Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Owoców > Jak sadzić truskawki?

Jak sadzić truskawki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Na świecie jest może jedynie kilka krajów, gdzie nie rosną truskawki. Są to owoce tolerujące większość typów gleby, niewymagające specjalnych środków odżywczych i potrafią przetrwać w najróżniejszych warunkach atmosferycznych, zaczynając od zimnej i mokrej Szkocji, kończąc na gorącej Hiszpanii. Jeżeli dobrze wybierzesz rodzaj truskawek i postawisz na uprawę w szklarni, możesz mieć dostęp do świeżych truskawek przez nawet pół roku.
1

Wybór.

Podobnie jak w przypadku całego ogrodnictwa, czas poświęcony na przygotowanie miejsca uprawy, rzadko okazuje się czasem straconym. Zanim zanurzysz łopatę w ziemi, musisz podjąć pewne decyzje.

Lokalizacja: Miejsce musi być idealnie chronione przed wiatrem i być w pełnym słońcu przez większość dnia. Duża ilość wody i dobry przepływ powietrza to dwa kluczowe składniki do sukcesu.

Rodzaje: Dwie główne kategorie: owocowanie letnie i stałe. To ostatnie stwierdzenie jest nieco mylące, ponieważ rośliny nie owocują przez dwanaście miesięcy w roku, ale zbiory są dłuższe i zapewniają małe, regularne dostawy późnych truskawek, od sierpnia, aż do momentu nadejścia mroźnej zimy.

Źródło: Truskawki są bardzo podatne na wirusy i choroby gleby. Dlatego właśnie, istotne jest, żeby kupować certyfikowane rośliny, w renomowanych sklepach. Fałszywą oszczędnością jest akceptowanie bezimiennych sadzonek od dobrego znajomego.

Jak zrobić sorbet truskawkowy?
Jak zrobić mleko truskawkowe?
Jak zrobić koktajl truskawkowo-arbuzowy?
Jak zrobić gofry z sosem truskawkowym?
2

Przygotowanie.

Nie możesz wybrać swojej gleby, ale możesz ją ulepszyć. Zbyt mocno wzbogacone gleby, będą miały skłonność do wypuszczenia zielonych liści, zamiast soczystych czerwonych owoców, więc ograniczenie swoich organicznych zapałów może się opłacić.

Sprawdź pH gleby i o ile to konieczne, zmień do około 6,5. Gleba, która była nawożona poprzedniego roku, jest idealnym początkiem. Taka gleba będzie potrzebowała dodatku kompostu ogrodowego w ilości zawartości jednych taczek na 4 m2 oraz 75g mączki kostnej i mączki z wodorostów morskich na metr kwadratowy. Jeżeli Twoja gleba jest szczególnie uboga w składniki odżywcze, zaaplikuj zawartość taczek, wypełnionych dobrym nawozem na każde 12 metrów kwadratowych.

Zarówno ciężkie, jak i lekkie gleby czerpią korzyści ze zgniłych liści. Co więcej, truskawki wspaniale się w nich rozwijają. Zaraz przed sadzeniem, wmieszaj 5-centymetrową warstwę przegniłych liści w 10 cm gleby.

3
Korzenie truskawek

Sadzenie.

Truskawki są dostępne albo w wersji sadzonek uprawianych w inspekcie, dostępnych od kwietnia do sierpnia albo w wersji otwarto-przestrzennej, dostępnej od października do kwietnia. Przewagą tej pierwszej wersji, jest fakt, iż bardzo prawdopodobnie rośliny będą dobrze owocować również następnego lata. Rośliny zasadzone po sierpniu będą stopniowo zapewniać coraz mniejsze zbiory, w odniesieniu do tego jak późno zostały zasadzone. Ponieważ będziesz mógł korzystać ze swoich roślin tylko przez trzy lata, dobrze będzie jeśli zasadzisz je w lipcu, a najdalej w sierpniu.

Świeżo otrzymane sadzonki powinny zostać zasadzone jak najszybciej - w doniczkach, na grządce, albo w ich ostatecznej pozycji. Zasadź rośliny w odległości około 35-45 centymetrów w rzędach i około 75 centymetrów pomiędzy rzędami, im bogatsza gleba tym szersze rozmieszczenie. Bardzo ważne jest, aby nie zostawiać odsłoniętych korzeni, ani też nie zakopywać koron (patrz ilustracja). Delikatnie uklep glebę dookoła roślin, używając swojej pięści.

4

Dalsza pielęgnacja.

Przed zbiorami: Na wiosnę, kiedy roślina zacznie kwitnąć, usuń wszystkie martwe liście i zacznij regularnie sprawdzać koronę i resztę rośliny, w poszukiwaniu mszyc oraz innych szkodników. Jeżeli rośliny pozostają zahamowane i nie chcą rosnąć, natychmiast usuń je i wyrzuć, gdyż najwyraźniej jest to oznaką wirusa. Kiedy owoce zaczną się formować, zasyp zbiory ściółką ze słomy, aby utrzymać wilgoć w glebie i owocach. Tam gdzie truskawki są uprawiane przy udziale polietylenu, słoma nie jest konieczna.

Podczas zbiorów: od czerwca Twoje rośliny zaczną szybko produkować nadmiar przyrostów. Można je pozostawić i sprawić, że stworzą rządek o szerokości około 35-40 cm, usuwając jedynie te, które wychodzą poza linie. Dzięki temu, produkowana będzie większa ilość owoców, ale będą one mniejszych rozmiarów. Może to również zwiększyć prawdopodobieństwo chorób. Dlatego alternatywnie, możesz usuwać regularnie wszystkie nowo powstałe przyrosty, chyba że potrzebujesz jednego albo dwóch, aby wypełnić luki w rzędach.

Po zbiorach: Kiedy ostatnia truskawka zostanie już zjedzona, oczyść grządkę poprzez przycięcie wszystkich liści (pozostawiając 10-centymetrowy pień) i usunięcie ich oraz wszelkiej pozostałej słomy i wrzucenie do zbiornika z kompostem. Uważaj, aby nie przyciąć rośliny zbyt głęboko i nie uszkodzić koron. Jeżeli to konieczne, utrzymuj glebę nawodnioną, aby zapewnić sobie mnóstwo świeżych plonów.

5

Uprawianie przy udziale plastiku.

Truskawki rosną doskonale (bez chwastów) dzięki folii polietylenowej. Podczas gdy tkany materiał, pozwala wodzie na przenikanie do gleby, polietylen wprost przeciwnie i dlatego będą potrzebne specjalne formy nawadniania.

Generalnie, jeżeli tego typu nakrycia są stosowane, w przypadku ciężkich gleb zaleca się podniesienie grządek o około 10 cm, aby zredukować zbyt dużą wilgotność. Zrób pojedyncze rządki o szerokości ok. 60 cm albo w przypadku tkanego nakrycia, zrób grządki mogące pomieścić podwójne rzędy w odległości 75 cm od siebie. Przy użyciu tego typu systemów, nie jest potrzebna słoma.

6
Truskawki w donicy

Kolejne lata.

Grządka truskawek nie utrzyma się dłużej, niż przez 3 lata. W tym czasie owoce będą się stawały coraz mniejsze, a wirusy i choroby zaczną atakować rośliny. W rezultacie, będzie potrzebny system rotacyjny. Jest wiele możliwości, wliczając w to zamianę na rabarbar albo kwiaty albo rozmieszczenie truskawek dookoła warzywnego ogrodu. Truskawki nie powinny być sadzone na terenach, gdzie przez co najmniej 3 albo więcej lat, występowały truskawki lub maliny.

W międzyczasie, powierzchniowa warstwa przegniłych liści lub ulepszacz do gleby, stosowane wczesną wiosną, powinny wystarczyć. Na ubogich glebach bardziej odpowiedni będzie kompost ogrodowy. Jeżeli roślina produkuje zbyt dużo mocno zielonych liści, oznacza to, że w glebie obecna jest zbyt duża ilość azotu. Usuwanie liści i ściółki po zbiorach, powinno być kontynuowane jak podczas pierwszego roku.

Przeczytaj teraz: Jak zbierać truskawki?
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Posiadanie własnych truskawek w swoim ogródku to świetna rzecz. Jednak truskawki, mają tendencję do nieopanowanego...
Jak zrobić donicę na truskawki i poziomki?
Posiadanie własnych truskawek w swoim ogródku to świetna...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt