Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Owoców > Jak sadzić maliny?

Jak sadzić maliny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (32 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Malina to jedna z najpopularniejszych roślin klimatu umiarkowanego uprawianych w naszym kraju. Niektórzy uprawiają ją jedynie na własne potrzeby - nic dziwnego, nie ma to jak garść pysznych, skąpanych w słońcu malin lub zdrowy kompot czy sok malinowy własnej produkcji. Inni zajmują się towarową produkcją tych owoców. Jeśli i my chcemy zająć się uprawą tej rośliny, musimy odpowiednio przygotować glebę i wykonać szereg innych niezbędnych czynności.
1
Warunki uprawne

Efekty naszej pracy w dużej mierze zależeć będą już od samego wyboru gleby. Pamiętajmy, że malina najlepiej rośnie na średniozwięzłych, żyznych glebach, które mają uregulowane stosunki powietrzno-wodne. Najkorzystniejsze warunki pH wahają się pomiędzy 5,5 a 6,5, a więc gleba powinna mieć odczyn lekko kwaśny. Jeśli chodzi o gleby lżejsze, na nich malina również rośnie dobrze, o ile wody jest tam pod dostatkiem. Pod uprawę malin najbardziej nadają się stoki południowo-wschodnie. Pod uprawę malin najbardziej nadają się stoki południowo-wschodnie.
Nieodpowiednie są natomiast zastoiska mrozowe oraz gleby nieprzepuszczalne z poziomem wód przekraczającym 70 cm.
2
Przygotowanie gleby

Wyjątkowo korzystny przedplon dla maliny czerwonej to mieszanki roślinne, a także rośliny okopowe oraz kapustne. Jako przedplon można też wykorzystać rośliny zbożowe (np. żyto czy owies). Unikać jako przedplonu należy natomiast pomidorów, ziemniaków i malin.

Maliny stanowią uprawę wieloletnią (8-10 lat), dlatego tak istotne jest bardzo staranne przygotowanie gleby pod naszą plantację. Glebę taką trzeba przede wszystkim odchwaścić. Ma to na celu pozbycie się głównie chwastów trwałych. Zniszczyć je trzeba mechanicznie lub chemicznie, np. za pomocą środka o nazwie Roundup (4-6 l/ha). Jeśli dodamy siarczan amonu (5 kg/ha), zwiększymy skuteczność herbicydu. Zwróćmy uwagę na dawkę wody, która powinna wynosić 200-300 l/ha. Po upływie 3 tygodni od wykorzystania Roundupu, bez obaw możemy zabrać się za zabiegi uprawowe.
Jak zrobić dżem malinowy?
Jak zrobić mus malinowy na zimno?
Jaką odmianę malin wybrać do ogrodu?
Jak dbać o maliny?
Przeczytaj teraz: Jak przycinać maliny?
 4.9/5 (32 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

tre - 2015-07-28
tre
grazyna2 - 2013-04-14
Maliny nie wymagają aż tak żyznej gleby. Warto pamiętać o odpowiednim przycinaniu, wtedy dobrze owocują.
Jak nawozić maliny?
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
pasożyt