Tutaj jesteś: Ślub i Wesele > Tradycje Ślubno-Weselne > Zwyczaje Ślubne > Jakie są obowiązki rodziców na weselu?

Jakie są obowiązki rodziców na weselu?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeśli jesteś rodzicem panny lub pana młodego, która/-y przygotowuje się do ślubu, czeka cię wiele przygotowań i stresu. Rodzice są bowiem według polskiej tradycji osobami, które powinny bardzo się angażować w przygotowania ślubne. Z drugiej jednak strony pamiętajcie, że wasze dzieci są już dorosłe i choć ich ślub będzie z pewnością także waszym świętem, ma to być przede wszystkim uroczystość zorganizowana przez nich. Jeśli chcecie się dobrze przygotować do ślubu i wesela waszego dziecka przeczytajcie poniższe porady:
1
Pierwszym elementem partycypacji rodzicielskiej jest współfinansowanie ślubu i wesela. Polski zwyczaj mówi, że to rodzice panny młodej powinni zapłacić za wesele, do kosztów pana młodego należy natomiast zapewnienie alkoholu oraz dojazdu gości. Ceremonię w kościele powinna opłacić rodzina panny młodej, ale przystrojenie i kupno bukietu oraz obrączek należy do pana młodego i jego rodziny.
Dziś jednak często wszelkie koszty są podzielone między dwie rodziny. Najlepiej przed weselem waszego dziecka spotkajcie się w większym gronie – waszych dzieci, was i rodziców drugiej strony i ustalcie wszelkie kwestie finansowe. Starajcie się wesprzeć w miarę waszych możliwości dzieci, ale nie zmuszajcie ich do przyjmowania propozycji, których nie chcą, być może państwo młodzi zdecydują się na mniejszą i tańszą uroczystość (z własnych pieniędzy). To ich wybór. Uszanujcie go.
2
Rodzice mają bardzo ważną rolę we wspieraniu i doradzaniu nowożeńcom. Bądźcie gotowi na każde ich pytanie związane z organizacją ślubu, zadeklarujcie swoją pomoc w załatwianiu dokumentów (część z nich musi pochodzić z miejsca zamieszkania, czy zameldowania, możecie zatem okazać się bardzo pomocni). Wszelkie przygotowania wiążą się z radością, ale także ze zdenerwowaniem. Postarajcie się nigdy nie obmawiać przy dzieciach rodziców drugiej strony. To może być zadra, która zostanie na lata.
3
Do tradycyjnych obowiązków rodziców należy błogosławieństwo pary młodej. Według zwyczaju odbywa się ono w domu panny młodej tuż przed wyjściem do kościoła czy Urzędu Stanu Cywilnego. Jest to związane z obyczajem, w ramach którego wesele odbywa się w miejscowości rodzinnej panny młodej. Dziś często miejsce ślubu jest zupełnie inne. Mimo to warto podtrzymać tradycję dobrych życzeń czy błogosławieństwa udzielanego przez rodziców, poprzez położenie dłoni na głowę nowożeńców oraz uczynienie (przez osoby wierzące) znaku krzyża na ich czołach.
Jak się wywiązać z obowiązków druhny?
Jak podziękować rodzicom na weselu?
Jak mieć idealny ślub? Ogólne porady ślubne
Jak ustalić datę ślubu?
Wskazówki
  • Jeśli jesteś ojcem panny młodej być może zostaniesz poproszony o odprowadzenie jej do ołtarza. To wielki honor. Co prawda według polskiego zwyczaju to ksiądz wychodzi po parę młodą przed kaplicę i wchodzą oni od razu razem, ale w tradycji europejskiej występuje odmienny zwyczaj, przyprowadzania panny młodej przez ojca do ołtarza i symbolicznego ofiarowania go nowemu mężowi.
 2.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

magdalenka - 2013-03-15
Nieprawda! Rodzicom nie wolno - tak jak nikomu innemu czynic znaku krzyza przy blogoslawienstwie. Tylko ksiadz moze uczynic znak krzyza. Ktokolwiek byl na naukach to wie.
Planujesz w tym roku wstąpić w związek małżeński? Zrób to z klasą! Przeczytaj ten artykuł, a poznasz najnowsze trendy...
Jak zorganizować modne wesele i ślub? Trendy 2011.
Planujesz w tym roku wstąpić w związek małżeński?...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Piotr Abram
  • Jolanta Szostek
  • Małgorzata Kowalik
  • Iwona Anna Huber
  • Aneta Boczulak
  • Izabela Tyrakowska
  • Anna Smyrska
  • Katarzyna Wysoczańska-Pająk
pasożyt