Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Warzyw > Jak sadzić pory?

Jak sadzić pory?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Każdy ogrodnik wie, że nie ma nic lepszego od świeżych warzyw zebranych we własnym ogródku. Są nie tylko dużo smaczniejsze, ale przede wszystkim zdrowe. Por jest niesamowitą rośliną o wielu wartościach odżywczych. Stanowi źródło witamin: A, E, C oraz B6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wbrew pozorom uprawa pora wcale nie jest taka trudna. Poniżej znajdziecie wskazówki, które rozwieją wszystkie wasze wątpliwości w tym temacie.
1
Sianie porów
Wypełnij doniczki lub tacki wysiewne używając dobrej jakościowo ziemi torfowej i delikatnie ją wyrównaj. Rozsyp nasiona na powierzchni, jednak w dużych odstępach (do jednej doniczki 3-4 ziarna), następnie pokryj cieniutką, kilku milimetrową warstwą ziemi kompostowej, podlej i staraj się utrzymywać je nawodnione. Temperatura siewu powinna wynosić około 18-20 C.
2
Rozsada
Rozdziel pojedynczo sadzonki do małych doniczek lub ostrożnie wyciągnij sadzonki wraz z bryłą korzeniową i przesadź je do większej donicy dodając ziemię torfową pomiędzy sadzonki.
3
Przygotowanie ziemi
Użyj widełek, w celu usunięcia wszelkich zanieczyszczeń i kamieni, oraz rozbicia dużych brył ziemi. W razie potrzeby dodaj nieco nawozu lub kompostu dla poprawienia struktury oraz żyzności gleby.
4
Rozsada porów
Kiedy pory osiągną wysokość ok. 15 – 20 cm, przesadź je do ziemi. Użyj rączki miotły lub dużego sadzaka ogrodniczego, aby zrobić otwory ok. 15 – 18 cm głębokości w odległości 15 cm od siebie. Między rzędami zrób przerwy ok. 30 cm.
5
Podlewanie porów
Ostrożnie zasadź pojedyncze sadzonki porów do każdego otworu, skręcając je delikatnie palcami, tak aby wszystkie korzenie znalazły się w ziemi. Kiedy upewnisz się, że pory znalazły się całe w otworze dobrze je podlej (otwory się same zamulą - nie należy ich podsypywać ziemią). Przykryj rośliny folią, aby miały wyższą temperaturę.
6
Zbiory porów
Jeśli gleba jest ciężka, podczas zbiorów używaj widełek ogrodowych. Jeżeli natomiast gleba nie należy do gliniastych do zbiorów mogą wystarczyć tylko ręce. Dla uzyskania świeżości i smaku zbieraj je tylko, kiedy są Ci potrzebne.
Jak zwęzić pory?
Jak sadzić warzywa?
Domowe sposoby na zatkane pory
Jak sadzić szparagi?
Wskazówki
  • Utrzymuj glebę odchwaszczoną, aby wyeliminować wszelką konkurencję o wodę i składniki odżywcze. Kiedy pogoda jest sucha pamiętaj, aby nawadniać regularnie ziemię.
  • Sprawdzaj regularnie, czy nie pojawiania się na liściach zewnętrznych porów osad w kolorze jasno pomarańczowym, co może się zdarzyć szczególnie w okresie deszczowym.
  • Przykryj pory kocykiem dla roślin zaraz po zasadzeniu. Pozwoli Ci to uniknąć inwazji moli i gąsienic, które są przyczyną zamierania liści oraz niskich zbiorów.
 4/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jest wiele korzyści z posiadania ogrodu warzywnego: upiększasz w ten sposób swoje otoczenie oraz masz regularny dostęp...
Jak stworzyć ogród ziołowy na ścianach domu?
Jest wiele korzyści z posiadania ogrodu warzywnego: upiększasz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt