Tutaj jesteś: Dziecko > Niemowlaki > Rozwój Niemowlaka > Jak nauczyć dziecko mówić?

Jak nauczyć dziecko mówić?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Każdy rodzić chce, aby jego dziecko jak najszybciej zaczęło mówić. Oczywiście, każde dziecko nauczy się tej sztuki prędzej czy później, jednak łatwiej jest komunikować się ze swoją pociechą kiedy już nauczy się wyrażać słowami swoje pragnienia i uczucia. Dzieci uczą się mówić po skończeniu pierwszego roku życia. Już w wieku 14 - 16 miesięcy zazwyczaj potrafi wypowiedzieć kilka słów, między innymi "mama" i "tata". Umiejętność mowy rozwija się stopniowo i na ogół w wieku 3 lat można z dzieckiem już śmiało dyskutować na większość tematów. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą ci nauczyć swoje dziecko mówienia.
1

Reaguj na płacz dziecka.

Dziecko uczy się komunikacji nawet poprzez płacz, który w pierwszym roku życia jest podstawowym sposobem porozumiewania się. Kiedy reagujemy na płacz, dzieci zrozumieją, że mogą zostać wysłuchane oraz, że otaczający je świat jest miejscem bezpiecznym, w którym potrzeby zostają zaspakajane.

2

„Porozmawiaj” z dzieckiem.

Pierwsze umiejętności rozmowy, niemowlaki pokazują wydając dziwne dźwięki i czekając na Twoją odpowiedź, która może brzmieć podobnie. Ta prosta interakcja uczy dziecko struktury konwersacji oraz uzyskiwania odpowiedzi.

3

Przeprowadzaj normalną dyskusję.

Dzieci uczą się umiejętności językowych długo przed tym, jak zaczną mówić. Rozumieją co się do nich mówi, jeszcze zanim wypowiedzą swoje pierwsze słowo. Kiedy dorastają w otoczeniu, w którym istnieje rozwinięta konwersacja, automatycznie same nauczą się jak się porozumiewać. Łatwiej nauczą się języka, kiedy będziesz ich wysłuchiwać i z nimi regularnie rozmawiać używając poprawnych form i zwrotów.

Jak zachęcić dziecko do chodzenia?
Jak nauczyć dziecko ubierania się?
Jak nauczyć dziecko odwagi?
Jak oduczyć dziecko agresji?
4

Ulepszaj język i opisuj dziecku co w danym momencie robi.

To rzecz instynktowna, którą rodzice robią na każdym kroku. Wystarczy opisywać szczegółowo dziecku co się w danym momencie dzieje, na przykład gdy ktoś wchodzi do pokoju lub kiedy kot chce, aby go pogłaskać.

5

Opisuj dziecku co Ty masz zamiar zrobić.

Rozmowa z dzieckiem, które Cię nie rozumie może wydać się nieco krępująca, jednak, aby doprowadzić do tego, aby dziecko zaczęło kojarzyć fakty, należy takie sytuacje często powtarzać. Zacznij informować malucha, kiedy zamierzasz zmienić mu pieluchę, podnieść go, lub objaśniaj inne rutynowe czynności.

6

Opisuj dziecku swoje codzienne czynności.

W celu ulepszenia przyswajalności języka przez dziecko zacznij opowiadać o swoich codziennych obowiązkach, takich jak przygotowywania posiłków dla malucha itp.

7

Śpiewaj piosenki i opowiadaj historyjki.

Piosenki i opowiadania to bardzo ważne etapy podczas nauki mowy, ponieważ się powtarzają i dzięki temu dzieci mają możliwość nauki na pamięć. Piosenki, zabawy palcami, czy aktywność fizyczna dają do zrozumienia dziecku, iż istnieją pewne wskazówki fizyczne. Kiedy maluch nauczy się klaska w dłonie, następnym razem poprosi o piosenkę wykonując ten gest.

8
Czytanie dziecku ksiażek

Czytaj książeczki dla dzieci.

Na rynku jest dostępnych wiele wspaniałych książeczek przeznaczonych dla dzieci. Poszukaj tych ze zdjęciami lub obrazkami, przy tym zawierających bogaty język. Niektóre dzieci będą wykazywać zainteresowanie, inne będą się zwijać i skręcać, ponieważ nieodpowiedni wiek na czytanie książek nie istnieje. Najlepiej jest zacząć kiedy dzieci tylko wykażą zainteresowanie. Oprócz książeczek, możesz stworzyć album lub tablicę ze zdjęciami, pamiętaj jednak o przykryciu, aby uchronić je przed śliną i zębami dziecka.

 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Jacek - 2014-04-17
Do dziecka nie należy mówić zdrobnieniami bo będzie sepleniło.
 
Bycie dobrym rodzicem nie jest łatwe. Wymaga to ogromu umiejętności oraz samozaparcia. Od naszego sposobu wychowania...
Jak dobrze wychować dziecko?
Bycie dobrym rodzicem nie jest łatwe. Wymaga to ogromu umiejętności oraz samozaparcia...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt