Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Szkodniki, Choroby, Problemy > Jak zrobić gnojówkę z pokrzyw?

Jak zrobić gnojówkę z pokrzyw?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Pokrzywa (Urtica) jest rośliną włóknodajną i stosowana była do produkcji tkanin od epoki brązu do początków dwudziestego wieku. Jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa urere, które oznacza płonąć. Nawiązuje to do włosków zawierających substancje parzące, które u pewnych gatunków są tak toksyczne, że mogą być przyczyną śmierci. Germanie poświęcili ją bogowi płodności, a Słowianie uznawali za roślinę magiczną i odpędzali nią złe duchy. Obecnie używana jest między innymi do produkcji sieci rybackich. Zapaleni wędkarze okładają jej liśćmi złowione ryby, aby nie utraciły świeżości. Przemysłowo wykorzystywana jest do produkcji zielonego barwnika dodawanego do środków spożywczych. Ceniona przez działkowiczów i ekologicznych rolników jako doskonały nawóz i środek ochrony roślin.
1
Gnojówka z pokrzywy - łatwa i szybka w przygotowaniu. Pocięte zielone części pokrzywy zalewa się wodą i pozostawia do przefermentowania (około 10 dni). Nie używamy metalowych pojemników. Do przygotowania gnojówki wybieramy rośliny, które jeszcze nie zakwitły. Pojemnik z gnojówką ustawiamy z dala od domu, czy altany, gdyż wydzielany zapach nie należy do przyjemnych. Wybieramy miejsce zacienione. Ustawienie gnojówki na słońcu bardzo przyspiesza i wzmaga proces fermentacji.
2
Rozcieńczoną gnojówką zasilamy warzywa, szczególnie pomidory, kapustę, seler, ogórki i kwiaty, zarówno te ogrodowe jak i domowe. Można ją także zastosować do podlewania krzewów, drzew owocowych i iglaków. Nie używamy gnojówki do zasilania grochu, fasoli, cebuli i czosnku.

Gnojówka z pokrzyw jest bardzo bogata w składniki mineralne, które są idealnie przyswajane przez rośliny. Zawiera dużo azotu, fosforu i potasu, a także wapnia, magnezu i żelaza.

Rozcieńczoną w proporcji 1:10 gnojówką po 5 dniach fermentacji możemy opryskać rośliny, aby uchronić je przed inwazją mszyc i przędziorków. Nawet jeśli spadnie deszcz, to taki oprysk zadziała jak nawożenie dolistne.
Jak nawozić maliny?
Jak zrobić kompost?
Domowe sposoby na mszyce
4 sposoby na muszki owocówki
 3.8/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

janek.cz. - 2013-06-03
Wypróbowane i to naprawdę dobry sposób ! Polecam.
kasiulek_1994 - 2013-05-27
Trzeba przekazać babci, w jej ogródku od groma pokrzyw...
<p>Robienie i używanie kompostu jest podstawą ogrodnictwa organicznego. Jeśli zależy ci na uprawie ekologicznych warzyw...
Jak zrobić kompost?
Robienie i używanie kompostu jest podstawą ogrodnictwa organicznego. Jeśli zależy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Lucyna Szreder
  • Olka Szukalska
  • Violetta Muciek
  • Marcin Minicki
  • Igor Biliński
  • Daria Waluga
  • Mariusz Zakrzewski
  • Jan Stolarczuk
  • Maria Dorota Krol
  • Małgorzata Konkel
  • Ewa Olesinska
  • Krystyna Skiba
  • Krzysztof Goliński
pasożyt