Tutaj jesteś: Dziecko > Dzieci > Wychowanie Dziecka > Jak pomóc dzieciom zrozumieć długość upływającego czasu?

Jak pomóc dzieciom zrozumieć długość upływającego czasu?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 1/5 (177 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Niemowlęta i dzieci w wieku przedszkolnym mają tylko jedno pojęcie czasu: teraz. Ciężko jest im na coś czekać, kiedy przyszłość jest abstrakcją, a przeszłość jest zamazana. Nie ma praktycznie dla nich różnicy pomiędzy dniem wczorajszym, a zeszłym miesiącem. Kiedy dziecko osiąga wiek 4-5 lat zaczyna być gotowe na naukę minut, godzin, tygodni i miesięcy. Maluchy używają swoich zmysłów podczas nauki, dlatego żadne wyjaśnienia nie będą tak efektywne jak zabawa. Poniżej znajduje się kilka wskazówek, które pomogą wam ułatwić naukę zegara.
1

Oznacz kalendarze.

Daj dziecku kalendarz, na którym można skreślać mijające dni. Pamiętaj zawiesić go nisko, aby maluch miał do niego łatwy dostęp. Narysuj symbole ważniejszych wydarzeń, na przykład kościół w niedzielę, balony w dzień urodzin kolegi, itp. Dzięki temu dziecko nie tylko nauczy się przedziałów czasowych, ale i rozwinie poczucie stabilności i złagodzi niepokój.

Użyj tej metody również do nauki liczenia, gdzie wystarczy pytać dziecko ile dni zostało do ważniejszego wydarzenia i wspólnie policzyć. Wykorzystaj kalendarz do wzmocnienia odpowiedzialności u malucha i wyznaczenia pewnych zasad, np. dotyczących oglądania telewizji.

2

Wprowadź tygodniowy i miesięczny system nagród.

Ten sposób łączy naukę czasu i dobrych nawyków. Wystarczy wydrukować 8-kolumnową tabelkę, gdzie w pierwszej kolumnie umieścisz ikony dotyczące zachowania, które chcesz w dziecku wzbudzić, natomiast pozostałe siedem będzie odpowiadało dniom tygodnia. Jeśli chcesz nauczyć dziecko zastawiać stół, wybierz szklankę jako symbol, jeśli natomiast chcesz, aby nauczyło się wymieniać wodę dla szczeniaka, narysuj małego pieska.

Możesz również umieścić symbole codziennych czynności, takich jak kąpiel, mycie zębów, czytanie, zabawa na zewnątrz itp. Kiedy dziecko wykona daną czynność, może ją skreślić.

Po tygodniu wykonanych zadań, możesz dać mu małą nagrodę, na przykład ulubione lody, a po miesiącu nieco większą, na przykład nową książkę.

Jak wytłumaczyć dziecku skąd się biorą dzieci?
Jak nauczyć dziecko ubierania się?
Co robić gdy dziecko chce uciec z domu?
Co robić gdy dziecko kradnie?
3

Odmierzaj czas.

Odmierzanie czasu to bardzo przyjemny sposób nauki rozróżniania czasu, co więcej może również zapobiec napadom złości. Odmierzaj minuty, aby uświadomić dziecko, iż zaraz przyjdzie moment na kolejną czynność.

4

Użyj prawdziwego i sztucznego zegarka.

Wykonaj sztuczny zegarek z papierowego talerza i wytnij dwie wskazówki z kartonu. Następnie przymocuj je do „tarczy” i wypisz cyfry grubym, czarnym markerem. Użyj zegara do nauki odczytywania czasu. Na przykład ustaw papierowy zegar na godzinę 14.00, mówiąc, iż jest to godzina, w której siadacie do obiadu. Następnie wskaż na zegar prawdziwy, na którym jest wcześniejsza godzina i powiedz, że czas na obiad nadejdzie wtedy, gdy oba zegary będą wskazywać tę samą godzinę.

5

Przede wszystkim zabawa, gry i plansze.

W Internecie istnieje mnóstwo gier i plansz dotyczących nauki czytania czasu z zegara przez dzieci. Wykorzystaj niektóre z nich.

6

Wykorzystaj znane analogie.

Jeśli wybieracie się razem z rodziną w podróż i słyszysz ciągłe pytania, „jak długo jeszcze?”, odpowiadaj analogicznie do czasu znanemu dziecku, na przykład: „nasza podróż będzie trwała tyle, ile trwa odcinek Kubusia Puchatka”.

7

Daj dziecku stoper.

Wiele dzieci uwielbia bawić się stoperem. Spróbuj gier takich jak, ile skoków może wykonać woje dziecko w ciągu minuty? Itp.

 1/5 (177 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jeszcze zanim twoje dziecko pójdzie do szkoły możesz spróbować wzbudzić nim zainteresowanie nauką. Nie musi od razu...
Jak zachęcić dziecko do nauki?
Jeszcze zanim twoje dziecko pójdzie do szkoły możesz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt