Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Czyszczenie mebli > Jak pozbyć się korników?

Jak pozbyć się korników?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Zauważyłeś, że twoje drewniane meble i podłogi pokrywa sieć niepokojących otworków i tuneli? To dzieło często zamieszkujących wyroby z drewna kołatków i spuszczeli. Często błędnie nazywane kornikami, są bardzo powszechnym problemem właścicieli drewnianych mebli, podłóg czy schodów. Jeśli w porę nie zareagujemy, naszych pięknych drewnianych sprzętów nie da się już uratować. Są różne metody zwalczania kołatków i spuszczeli (często zwanych mylnie kornikami). Możesz zdecydować się na sposoby domowe, wykorzystanie gotowych sklepowych preparatów lub zamówienie fachowców.
1
Terpentyna

Sposób 1
rzeczy, których potrzebujesz:
terpentyna,
strzykawka + igła

Z uwagi na to, że terpentyna jest tu jedynym podanym składnikiem, nie podaję żadnych proporcji. Wstrzyknij za pomocą strzykawki terpentynę do każdej zrobionej przez kołatki dziurki tak, aż specyfik zacznie z tego kanalika wyciekać. Niestety ta metoda skuteczna jest raczej wówczas gdy kołatki dopiero zaczęły się zadamawiać w twoim drewnie.

Sposób 2
rzeczy, których potrzebujesz:
terpentyna,
4 puszki (np. po konserwach)

Gdy chcesz zwalczyć kołatki w meblu o dużych gabarytach (np. szafa, komoda). Nogi mebla wstaw w puszki, po czym wlej do nich terpentynę lub przygotowaną wcześniej mieszankę terpentyny, nafty i naftaliny. Niestety metoda ta wymaga sporo czasu, ale do jej zalet należy to, że nie jest zbyt pracochłonna. Wystarczy po prostu co kilka dni uzupełniać ilość terpentyny w puszkach.

Sposób 3
rzeczy, których potrzebujesz:
terpentyna,
jakieś naczynie

W przypadku, gdy przedmiot zaatakowany przez kołatki nie jest zbyt duży (może być to np. drewniana figurka), po prostu zamocz go w naczyniu napełnionym terpentyną na ok. miesiąc.

Jeżeli nie masz pod ręką terpentyny, w analogiczny sposób możesz posłużyć się benzyną, naftą, formaliną lub denaturatem.
Jak pozbyć się pluskiew łóżkowych?
Jak czyścić nawilżacz powietrza?
Jak czyścić kanapę i fotele?
Jak dbać o panele podłogowe?
2
Terpentyna i nafta

rzeczy, których potrzebujesz:
10 łyżeczek terpentyny,
10 łyżeczek nafty,
1,5 łyżeczki naftaliny w proszku,
plastikowa butelka,
duża strzykawka (10 cm) + gruba igła
wosk pszczeli,

W małej butelce zmieszaj ze sobą naftę i terpentynę, po czym dodaj do nich naftalinę. Następnie wstrząsaj energicznie butelką, aż naftalina całkowicie się rozpuści. Kiedy to nastąpi, rozpocznij wstrzykiwanie mieszanki do każdego otworu w drewnie. W każdym z nich umieść po kropli przygotowanego specyfiku, po czym zaklej otwór rozgrzanym woskiem pszczelim.
3
Cebula

rzeczy, których potrzebujesz:
spory zapas cebuli

Ta metoda może się wydawać zaskakująca, ale sporo osób twierdzi, że naprawdę działa. Jest to propozycja dla tych, którzy preferują ekologiczne metody zwalczania owadów. Codziennie przed 14 dni nacieraj powierzchnię zaatakowanego mebla świeżo przekrojoną cebulą. Po upłynięciu wspomnianych dwóch tygodni zrób tygodniową przerwę, po czym ponownie wróć do codziennego nacierania cebulą drewna przez dwa tygodnie. Potem znów przerwa i znów nacieranie. Kuracja antykornikowa jest skończona, kiedy z powierzchni podłogi zniknie drewniany pył. Wadą tej metody jest z pewnością unoszący się w powietrzu tygodniami zapach cebuli.
4
Żywica akrylowa + toluen

rzeczy, których potrzebujesz:
żywica akrylowa (np. Paraloid B-12),
toluen,
strzykawka + igła,
folia,
waciki kosmetyczne,
terpentyna (opcjonalnie)

Na dobę przed rozpoczęciem zwalczania kołatków przygotuj 5% roztwór żywicy akrylowej w toluenie: zalej porcję Paraloidu toluenem i ostrożnie mieszaj co jakiś czas przez kilka godzin. Po upłynięciu 24 godzin od przygotowania roztworu, wstrzykuj go w zaatakowane przez kołatki miejsca do czasu, aż zacznie się z nich wylewać. Kiedy wstrzykniesz preparat do wszystkich otworów w drewnie, miejsca te szczelnie okryj folią. Jeśli chcesz zwiększyć działania mieszaniny żywicy i toluenu, pod folią umieść naczynie z terpentyną - dzięki temu toluen wolniej wyparuje z drewna). Najprawdopodobniej zabieg ten będziesz musiał powtórzyć kilka razy. Kiedy już zakończysz ten etap walki z kołatkami, wzmocnij dodatkowo drewno 10% roztworem żywicy akrylowej. Wstrzyknij go kilka razy do otworów po kołatkach, a jego nadmiar usuń wacikiem kosmetycznym zanurzonym uprzednio w toluenie. Na koniec przetrzyj powierzchnię terpentyną.
5
Gotowe preparaty

W sklepach z artykułami budowlanymi i chemicznymi dostępne są też oczywiście gotowe środki na kołatki. Najpopularniejsze w Polsce to: Hylotox, Antox-b, Vigonez, Dulux Owad-Killer. Stosuj je zgodnie z wytycznymi producenta.
6
Usługi profesjonalnej firmy

Jeżeli poprzednie metody nie zadziałały lub w przypadku, gdy wolisz zlecić “brudną robotę” komuś innemu, warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy. Bardzo często wykorzystują one sposoby niedostępne dla osób, które chcą walczyć z kołatkami na własną rękę.
Przeczytaj teraz: Jak pozbyć się rybików?
 4.9/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (20)

untrue - 2016-08-16
W tekscie autor takze pisze o kornikach...Mimo ze napisal we wstepie ze to nie sa korniki...
Rossellinique - 2015-11-09
Ci to tak tu naubliżali autorowi tekstu to się nieźle popisali, ale brakiem umiejętności czytania nie tyle ze zrozumieniem co w ogóle. Na moje to te 'mądre' osoby przeczytały tylko tytuł i od razu dawaj pluć pianą. Brawo :/
A nazwa kornik w tytule jest z jednego oczywistego powodu. Większość ludzi na co dzień nazywa je kornikami tak je kojarzy i tak będzie wyszukiwać info o nich. Ale dla was może być to za trudne do ogarnięcia.
misiek - 2014-11-20
Do wszystkich baranów co nie potrafią czytać ze zrozumieniem i ubliżają autorowi.
Facet wyraźnie napisał : "To dzieło często zamieszkujących wyroby z drewna kołatków i spuszczeli. często błędnie nazywane kornikami "
niki - 2014-11-03
Korniki w drewnie domowym to praktycznie niemożliwe, spuszczel to ok.
slawek - 2014-11-03
Do szanownego autora... Jak nie posiada Pan wiedzy na temat kornika, to niech Pan nie wypisuje bzdur. Kornik, jak sama nazwa wskazuje część swojego życia spędza pod korą drewna, żeruje w łyku, tworzy pod korą korytarze, ale nie wgryza się w drewno i nie robi w drewnie takich otworków. Jak na moje oko jest to szkodnik - kołatek. Pozdrawiam i zapraszam do lektury, żeby w przyszłości nie kompromitować się.
biolog - 2014-11-03
... sraty dupaty. Po co to ludziom wodę z mózgu robić.
elzorro - 2014-11-03
Nie wiem co za niedouczony dyletant pisał ten tekst, ale POWINIEN WRÓCIĆ DO SZKOŁY, aby tam dowiedzieć się, że KORNIK NIE ŻERUJE W DREWNIE!!! Kornik, jak wskazuje jego nazwa, żeruje POD KORĄ ŻYWYCH DRZEW IGLASTYCH!!! Więc wszystko, co zrobione zostało z drewna, po prostu go nie interesuje! W drewnie żerują larwy innych owadów, np kołatek!
Keraj - 2014-11-03
w starych drewnianych domach zawsze była piwniczka z ziemniakami, kiełkujące ziemniaki wydzielają specyficzny zapach który odstrasza korniki
obiektyw - 2014-11-03
Mam problem z malunkiem na desce niedużej. Namalowany, ale jak zanurzę w terpentynie czy nie uszkodzę malunku. Zależy mi na uratowaniu bo to prezent.
adiunkt konserwatorski - 2014-11-03
Korniki żyją w żywym drewnie pod korą i żadna siła nie zmusi ich do zamieszkaniu w meblu
arme - 2014-11-03
A kto w dzisiejszych czasach ma problem z kornikami? Ja proszę o rady jak pozbyć się komorników,,,
LOL - 2014-11-03
Autor jest baranem piszącym o czymś o czym nie ma pojęcia.
Korniku żerują na świerkach i sosnach. W LESIE!
A meble żrą kołatki!!!
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82atek_domowy
JaSiooo - 2014-11-03
Chcąc innym doradzać, trzeba wiedzieć o czym się pisze i nie wprowadzać nieoznajmionych w temacie w błąd.Pierdoło. A przecież tak blisko do wiki.
janek - 2014-11-03
Korniki żyją w lesie i drążą kanaliki pod korą, a w meblach są kołatki.
Adam M. - 2014-11-03
Autor notorycznie pisze "korniki", choć zdaje sobie sprawę, że jest to błąd, trochę lipa...
Owady, które toczą meble i inne drewniane przedmioty, to najczęściej kołatki! Spuszczele to mogą stoczyć drewniany dom lub inny budynek zbudowady z grubych bali drewnianych...
Simon - 2014-11-03
większej bzdury nie czytałem, korniki to pasożyty żerujące pomiędzy drewnem a korą, tylko i wyłącznie!!! nigdy, podkreślam nigdy nie będą żerowały w domach!!!
w domu spotkamy - kołatka domowego - to on tworzy te malutkie dziurki widoczne na zdjęciu, lub spuszczel pospolity - on tworzy korytarze o średnicy około 5 mm. pozostaje w nich bardzo drobne resztki drewna, zbite w ciasne grupy. jeśli już macie te szkodniki, to w zasadzie na dzień dzisiejszy pozostaje eliminacja mikrofalami, albo gazem...
maja - 2014-11-03
NAJLEPSZY JEST PAŹDZIERZ!!!TEGO SZAJSU NIE DOTKNIE ŻADEN KORNIK!!IKEA PRZODUJE W PRODUKCJI MEBLI Z PAŹDZIERZA.NIECH ZYJE IKEA!!
chawer - 2014-11-03
Szanowny autorze. Korniki nie są problemem właścicieli mebli i podłóg. Kornik żeruje w drewnie żywym i świeżo ściętym. W martwym drewnie bytują spuszczele i kołatki. Znowu niekompetencja autora artykułu...
Mario - 2014-11-03
Po czym zapalić papierosa!
jaro - 2014-11-03
Lub też: dzięki temu Radom pozbędzie sie komorników...
 
Zdarza się czasami, że nasza szafa ma nieprzyjemny zapach i kiedy wyciągamy z niej ubrania one także nie pachną...
Jak pozbyć się brzydkiego zapachu w szafie?
Zdarza się czasami, że nasza szafa ma nieprzyjemny zapach...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt