Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Warzyw > Jak sadzić pory?

Jak sadzić pory?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 
Każdy ogrodnik wie, że nie ma nic lepszego od świeżych warzyw zebranych we własnym ogródku. Są nie tylko dużo smaczniejsze, ale przede wszystkim zdrowe. Por jest niesamowitą rośliną o wielu wartościach odżywczych. Stanowi źródło witamin: A, E, C oraz B6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wbrew pozorom uprawa pora wcale nie jest taka trudna. Poniżej znajdziecie wskazówki, które rozwieją wszystkie wasze wątpliwości w tym temacie.
1
Sianie porów
Wypełnij doniczki lub tacki wysiewne używając dobrej jakościowo ziemi torfowej i delikatnie ją wyrównaj. Rozsyp nasiona na powierzchni, jednak w dużych odstępach (do jednej doniczki 3-4 ziarna), następnie pokryj cieniutką, kilku milimetrową warstwą ziemi kompostowej, podlej i staraj się utrzymywać je nawodnione. Temperatura siewu powinna wynosić około 18-20 C.
2
Rozsada
Rozdziel pojedynczo sadzonki do małych doniczek lub ostrożnie wyciągnij sadzonki wraz z bryłą korzeniową i przesadź je do większej donicy dodając ziemię torfową pomiędzy sadzonki.
3
Przygotowanie ziemi
Użyj widełek, w celu usunięcia wszelkich zanieczyszczeń i kamieni, oraz rozbicia dużych brył ziemi. W razie potrzeby dodaj nieco nawozu lub kompostu dla poprawienia struktury oraz żyzności gleby.
4
Rozsada porów
Kiedy pory osiągną wysokość ok. 15 – 20 cm, przesadź je do ziemi. Użyj rączki miotły lub dużego sadzaka ogrodniczego, aby zrobić otwory ok. 15 – 18 cm głębokości w odległości 15 cm od siebie. Między rzędami zrób przerwy ok. 30 cm.
5
Podlewanie porów
Ostrożnie zasadź pojedyncze sadzonki porów do każdego otworu, skręcając je delikatnie palcami, tak aby wszystkie korzenie znalazły się w ziemi. Kiedy upewnisz się, że pory znalazły się całe w otworze dobrze je podlej (otwory się same zamulą - nie należy ich podsypywać ziemią). Przykryj rośliny folią, aby miały wyższą temperaturę.
6
Zbiory porów
Jeśli gleba jest ciężka, podczas zbiorów używaj widełek ogrodowych. Jeżeli natomiast gleba nie należy do gliniastych do zbiorów mogą wystarczyć tylko ręce. Dla uzyskania świeżości i smaku zbieraj je tylko, kiedy są Ci potrzebne.
Jak sadzić rukolę?
Jak zwęzić pory?
Jak zrobić peeling z płatków owsianych?
Jak sadzić pora?
Wskazówki
  • Utrzymuj glebę odchwaszczoną, aby wyeliminować wszelką konkurencję o wodę i składniki odżywcze. Kiedy pogoda jest sucha pamiętaj, aby nawadniać regularnie ziemię.
  • Sprawdzaj regularnie, czy nie pojawiania się na liściach zewnętrznych porów osad w kolorze jasno pomarańczowym, co może się zdarzyć szczególnie w okresie deszczowym.
  • Przykryj pory kocykiem dla roślin zaraz po zasadzeniu. Pozwoli Ci to uniknąć inwazji moli i gąsienic, które są przyczyną zamierania liści oraz niskich zbiorów.
Przeczytaj teraz: Jak sadzić marchew?
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jest wiele korzyści z posiadania ogrodu warzywnego: upiększasz w ten sposób swoje otoczenie oraz masz regularny dostęp...
Jak stworzyć ogród ziołowy na ścianach domu?
Jest wiele korzyści z posiadania ogrodu warzywnego: upiększasz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Marzena Robel
  • Halina Kluczewska
  • Sebastian Ciesielski
  • Paulina Makochon-Cząstka
  • Magda Samolińska
  • Andrzej Nieznany
  • Milena Katarzyna Kozłowska
  • Katarzyna Pejka
  • Tomasz Telega
  • Greg Jano
  • Krzysztof Jarosz
  • Tomasz Widulinski
  • Szkolne Koło Caritas
  • Katarina Prentki
  • Aischa Aischa Rek
  • Elżbieta Mróz
  • Joanna Borycka
  • Alicja Spychalska
  • Beata Małek
  • Maria Procyk
  • Mirosława Grzywaczyk
  • Karolina Rojczyk
  • Danka Idkowiak
  • Bogumiła Peszel
  • Łukasz Subicki
  • Agiko Thenbenede
  • Alicja Dudek
  • Michał Kaproń
  • Stanisław Krzyszycha
  • Marlena Ambroziak