Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Sprawdziany, Kartkówki, Dyktanda > Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?

Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (15 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Rodzice dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej zachodzą w głowę jak nauczyć swoje pociechy tabliczki mnożenia. Jest to proces trudny, ale i niezbędny do późniejszej nauki dzielenia, dlatego wymaga dużej cierpliwości.
1
Upewnij się, że dysponujesz czasem, który będziesz w stanie przeznaczyć na pomoc dziecku. Unikaj nauki, kiedy maluch jest zmęczony lub kiedy ma inne obowiązki na głowie, ponieważ energia i entuzjazm są bardzo istotne.
2
Nagradzaj dziecko zabawą, uśmiechem i uznaniem, nie pieniędzmi, bo może to spowodować rozpieszczenie malucha. Naturalnie możesz również użyć zwykłych przekąsek, czy napojów.
3
Poproś dziecko o pokazanie materiału, który przerabia w szkole, aby móc zobaczyć na jakich metodach bazuje nauczyciel.
4
Przy każdej nauce przerabiajcie tylko 1 lub 2 rzędy z tabeli idąc po kolei.
5
Stwórz linię liczb od 0 do 100, aby móc zobrazować wszelkie wzory i odległości między liczbami podczas mnożenia.
6
Zwróć uwagę na to, iż każda wielokrotność jest oddzielona pewną ilością liczb, tak więc wielokrotność liczby 3 będzie dokładnie co 3 liczby.
7
Pokaż jak można znaleźć każdą wielokrotność dodając kilkukrotnie tę samą liczbę. Mnożenie opiera się na dodawaniu, jednak to nie jest dodawanie. Na przykład wielokrotności liczby 3, czyli 6, 9, 12, 15, 18 itd., można odnaleźć zaczynając od liczby 6 i przeskakując co kolejne 3 liczby.
Jak wytrzymać w szkole?
Jak napisać podanie?
Jak zachęcić dziecko do czytania?
Jak się ubrać na zakończenie roku szkolnego?
Ostrzeżenia
  • Nie przemęczaj dziecka zadając zbyt dużo rzędów lub wzorów za jednym razem, ponieważ może się to przyczynić do wzbudzenia lęku i zdenerwowania.
  • Unikaj krzyków i ostrzejszych tonów, nawet jeśli dziecko czegoś zapomni oraz krytyki, kiedy czegoś nie rozumie.
  • Nigdy, przenigdy nie używaj słowa „głupi”, ani w stosunku do ucznia, ani do nauczyciela, ani do materiału, który masz opanować.
  • Doprowadź dziecko do takiej wprawy, żeby mogło udzielać natychmiastowych odpowiedzi. Nie bój się iść szybko z materiałem, jednak zatrzymaj się, jeśli dziecko czegoś nie rozumie.
  • Uważaj, aby nie pokazywać dziecku swojego rozczarowania lub zniecierpliwienia. Możesz w ten sposób sprawić mu przykrość i zniechęcić do dalszej nauki.
  • Zwiększaj poziom trudności stopniowo. Poczekaj, aż dziecko opanuje jedną część materiału, a dopiero później przechodź do następnej.
Wskazówki
  • Nagradzaj zabawą, uśmiechem i docenianiem dziecka, unikaj pieniężnych i materialnych nagród, bo utraci zamiłowanie do nauki. Zbyt duża ilość pracy i zadań może również spowodować strach i zdenerwowanie. Jeśli uważasz, że przerobiliście już dużą ilość materiału, zrób przerwę lub odpuść na ten dzień.
  • Pozwól dziecku nauczyć się jak łączyć różne liczby osiągając ten sam wynik.
  • Pozwól się mu zaprzyjaźnić z liczbami, dzięki czemu lekcje algebry nie będą takie straszne.
  • Wykaż się cierpliwością. W razie potrzeby pracujcie przy jednym działaniu kilka dni, aby dziecko mogło całkowicie zrozumieć i zapamiętać.
  • Czynniki podnoszone do kwadratu jak 1 x 1 = 1 także nie są zaznaczone w tabliczce mnożenia. Wspomnij również o liczbie zero, iż wszystkie działania z nim będą się równały zero.
  • Nie gań dziecka za błędne odpowiedzi, jednak zwracaj uwagę od czasu do czasu, aż zrozumie.
  • Działania trudniejsze: kwadrat liczby 10 jest podobny do 1 do kwadratu, które daje 1, natomiast 10 do kwadratu daje 100, a więc następne działania będą równie łatwe: 20 x 20 = 400, 30 x 30 = 900, 40 x 40 = 1600, itd. Zadaj te działania, kiedy tabliczka mnożenia będzie już opanowana, aby uniknąć nieporozumień. Wiedz, że po pewnym czasie Twoje dziecko będzie gotowe na działania typu 200 x 200 = 40 000. Może być to prosty wzór, jednak mało przydatny dla małego dziecka.
8
Pokaż dziecku, że pierwszy rząd odpowiada pierwszej kolumnie, drugi rząd drugiej kolumnie itd. Oznacza to, iż kolejność mnożenia nie ma wpływu na wynik działania. Czyli 3 x 7 = 21 oraz 7 x 3 = 21.
9
Tabliczka mnożenia

Wyjaśnij wzory w całej tabeli. Na przykład:

  • Wszystkie wielokrotności liczby 10 są zakończone 0.

  • Wszystkie wielokrotności liczby 5 są zakończone liczbą 5 lub 0.

  • Niektóre liczby, takie jak 24 są wynikiem kilku rodzajów mnożenia: 2 x 12 = 24, 3 x 8 = 24, 4 x 6 = 24.

  • Ukośna linia od idąca od liczby 4 do liczby 100 zawiera takie same czynniki: 2 x 2, 3 x 3, 4 x 4 itd.

10
Naucz dziecko podwójnych liczb jako kwadratów. I tak 2 do kwadratu to 4, 3 do kwadratu to 9 itd.
11

Pamiętaj o przerwach, o zrelaksowaniu się, dzięki czemu nauka będzie łatwiejsza i przyjemniejsza.

1. Chwal dziecko i nie zapomnij o przerwach i dobrej zabawie pomiędzy szybkim powtarzaniem faktów.

2. Nie poddawajcie się. Traktujcie naukę jak zawody sportowe.

3. Przekształć naukę w dobrą zabawę, jednak podejdź do tego poważnie. Kiedy maluch odnosi sukcesy, wygrywa satysfakcję i radość. Rób przerwy, ale nie nazbyt długie. Podczas nich chwal dziecko i staraj się, by było zrelaksowane. Ucz materiału część po części, w dowolnej kolejności.

4. Wystarczy połowa tabelki, ponieważ jest ona podzielona na dwie części o takich samych działaniach. Dzieje się tak z powodu przemienności mnożenia.

12

Jak zapamiętać?

1. Pomóż swojemu dziecku zapamiętać wielokrotności liczb zwiększając ilość nauczanych rzędów. Przerabiajcie tabliczkę mnożenia systematycznie, tak, aby nie zapomnieć o zasadach w ciągu tygodnia, miesiąca, roku, nigdy. Powtarzajcie ją często w celu utrwalenia. Uczenie wzorów z mnożeniem przez 2, 3, 4 itd. jest oparte na dodawaniu, jednak to nie to samo.

2. Krok po kroku przerabiajcie całą tabliczkę mnożenia. Poniżej znajduje się kilka przydatnych metod nauki na pamięć.

- Bardzo przydatne mogą okazać się karty do nauki liczenia, gdzie na jednej stronie będzie działanie, natomiast na drugiej odpowiedź. Sam fakt zapisywania działań na kartach będzie kolejną szansą na powtórzenie. Daj dziecku pustą tabliczkę lub pusty rząd określając czas, w którym ma je wypełnić. Jeśli pewne pola zostaną puste, niech wypełni je po czasie innym kolorem, dzięki temu szybciej zapadną w pamięć. Powtórzcie zadanie. Pamiętaj jednak, by nie robić więcej niż dwa powtórzenia, aby uniknąć przemęczenia dziecka.

- Powiedz jakąś liczbę, na przykład 30 i poleć dziecku odnalezienie wszelkich kombinacji liczb, których wynikiem będzie liczba 30, w tym wypadku 5 x 6, 3 x 10.

- Powiedz jakąś liczbę i poproś dziecko o podanie jej wielokrotności. Podaj przedział liczb, na przykład od 20 do 30 i poproś dziecko o znalezienie wszystkich działań mnożenia, których wynikiem będzie liczba należąca do tego przedziału, czyli 2 x 11, 2 x 12, 2 x 13, 2 x 14, 5 x 5 itd.

- Utwórz lub dostosuj gry do kart używanych do nauki liczenia. Na przykład wypróbujcie tabliczkę mnożenia bingo, która polega na wypełnieniu przez dziecko tabelki 6 x 6 dowolnymi liczbami. Następnie zacznij wypowiadać działania, na przykład 7 x 5 i jeśli twój uczeń ma w tabelce liczbę 35, może ją skreślić.

3. Najważniejsza jest dobra zabawa. Dzięki temu twoje dziecko samo będzie chętne do nauki. Wiedz, że nauka tabliczki mnożenia jest jak nauka gry na gitarze, czy innym instrumencie. Początki zawsze bywają trudne, jednak po pewnym czasie nauka staje się łatwa i przyjemna.

4. Ważne jest ciągłe i szybkie powtarzanie działań i wyników, szczególnie w dowolnej kolejności. Pamiętaj, aby nie budzić w dziecku lęku, ponieważ może to zniszczyć zamiłowanie do nauki.

Wskazówki
Ostrzeżenia
Przeczytaj teraz: Jak napisać recenzję?
 3.8/5 (15 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

qwi - 2013-09-20
Polecam grę on-line 'Tabliczka mnożenia' - strzelanie do bomb. http://matma.nichesite.org
dasza - 2013-03-21
polecam stronę, którą zrobił mój mąż aby nauczyć nasze dzieci mnożenia: http://tabliczka.mnozenia.pl/ jest całkowicie darmowa, nic na tym nie zarabiamy :) a jest bardzo skuteczna
Rozprawka to najpoważniejsza forma wypowiedzi w języku polskim. W tej formie wypowiedzi słownej lub pisemnej staramy...
Jak napisać rozprawkę?
Rozprawka to najpoważniejsza forma wypowiedzi w języku polskim. W tej formie wypowiedzi...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt