Tutaj jesteś: Ślub i Wesele > Tradycje Ślubno-Weselne > Zwyczaje Ślubne > Jakie są obowiązki rodziców na weselu?

Jakie są obowiązki rodziców na weselu?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Jeśli jesteś rodzicem panny lub pana młodego, która/-y przygotowuje się do ślubu, czeka cię wiele przygotowań i stresu. Rodzice są bowiem według polskiej tradycji osobami, które powinny bardzo się angażować w przygotowania ślubne. Z drugiej jednak strony pamiętajcie, że wasze dzieci są już dorosłe i choć ich ślub będzie z pewnością także waszym świętem, ma to być przede wszystkim uroczystość zorganizowana przez nich. Jeśli chcecie się dobrze przygotować do ślubu i wesela waszego dziecka przeczytajcie poniższe porady:
1
Pierwszym elementem partycypacji rodzicielskiej jest współfinansowanie ślubu i wesela. Polski zwyczaj mówi, że to rodzice panny młodej powinni zapłacić za wesele, do kosztów pana młodego należy natomiast zapewnienie alkoholu oraz dojazdu gości. Ceremonię w kościele powinna opłacić rodzina panny młodej, ale przystrojenie i kupno bukietu oraz obrączek należy do pana młodego i jego rodziny.
Dziś jednak często wszelkie koszty są podzielone między dwie rodziny. Najlepiej przed weselem waszego dziecka spotkajcie się w większym gronie – waszych dzieci, was i rodziców drugiej strony i ustalcie wszelkie kwestie finansowe. Starajcie się wesprzeć w miarę waszych możliwości dzieci, ale nie zmuszajcie ich do przyjmowania propozycji, których nie chcą, być może państwo młodzi zdecydują się na mniejszą i tańszą uroczystość (z własnych pieniędzy). To ich wybór. Uszanujcie go.
2
Rodzice mają bardzo ważną rolę we wspieraniu i doradzaniu nowożeńcom. Bądźcie gotowi na każde ich pytanie związane z organizacją ślubu, zadeklarujcie swoją pomoc w załatwianiu dokumentów (część z nich musi pochodzić z miejsca zamieszkania, czy zameldowania, możecie zatem okazać się bardzo pomocni). Wszelkie przygotowania wiążą się z radością, ale także ze zdenerwowaniem. Postarajcie się nigdy nie obmawiać przy dzieciach rodziców drugiej strony. To może być zadra, która zostanie na lata.
3
Do tradycyjnych obowiązków rodziców należy błogosławieństwo pary młodej. Według zwyczaju odbywa się ono w domu panny młodej tuż przed wyjściem do kościoła czy Urzędu Stanu Cywilnego. Jest to związane z obyczajem, w ramach którego wesele odbywa się w miejscowości rodzinnej panny młodej. Dziś często miejsce ślubu jest zupełnie inne. Mimo to warto podtrzymać tradycję dobrych życzeń czy błogosławieństwa udzielanego przez rodziców, poprzez położenie dłoni na głowę nowożeńców oraz uczynienie (przez osoby wierzące) znaku krzyża na ich czołach.
Jak się wywiązać z obowiązków druhny?
Jak podziękować rodzicom na weselu?
Jak wybrać kolor przewodni wesela? Cz. 2.
Jak ustalić datę ślubu?
Wskazówki
  • Jeśli jesteś ojcem panny młodej być może zostaniesz poproszony o odprowadzenie jej do ołtarza. To wielki honor. Co prawda według polskiego zwyczaju to ksiądz wychodzi po parę młodą przed kaplicę i wchodzą oni od razu razem, ale w tradycji europejskiej występuje odmienny zwyczaj, przyprowadzania panny młodej przez ojca do ołtarza i symbolicznego ofiarowania go nowemu mężowi.
 2.5/5 (2 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

magdalenka - 2013-03-15
Nieprawda! Rodzicom nie wolno - tak jak nikomu innemu czynic znaku krzyza przy blogoslawienstwie. Tylko ksiadz moze uczynic znak krzyza. Ktokolwiek byl na naukach to wie.
Ślub humanistyczny nie jest w Polsce prawnie usankcjonowaną formą zawarcia małżeństwa, jest jednak pewną ceremonią,...
Jak wziąć ślub humanistyczny?
Ślub humanistyczny nie jest w Polsce prawnie usankcjonowaną...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Edyta Zieniuk
  • Krystyna Kabac
  • Sylwia Bednarz
  • Ewa Kulawczuk
  • Karolina Starzyniec
  • Maria Stachowiak
  • Krystyna Kuzbiel
  • Agnieszka Wojciech Kościelniak
  • Mateusz Dziedzic
  • Kasia Glomb
  • Krystian Tatar
  • Sylwia Kubiak-Blejzyk
  • Ewa Iglińska
  • Barbara Siniakowicz
  • Barbara Madaj
  • Agnieszka Szymula
  • Maciej Misiewicz
  • Teodora Gazda
  • Hanna Maria Radziejewska
  • Bartosz Toepler
  • Monika Kawarska
  • Gabriela Tocicka
  • Kasia Kubiak
  • Dagmara Anna Nytra
  • Andrzej Wiśniewski
  • Jolanta Dąbrowska
  • Piotr Sedecki
  • Paweł Hładki
  • Ew Ka
  • Joanna Kołton
pasożyt