Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Szkoły Wyższe > Sesja i Egzaminy > Jak się uczyć efektywnie?

Jak się uczyć efektywnie?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.3/5 (143 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jak czytać oraz jak się skutecznie uczyć, aby zapamiętać na długie lata nowe informacje? Nauka do matury czy do egzaminu zwykle spędza sen z oczu wielu młodym ludziom. Postaraj się jednak wykorzystać maksymalnie czas przeznaczony na naukę, ucząc się szybko oraz efektywnie. Skorzystaj z poniższych porad i wskazówek a nauka przestanie być Twoim utrapieniem.
1
Przejrzyj tekst
Przed rozpoczęciem nauki przejrzyj tekst

Przejrzenie tekstu pozwoli Ci na stworzyć zarys problemu oraz zakres wiadomości, które należy zapamiętać.

Zapoznaj się z tytułem, śródtytułami oraz zdaniami, które rozpoczynają paragrafy. Zazwyczaj w tych miejscach znajdują się wszystkie, najważniejsze informacje. Reszta tekstu jest ich rozwinięciem oraz uzupełnieniem o drobniejsze szczegóły.

Zapoznaj się ze zdjęciami, tabelkami i wykresami. Przeanalizuj je dokładnie.

Przeczytaj wstęp oraz zakończenie tekstu, które często bywa podsumowaniem całości.
2
Pytania
Zastanów się nad problemem, postaw pytania

Po przeczytaniu wstępu, zakończenia, zapoznaniu się z ilustracjami oraz pobieżnym przeglądnięciu reszty tekstu, zadaj sobie pytania, na które spodziewasz się odnaleźć odpowiedź w tekście. Spisz te pytania na kartce. Podczas kolejnego, dokładnego czytania, Twój mózg będzie nakierowany na odnalezienie odpowiedzi dzięki czemu szybciej je zapamiętasz. Wiedza o tym, czego się jeszcze nie wie to już połowa sukcesu!

Zastanów się co jest celem lektury. Jeśli tytuł jest “szybka i skuteczna nauka” oznacza to że po przeczytaniu jej powinieneś znać odpowiedź na pytanie “jak się uczyć szybko i efektywnie?”.

Pytania są najważniejsze. Im więcej będziesz zadawać pytań, tym więcej się nauczysz. Zmień na pytania każdy rozdział, podrozdział, oraz podpis pod ilustracją.

Bardzo ważne jest rozumienie tekstu czytanego. Jeśli nie znasz jakiegoś słowa, lub nie jesteś pewien jego znaczenia, sprawdź je w słowniku. Jedno słowo może zmienić znaczenie całego zdania.
Jak się zmotywować do nauki?
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?
Jak ćwiczyć pamięć i koncentrację?
Jak zwiększyć możliwości intelektualne?
3
Zapisz Pytania
Czytając tekst szukaj odpowiedzi na postawione pytania

Połóż przed sobą kartkę z pytaniami i zacznij czytać. Czytaj w taki sposób aby odnaleźć odpowiedzi na wszystkie zadane pytania. Jeśli w trakcie czytania coś okaże się dla ciebie niejasne lub podana informacja będzie według Ciebie niekompletna, poszukaj dodatkowych wiadomości na ten temat w innych książkach lub w Internecie.

Pamiętaj, stale zadawaj pytania: “dlaczego?”, “jak?”, “w jaki sposób?”.

Wszystkie dodatkowe pytania, które wynikły w trakcie dokładnego czytania dopisz do swojej kartki z pytaniami.
4
Podsumowanie Wiedzy
Po dokładnym przeczytaniu tekstu oraz odnalezieniu odpowiedzi na wszystkie pytania

Nadeszła pora na sprawdzenie jak dobrze rozumiesz tekst oraz jak dużo informacji pozostało w Twojej głowie.

Weź do ręki karteczkę z pytaniami oraz bez zaglądania do notatek oraz książki, postaraj się na nie odpowiedzieć. Mów na głos. Jeśli nie pamiętasz odpowiedzi na zadane pytanie, poszukaj jeszcze raz odpowiedzi. Staraj się tak zadawać sobie pytania, aby rozbudzić w sobie pragnienie poznania na nie odpowiedzi.
5
Podsumowanie Nauki
Co się nauczyłeś?

Podsumowanie nauki:

* Powiedz czego dotyczy tekst oraz czego dotyczy główny problem.
* W jaki sposób możesz opowiedzieć treść tego tekstu innej osobie, aby wzbudzić jej zainteresowanie?
* Zastanów się czy po przeczytanej lekturze zmienił się Twój pogląd w jakimś temacie? Co ta da Ci ta wiedza i jak możesz ją wykorzystać w przyszłości?

Jeśli tylko masz taką możliwość, staraj się wykorzystywać jak najczęściej nabytą wiedzę w praktyce!
 2.3/5 (143 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (15)

dawda - 2011-01-25
Tak te programy i aukcje to se wsadź w dupę naciągaczu jeden!!!!! Lepiej już na amfie niż zmarnować kasę!!!
ziom - 2010-09-19
dajcie wreszcie tylko 3 punkty i krótkie plis w was ma nadzieja nie moge
patita1 - 2009-10-28
uczenie mi nie wchodzi nawet jak prubuje
Olo - 2009-02-20
Sesja jest robiona na anfetaminie wiec nie radze brać
lola - 2009-01-25
tak myślisz? w sumie wybieram się niedługo bo potrzebuję zwolnienie zapytać przy okazji nie zaszkodzi :))
tom - 2009-01-25
no co ty, choć w sumie zależy na kogo trafisz ;) przecież lekarze dobrze wiedzą co to takiego sesja, sami kiedyś studiowali!!! ja dostałem kiedyś memotropil od mojego i luzik, działa a przynajmniej wiesz co bierzesz!!! tak więc polecam wpaść do wracza zamiast brania wątpliwej jakości prochów!!!
lola - 2009-01-25
a co lepszego niby przepisze mi lekarz? pewnie mnie wyśmieje albo odeśle do hipermarketu :))
tom - 2009-01-25
jak będę chciał to będę czytał!!! a ty lola podziekuj mamusi za zasyfianie ci organizmu, nic ci raczej nie pomogą takei śmieci!!! jak chcesz coś normalnego to lepiej pójdź do normalnego lekarza a nie kupuj takie syfy w hipermarkecie!!!
lola - 2009-01-24
a mi mamusia kupiła w tym roku tabletki sesja na koncentrację :)) zobaczymy jak się sprawdzą :)) brał ktoś z was kiedyś?
kasia - 2009-01-24
Jak cię denerwują to nie czytaj. Może wtedy znajdziesz czas na efektywną naukę.
tom - 2009-01-24
właśnie, właśnie, kawa, notatki (oczywiście pożyczone;), późny wieczór i to się nauka nazywa!!! denerwują mnie te pseudonaukowe artykuły „jak się uczyć” bleeeeeee!!!
tom - 2009-01-23
???
lola - 2009-01-23
no, niezły artykuł trzeba przyznać :) ale chyba czysto teoretyczny :) no chyba że ktoś jest nienormalny:)) ja tam wolę się po ludzku uczyć - książki, notatki i tak dalej, wiecie :) jeszcze jakaś niezła kawunia i na efekty nie narzekam :)
tom - 2009-01-23
to ma być efektywna nauka??? to w takim razie ja nie mam na nią czasu!!! kto normalny czyta tekst więcej niż raz??? kto normalny robi te wszystkie czary mary??? jest tu ktoś taki??? „zapisz pytania” jezu, żenada!!!
Fuck - 2009-01-16
dzięki
Techniki dźwiękowe są bardzo pomocne w zapamiętywaniu i zrozumieniu. Dzięki tym technikom nauka staje się...
Jak wykorzystać techniki dźwiękowe w nauce?
Techniki dźwiękowe są bardzo pomocne w zapamiętywaniu...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt