dzień dzisiejszy pozostaje eliminacja mikrofalami, albo gazem...
maja - 2014-11-03
NAJLEPSZY JEST PAŹDZIERZ!!!TEGO SZAJSU NIE DOTKNIE ŻADEN KORNIK!!IKEA PRZODUJE W PRODUKCJI MEBLI Z PAŹDZIERZA.NIECH ZYJE IKEA!!
Czyszczenie mebli przede wszystkim powinno się wykonywać regularnie. Nie jest ono kłopotliwe, jeżeli posiadamy meble z...
Jak czyścić meble?
Czyszczenie mebli przede wszystkim powinno się wykonywać regularnie. Nie jest ono kłopotliwe...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Lilia Barzyk
  • Magda Nyga
  • Ewa Karpacz
  • Krzysztof Kmita
  • Filip Szlapkin
  • Radek Molski
  • Bożena Borkowicz Ciołek
  • Ewa Baran
  • Wioletta Ziemniarska
  • Marta Uzarczyk
  • Aneta Sztekiel
  • Ewa Dukała
pasożyt