Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Warzyw > Jak sadzić pory?

Jak sadzić pory?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Każdy ogrodnik wie, że nie ma nic lepszego od świeżych warzyw zebranych we własnym ogródku. Są nie tylko dużo smaczniejsze, ale przede wszystkim zdrowe. Por jest niesamowitą rośliną o wielu wartościach odżywczych. Stanowi źródło witamin: A, E, C oraz B6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wbrew pozorom uprawa pora wcale nie jest taka trudna. Poniżej znajdziecie wskazówki, które rozwieją wszystkie wasze wątpliwości w tym temacie.
1
Sianie porów
Wypełnij doniczki lub tacki wysiewne używając dobrej jakościowo ziemi torfowej i delikatnie ją wyrównaj. Rozsyp nasiona na powierzchni, jednak w dużych odstępach (do jednej doniczki 3-4 ziarna), następnie pokryj cieniutką, kilku milimetrową warstwą ziemi kompostowej, podlej i staraj się utrzymywać je nawodnione. Temperatura siewu powinna wynosić około 18-20 C.
2
Rozsada
Rozdziel pojedynczo sadzonki do małych doniczek lub ostrożnie wyciągnij sadzonki wraz z bryłą korzeniową i przesadź je do większej donicy dodając ziemię torfową pomiędzy sadzonki.
3
Przygotowanie ziemi
Użyj widełek, w celu usunięcia wszelkich zanieczyszczeń i kamieni, oraz rozbicia dużych brył ziemi. W razie potrzeby dodaj nieco nawozu lub kompostu dla poprawienia struktury oraz żyzności gleby.
4
Rozsada porów
Kiedy pory osiągną wysokość ok. 15 – 20 cm, przesadź je do ziemi. Użyj rączki miotły lub dużego sadzaka ogrodniczego, aby zrobić otwory ok. 15 – 18 cm głębokości w odległości 15 cm od siebie. Między rzędami zrób przerwy ok. 30 cm.
5
Podlewanie porów
Ostrożnie zasadź pojedyncze sadzonki porów do każdego otworu, skręcając je delikatnie palcami, tak aby wszystkie korzenie znalazły się w ziemi. Kiedy upewnisz się, że pory znalazły się całe w otworze dobrze je podlej (otwory się same zamulą - nie należy ich podsypywać ziemią). Przykryj rośliny folią, aby miały wyższą temperaturę.
6
Zbiory porów
Jeśli gleba jest ciężka, podczas zbiorów używaj widełek ogrodowych. Jeżeli natomiast gleba nie należy do gliniastych do zbiorów mogą wystarczyć tylko ręce. Dla uzyskania świeżości i smaku zbieraj je tylko, kiedy są Ci potrzebne.
Jak dbać o ogród jesienią?
Jak zmniejszyć rozszerzone pory?
Jak zrobić peeling z płatków owsianych?
Jak sadzić marchew?
Wskazówki
  • Utrzymuj glebę odchwaszczoną, aby wyeliminować wszelką konkurencję o wodę i składniki odżywcze. Kiedy pogoda jest sucha pamiętaj, aby nawadniać regularnie ziemię.
  • Sprawdzaj regularnie, czy nie pojawiania się na liściach zewnętrznych porów osad w kolorze jasno pomarańczowym, co może się zdarzyć szczególnie w okresie deszczowym.
  • Przykryj pory kocykiem dla roślin zaraz po zasadzeniu. Pozwoli Ci to uniknąć inwazji moli i gąsienic, które są przyczyną zamierania liści oraz niskich zbiorów.
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Nic nie przebije smaku świeżo zebranej kukurydzy końcem lata, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest własna hodowla....
Jak sadzić kukurydzę?
Nic nie przebije smaku świeżo zebranej kukurydzy końcem lata, dlatego najlepszym rozwiązaniem...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Krystyna Furtak
  • Elizabeth Olak
  • Bartek Puchała
  • Marzena Pązik
  • Karol Jakubowski
  • Małgorzata Piekarska
  • Wiesława Depa
  • Dorota Lacelt
  • Małgorzata Podgórska
  • Iwona Semczuk
  • Jacek Gajkowski
  • Tamara Linda-Borkowska
pasożyt