Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować storczyki?

Jak pielęgnować storczyki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.7/5 (12 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Storczyki popularnie nazywane też orchideami, są bardzo ładnymi, robiącymi wrażenie roślinami. Nic więc dziwnego, że często wybierane są na prezenty imieninowe, jubileuszowe, a nawet ślubne. Wbrew pozorom ten dostojnie wyglądający kwiat, nie ma wielkich wymagań względem pielęgnacji, potrzebuje jednak specyficznego podejścia, dzięki czemu będziemy mogli cieszyć się jego pięknem przez długi czas.
1
Nowo nabytą roślinkę, należy stopniowo przyzwyczaić do otoczenia, ponieważ nagła zmiana środowiska może doprowadzić do nagłego zrzucenia kwiatów, a nawet zmarnowania orchidei. Donicę ustawiamy w jasnym miejscu, uważając jednak, aby nie było ono narażone na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, ponieważ storczyk może doznać poparzenia.
2
W czasie letnim możemy wystawić naszą roślinkę na dwór, co ją wzmocni i wspomoże kwitnienie, cały czas pamiętajmy jednak, aby doniczka nie stała bezpośrednio na słońcu, a przed schowaniem storczyka z powrotem do domu, sprawdźmy go dokładnie pod względem występowania szkodników.
3
Podlewając storczyki, należy uważać, ponieważ nadmiar wody jest dla nich dużo bardziej szkodliwy niż jej niedobór. Kwiat podlewamy dopiero wtedy, gdy ziemia w doniczce jest już sucha (najlepiej sprawdzić to drewnianym patyczkiem, zanurzanym w ziemi), wtedy wlewamy obfitą ilość wody, pilnując aby jej zbyt duża ilość nie pozostawała w podstawce. Podczas letnich upałów, dobrym sposobem jest umieszczenie całej doniczki w wodzie na kilkanaście minut.
Jak przycinać storczyki?
Jak należy dbać o figowiec sprężysty?
Jak pielęgnować kamelię japońską?
Jak przesadzać kaktusa?
4
Do podlewania używamy wody o temperaturze pokojowej, lub nieco cieplejszej, a samo podlewanie wykonujemy rano.
5
Jeśli nowo powstające liście, szybko wysychają i składają się na kształt harmonijki, oznacza to że storczyk ma niedostateczną wilgotność powietrza. Można poprawić mu warunki, ustawiając w jego pobliżu typowy nawilżacz, lub nawet wynosząc kwiatek na jakiś czas do łazienki z oknem.
6
Po przekwitnięciu storczyka, najczęściej zaleca się przycinanie go za trzecim oczkiem od dołu, jednak takie działanie nie zawsze jest uzasadnione. Rośliny które najczęściej kupujemy lub otrzymujemy w prezencie, należą do tzw. mieszanek u których mało prawdopodobne jest, że zakwitnie ponownie na tym samym pędzie. Po kwitnięciu, delikatnie wycinamy przekwitnięty pęd, lub pozostawiamy aby sam uschnął.
7
Do nawożenia storczyków można używać wszystkich preparatów, które są dedykowane specjalnie tym roślinom. Jedyną zmianą jaką warto wprowadzić to zmniejszenie dawki nawozu i stosowanie go częściej, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że roślina otrzymuje regularne dawki dodatkowych składników, które zdąży wykorzystać, a gleba nie zostanie zasolona. Nawożenie wykonuje się od wiosny do jesieni, natomiast należy się z nim wstrzymać w okresie letnim, ponieważ wtedy rośliny przechodzą w stan spoczynku i przestają rosnąć.
Przeczytaj teraz: Jak hodować orchidee?
 2.7/5 (12 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

zetka - 2015-01-28
"Nawożenie wykonuje się od wiosny do jesieni, natomiast należy się z nim wstrzymać w okresie letnim, ponieważ wtedy rośliny przechodzą w stan spoczynku i przestają rosnąć." - To jak właściwie podejść do tego tematu?
daria16rog - 2013-05-29
Poparzenie storczyka przez słońce jest dla mnie nowością, przyznam szczerze.
STELLA176 - 2013-04-17
. . . (~") . . . A od kiedy storczyki rosną w ziemi???? Jak zatem do tej kory wsadzić patyk w celu sprawdzenia wilgotności, skoro w moich storczykach są prawie same, mocne korzenie /
STAN - 2012-10-03
nie znam sie za bardzo na storczykach więc polegam na radach z internetu-tam przeczytałem o przycinaniu za 3 oczkiem i tak własnie robię z phaleneopsis-kwitną na tym samym pedzie a nawet wypuściły po drugim które tez kwitną w tym samym czasie.jeden z nich od 2 lat jeszcze nie przestał kwitnąć.jak n ie jeden to drugi pęd kwitnie.dendrobium zaś samo puszcza drugie pędy od dołu po przekwitnieciu,więc stare obetne gdy młode wyrosna.
 
Orchidea jest pięknym kwiatem i ozdobi Twoje mieszkanie na długi czas. Jak wybrać odpowiednią? Przeczytaj poniżej.
Jak wybrać Orchideę do domu?
Orchidea jest pięknym kwiatem i ozdobi Twoje mieszkanie na długi czas. Jak wybrać...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt