Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie i Medycyna > Jak pomóc osobie poszkodowanej podczas wypadku?

Jak pomóc osobie poszkodowanej podczas wypadku?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 1.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Umiejętność udzielania pierwszej pomocy jest niezwykle ważna. Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie musiał udzielić pomocy osobie poszkodowanej podczas wypadku. Nie wmawiaj sobie, że możesz takiej osobie tylko zaszkodzić. Bierne oczekiwanie na pomoc ratowników może źle się skończyć dla poszkodowanego. Poniżej znajdziesz kilka rodzajów sytuacji oraz radę jak pomóc poszkodowanemu.
1
Każdy wypadek jest inny i wymaga odmiennego postępowania. Zawsze jednak obowiązuje następujący schemat działania:
a)zabezpieczenie miejsca wypadku
b)szybka ocena sytuacji
c)wezwanie pogotowia ratunkowego

Gdy jesteś świadkiem wypadku - nie stój bezczynnie! Wykonaj trzy powyższe procedury, a następnie zajmij się poszkodowanym. Jeśli chory jest przytomny, zapytaj co się stało, jak się nazywa, gdzie czuje ból i dolegliwości, czy cierpi na jakąś chorobę, czy przyjmuje jakieś leki i kiedy ostatni raz coś zjadł lub wypił. Te informacje mogą okazać się przydatne dla ratowników medycznych. Następnie sprawdź, czy osoba poszkodowana nie krwawi, obserwuj również oddech i krążenie.
2
Jeśli masz do czynienia z uszkodzeniem głowy, szyi lub klatki piersiowej, koniecznie poinformuj o tym sanitariuszy, którzy przyjadą na miejsce wypadku. Zanim karetka przyjedzie, postaraj się zminimalizować ruchy osoby poszkodowanej. Następnie swoimi dłońmi przytrzymaj głowę poszkodowanego. Jeżeli jednak głowa jest silnie skręcona w którąś stronę, pod żadnym wypadkiem NIE RUSZAJ JEJ, bo wtedy można rzeczywiście pogorszyć sprawę. Pomagaj jednak poszkodowanej osobie pozostać w takiej pozycji, w jakiej się znajduje. Wszelkie gwałtowne zmiany pozycji poszkodowanego mogą zaszkodzić. Zaleca się również wykonać opatrunek unieruchamiający. Sprawdź przedtem uszkodzoną część ciała pod względem krążenia (czucie, ciepłota, kolor). Uszkodzoną część ciała należy unieruchomić tylko w przypadku, gdy chory ma być przeniesiony i jeśli unieruchomienie nie powoduje zwiększenia bólu. Generalna zasada przy uszkodzeniu mięśni, kości i stawów to unieruchomienie, ochłodzenie i uniesienie w górę. Uniesienie w górę poprawi krążenie w uszkodzonej części ciała, a ochłodzenie zapobiegnie obrzękowi.
3
Pamiętaj, że gdy zauważysz wypadek, to nie możesz przejść wobec niego obojętnie. Twoim obowiązkiem jest pomóc osobom poszkodowanym. Twoja bierność może kosztować kogoś życie. Wykorzystaj powyższe wskazówki i udzielaj pomocy, kiedy zajdzie taka potrzeba.
Jak usunąć marker?
Jak wykonać rękoczyn Heimlicha?
Jak leczyć złamany nadgarstek?
Jak pomóc osobie tonącej?
 1.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Często, działając pod wpływem wielkich emocji i stresu związanych z uczestniczeniem w wypadku, nie umiemy prawidłowo...
Jak wzywać pogotowie?
Często, działając pod wpływem wielkich emocji i stresu związanych z uczestniczeniem...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt