Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Kwiaty w Ogrodzie > Jak sadzić frezję?
Jak sadzić frezję?

Jak sadzić frezję?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (31 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Frezja jest kwiatem zygomorficznym, co oznacza, iż rośnie wzdłuż jednej części łodygi, w tej samej płaszczyźnie. Kiedy jednak dobrze się przyjrzysz zauważysz, że kwiaty są skierowane do góry. Łodygi frezji mają zwyczaj załamanie 90 stopni tuż pod dolnym kwiatem, co powoduje, że górna część łodygi rośnie niemal równolegle z ziemią. Pąki kwiatów rozwijają się ku górze, co czyni je piękne i idealne do posadzenia w ogrodzie.
1

Hodowla na zewnątrz.

Znajdź miejsce, gdzie gleba ma dobry drenaż, tak więc unikaj miejsc, w których często występują kałuże lub dodaj do gleby nieco materiału organicznego, tak, aby ziemia się podniosła o ok. 5 – 7 cm. Ziemia kompostowa, torf lub nawóz nadają się do tego idealnie, w dodatku są łatwo dostępne.

2
Upewnij się, że miejsce przeznaczone dla frezji jest dobrze nasłonecznione.
3
Zrób otwory na 5 cm głębokości i umieść w nich bulwy frezji, rozmieszczając je ok. 7 cm od siebie. Ich bulwy wyglądają jak małe cebulki, zasadź je kierując spiczastą końcówką ku górze.
4
Po zasadzeniu, dobrze nawodnij frezję. Korzenie oraz kiełki uformują się jesienią. Przez zimę nastąpi wzrost, natomiast pierwsze kwiaty rozwiną się wiosną.
5
Kiedy kwiaty się rozwiną, nie bój się ich ucinać, dla utworzenia pięknych bukietów. W żaden sposób nie uszkodzi to rośliny.
6
Kiedy kwiat przekwitnie pozostaw liście na swoim miejscu, nie odcinaj ich, ponieważ zbiorą promieni słoneczne i zapewnią całej roślinie pożywienie na kolejny rok. Podlewaj frezję jak tylko zajdzie potrzeba.
Jak hodować amarylis (hipeastrum)?
Jak sadzić hiacynty?
Jak pielęgnować begonie?
Jak uprawiać róże miniaturowe?
Wskazówki
  • W doniczkach 30-40 cm umieść 15- 20 roślin
  • W doniczkach 25 cm umieść 12 – 14 roślin
  • W doniczkach 20 cm umieść 9 roślin
7
Późnym latem liście stają się żółte i zamierają na czas uśpienia rośliny. W tej sytuacji można się ich pozbyć. Uśpienie będzie trwało kilka miesięcy, aż do kolejnego okresu wegetacyjnego.
8

Doniczki i pojemniki.

Napełnij pojemniki dobrze odwodnioną glebą. Prawie każda doniczka dostępna na rynku będzie odpowiednia, tylko upewnij się, że ma otwory na drenaż. Frezja nie może być zasadzona w podmokłej glebie, gdyż może zacząć gnić.

9
Umieść doniczki w miejscu, gdzie jest duże nasłonecznienie.
10
Zasadź frezję w 5 cm wgłębieniu w ziemi, rozmieszczając rośliny również co 5 cm, kierując je spiczastą końcówką do góry.
11
Po zasadzeniu, dobrze nawodnij roślinę. Korzenie oraz kiełki uformują się jesienią. Przez zimę nastąpi wzrost, natomiast pierwsze kwiaty rozwiną się wiosną.
12
Kiedy kwiat przekwitnie pozostaw liście na swoim miejscu, nie odcinaj ich, ponieważ zbiorą promienie słoneczne i zapewnią całej roślinie pożywienie na kolejny rok. Podlewaj frezję jak tylko zajdzie potrzeba.
13
Późnym latem liście stają się żółte i zamierają na moment uśpienia rośliny. W tej sytuacji można się ich pozbyć. Uśpienie będzie trwało kilka miesięcy, aż do kolejnego okresu wegetacyjnego.
14

Hodowla w pomieszczeniu.

Napełnij pojemniki dobrze odwodnioną glebą. Prawie każda doniczka dostępna na rynku będzie dobra, tylko upewnij się, że ma odpowiednie otwory na drenaż. Frezja nie może być zasadzona w podmokłej glebie, gdyż może zacząć gnić.

15
Umieść doniczki w miejscu dobrze nasłonecznionym. W pomieszczeniu, frezja może nie otrzymywać tyle światła ile potrzebuje a wówczas może czasem delikatnie oklapnąć.
16
Zasadź frezje na głębokość 5 cm, rozmieszczając bulwy ok. 2,5 cm od siebie. Umieść bulwy spiczastą końcówką do góry.
17
Po zasadzeniu dobrze nawadniaj roślinę, aż woda zacznie wypływać z otworów. Kiełki pojawią się po kilku tygodniach wraz z liśćmi oraz pąkami.
18
Kiedy roślina rozkwita, możesz wydłużyć okres kwitnienia umieszczając roślinę w chłodniejszym pomieszczeniu. Można również ściąć kwiaty, aby utworzyć z nich bukiety. Podlewaj frezję tak, aby gleba była delikatnie wilgotna.
19
Kiedy roślina przekwitnie, można ją przesadzić na zewnątrz. Jednak w chłodnym klimacie trudno będzie roślinie się przyjąć.
Wskazówki
  • W doniczkach 25 cm umieść 12 – 14 roślin
  • W doniczkach 20 cm umieść 9 roślin
 3.1/5 (31 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

olaa - 2012-03-21
tak wykop bo frezje są bardzo wrażliwe na móz.
drapak10 - 2011-07-08
Wszystko ładnie,pięknie,ale nic nie wiem czy cebulki frezji na zime wykopywać,czy nie?[mam na działce]
 
Poinsecja (wilczomlecz nadobny) – zwana często Gwiazdą Betlejemską niemal co roku gości w naszym domu na święta Bożego...
Jak pielęgnować gwiazdę betlejemską (Poinsecja)?
Poinsecja (wilczomlecz nadobny) – zwana często Gwiazdą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt