Tutaj jesteś: Podróże > Typy Podróży > Samochodem > Jak wzywać pogotowie?
Jak wzywać pogotowie?

Jak wzywać pogotowie?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Często, działając pod wpływem wielkich emocji i stresu związanych z uczestniczeniem w wypadku, nie umiemy prawidłowo wezwać pomocy (różnego rodzaju służb ratunkowych). Ten element jest bardzo ważny, ponieważ im dokładniejsze informacje przekażemy, tym służby ratunkowe (w szczególności pogotowie) szybciej dotrą na miejsce kolizji, wypadku. Ważne, żeby w takich sytuacjach zachować spokój i działać z głową. Panika w niczym nam nie pomoże, a sprawi tylko, że nasze działania będą chaotyczne. Edukacja na ten temat jest coraz bardziej rozpowszechniana, szczególnie w przedszkolach i szkołach podstawowych. Ważne, żeby nasze społeczeństwo było świadome zagrożeń i umiało na nie odpowiednio reagować. W związku z tym, poniżej znajdziesz informacje odnośnie prawidłowego wzywania pomocy.
1
Przypomnijmy najpierw numer, dzięki któremu można wezwać pogotowie. Numer bezpośredni na pogotowie to 999, natomiast numer alarmowy międzynarodowy to 112. W przypadku wzywania służb medycznych ważna jest kolejność podawanych informacji. Od najważniejszej do mniej ważnych. Jaka jest prawidłowa kolejność? Czytaj dalej.
2
Najważniejsze jest miejsce wypadku. Dzwoniąc na pogotowie najpierw powinniśmy podać lokalizację kolizji. Dlaczego? Ponieważ w przypadku, gdy rozładuje się nam telefon służby medyczne będą wiedziały gdzie mają wysłać karetkę. Gdy wypadek jest w miejscu dość trudnym do znalezienia warto, żeby ktoś wyszedł po służby medyczne. Przyspieszy to akcję ratunkową, a tym samym zwiększy szanse na przeżycie. Oczywiście nie należy zostawiać osoby poszkodowanej samej sobie.
3
Następnie trzeba określić powód, dla którego dzwonimy. Dlaczego wzywamy karetkę? Tutaj trzeba powiedzieć dyspozytorowi co się stało. Powody wezwania mogą być różne. Począwszy od wezwania do chorej osoby w domu, skończywszy na wypadku drogowym.
Co robić w przypadku zgubienia kluczyków od samochodu?
Jak parkować samochód na górce?
Jak odpalić diesla zimą?
Co robić  otrzymując mandat z fotoradaru?
4
W następnej kolejności należy przekazać informacje odnośnie stanu i ilości poszkodowanych. Trzeba określić ile jest ofiar. Dzięki temu dyspozytor będzie mógł zdecydować ile karetek wysłać na miejsce wypadku. Należy również powiedzieć w jakim stanie jest poszkodowany. Czy jest przytomny? Czy oddycha? Czy ma puls? Podajemy wszystkie objawy, które możemy zaobserwować, np. różnego rodzaju krwotoki, czy widoczne problemy z oddychaniem. Powinniśmy zrobić to jak najdokładniej. Jeśli poszkodowany jest przytomny to powinniśmy słuchać tego, co mówi, bo może powie nam, co go boli.
5
Ostatnią informacją, którą powinniśmy przekazać, są dane poszkodowanego (oczywiście jeśli je znamy) oraz dane wzywającego pomoc (czyli nasze). Jeśli nie znamy danych poszkodowanego, to wystarczy, że opiszemy jego wiek i płeć. Na samym końcu podajemy nasze imię i nazwisko oraz numer telefonu, z którego dzwonimy.
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Misiex - 2011-10-05
A jeśli np. czas nagli , albo jest to wieś bez ulicy. To co powiemy? Np. Chotowa przy domu numer 250a? Czy tak może być?
Umiejętność udzielania pierwszej pomocy jest niezwykle ważna. Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie...
Jak pomóc osobie poszkodowanej podczas wypadku?
Umiejętność udzielania pierwszej pomocy jest niezwykle...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt