Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak dbać o kaktusy?

Jak dbać o kaktusy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Rośliny doniczkowe są idealnym dopełnieniem dekoracyjnym Twojego domu lub mieszkania. Jeśli jesteś zatem miłośnikiem roślin doniczkowych, lecz nie masz czasu na zbyt częste zajmowanie się swoimi roślinkami, warto kupić kaktusa. Te wdzięczne rośliny nie wymagają zbyt wielkiego wysiłku podczas dbania o nie, jednak mimo to należy pamiętać o kilku podstawowych wskazówkach, które pomogą Ci zadbać o to, by Twoje kaktusy rosły i rozwijały się najbardziej prawidłowo.
1
Po pierwsze należy wybrać odpowiedni gatunek kaktusa, tak, by jak najlepiej pasował do wystroju naszego mieszkania. Bardzo często zdarza się, że jeśli raz kupisz kaktusa, wkrótce zapełnisz nimi wszelkie parapety w Twoim mieszkaniu. Kaktusy są zwykle niewielkiej postury, jednak jeśli odpowiednio o nie dbasz, mogą urosnąć do niebagatelnych rozmiarów.
2
Bardzo ważny jest dobór odpowiednich doniczek, w których będziesz hodować swoje kaktusy. Musisz pamiętać o tym, że naczynie, w którym znajduje się Twój kaktus, nie może być zbyt małe. Najlepiej zdecydować się na zakup doniczek plastikowych, a niżeli ceramicznych. Doniczki plastikowe łatwiej utrzymać we właściwej czystości a ponadto korzenie kaktusa nie będą zmuszone wrastać w ścianki doniczki. W doniczce plastikowej ziemia nie ulega zbyt szybkiemu wyschnięciu, co jest szczególnie ważne i potrzebne w przypadku tych roślin.
3
Równie ważne i zasługujące na odpowiednią uwagę jest sadzenie kaktusów. Najważniejszy jest zakup ziemi, która będzie odpowiednia dla takiej rośliny, jaką jest właśnie kaktus. Ziemia powinna być łatwo przepuszczalna, to znaczy taka, która bez problemu przepuści wodę a woda ta będzie z niej parować. Bardzo ważne jest, aby ziemia była bogata we właściwą ilość składników mineralnych, co znacznie wpływa na odpowiedni wzrost kaktusów.
Jak pielęgnować kaktusy?
Jak dbać o rośliny doniczkowe?
Jak dbać o trawnik późną jesienią?
Jak czyścić rolety i żaluzje?
4
Kolejnym krokiem jest właściwe nawadnianie kaktusa. Choć rośliny te nie potrzebują zbyt wielkich ilości wody, to jednak i kaktusy wymagają właściwego podlewania. Zależnie od gatunku kaktusa i indywidualnych warunków panujących w Twoim mieszkaniu, należy podlewać kaktusy raz na kilka dni (niekiedy raz na dziesięć dni). Zimą możesz podlewać kaktusy nawet raz na trzy tygodnie. Najważniejsze jest nawodnienie gleby taką ilością wody, by ziemia całkowicie nią nasiąknęła. Resztę płynu należy wylać z podstawki.
5
Ostatnim krokiem jest odpowiednie nawożenie ziemi. Nawozy te powinny być przeznaczone dla sukulentów. Najlepszym dla kaktusów jest ustawianie ich na południowych parapetach, gdzie dostarcza się im duże ilości słońca. Jednak należy pamiętać o tym, by nie przenosić rośliny podczas lata z północnego na południowy parapet. Może wtedy dojść do poparzenia rośliny. Przenoszenia rośliny najlepiej dokonać podczas wiosny, dzięki czemu Twój kaktus powoli przyzwyczai się do nowych warunków.
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

M. - 2015-08-31
K. Bzdury to ty piszesz podlewaj kaktusy jak chcesz i nie wymyślają bzdur przez które kaktusy mogą uschnąć. Kaktusy potrzebują wody( ale nie bardzo dużo) bo co by miały w środku ?
K. - 2014-05-27
Bzdura, wielka bzdura w punkcie 4! Kaktusy podlewa się po całkowitym przeschnięciu podłoża w którym się znajduje inaczej korzenie gniją! Nadmiar wody im szkodzi, ja swoje podlewam co około 3-4 tygodnie. Zimą nie wolno podlewać kaktusa W OGOLE !!! Zimą przechodzą one w stan wegetacji, należy je wtedy
1.) dać do chłodniejszego pokoju gdzie temp. to 10- 15* Celcjusza i nie podlewać wcale, niektore gatunki można zraszać lekko wodą co pare tygodni.
LUB:
2. Wynieść do piwnicy po uprzednim całkowitym wysuszeniu podłoża czyli przestać podlewać w okolicy października. Zabrać je z piwnicy w okolicach lutego,marca.. I najpierw je cieniować, tzn nie wystawiać od razu na wiosenne słońce bo nie są przyzwyczajone do światła. Pierwsze podlewanie pod koniec marca.

Nie polecam sadzić kaktusów w ziemi :) Po prostu się do tego nie nadają, szczególnie że w swoim naturalnym środowisku nie mają takiej ziemi. Najlepiej jest samemu zrobić mieszankę z ziemi do kaktusów, piasku i żwirku (w proporcjach 1,3,3 czyli garść ziemi i po trzy piasku i żwirku) W tak przygotowanym podłożu kaktusy będą lepiej rosły. Jeszcze słowo o przesadzaniu bo Powinno się to zrobić po jakimś tygodniu od przesadzenia, żeby mógł przywyknąć do nowego podłoża. Na początek (jeśli to mały kaktus) to jedna łyżka wody wystarczy, jeśli większy to można dać kilka łyżek. Następne podlewanie po całkowitym przeschnięciu podłoża.

A jak ktoś się nie zna na czymś to lepiej by niewprowadzał w błąd innych ludzi, poszukujących pomocy bo nie dość, że swoje zniszczy złą pielęgnacją to i jeszcze komuś poniszczy kaktusy ;)
 
Każdy z nas, kto choć raz posiadał kaktusa zdaje sobie sprawę, że są to rośliny trudne do zakorzenienia. Poniżej...
Jak zakorzenić kaktusa bożonarodzeniowego?
Każdy z nas, kto choć raz posiadał kaktusa zdaje sobie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt