Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny cebulowe > Jak pielęgnować lilie?

Jak pielęgnować lilie?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Lilie są kwiatami cebulowymi. Choć uważane są za kwiaty ogrodowe to tzw, mieszańce azjatyckie można hodować także w mieszkaniu. Kwitnąca roślina jest kwiatem dostojnym i eleganckim.
1
Dostęp do światła
Kwitnąca lilia upiększa każde pomieszczenie. Kupując lilie w doniczce musimy pamiętać aby ustawić je w pokoju, w którym jest pełne światło.
2
Podlewanie
Roślinę należy mocno podlewać. Roślina wymaga stale wilgotnego podłoża. Początkowo podlewamy dwa razy w tygodniu a w miarę wzrostu rośliny częściej. Gdy lilie zakwitną dostarczamy roślinie wody nawet codziennie.
3
Ziemia i nawożenie
Najlepszą ziemią dla lilii jest ziemia lub torf, należy też zapewnić dobry drenaż. Dokarmiamy roślinę stosując płynny nawóz do kwiatów kwitnących w stężeniu zalecanym na opakowaniu przez producenta.
4
Temperatura
Roślina nie wytrzymuje mrozu, najlepiej rozwija się w temperaturze do 20 stopni C.
5
Usuwanie kwiatów
Przekwitnięte kwiaty należy usuwać, dzięki temu roślina dłużej i intensywniej kwitnie. Kwiaty lilii są koloru białego, żółtego, cytrynowożółtego i pomarańczowego.
6
Sadzenie i rozmnażanie lilii
Cebule lilii, które hodujemy w doniczkach sadzimy jesienią. Każdą cebulę sadzimy w doniczce o średnicy co najmniej 15 cm. Warstwa ziemi nad cebulą powinna mieć 3cm. Początkowo doniczkę trzymamy w ciemnym i chłodnym miejscu. Po ukazaniu się pierwszych pędów kwiat przenosimy do pomieszczenia o pełnym świetle. Roślinę rozmnażamy w ten sposób, że podczas przesadzania oddzielamy od cebuli głównej przyrosty i sadzimy w oddzielnej donicy.
Jak pielęgnować grudnika?
Jak dbać o fiołek alpejski?
Jak pielęgnować jukę?
Jak hodować amarylis (hipeastrum)?
Wskazówki
  • Należy pamiętać, że gdy będziemy za dużo podlewać roślinę i gdy woda będzie miała zły przepływ przez ziemię to może to doprowadzić do gnicia cebuli.
  • Cebulę po zakończonym kwitnieniu możemy też wysadzić do gruntu.
  • Aby lilie nie przewracały się możemy je podpierać.
7
Szkodniki lilii
Na rozwiniętej roślinie można zauważyć zielone owady szczególnie na kwiatach, liściach a nawet pąkach. Są to mszyce, należy roślinę spryskać roztworem piretroidu osłaniając kwiaty. Zabieg w razie potrzeby można powtórzyć.
Tak samo należy postępować gdy na roślinie pojawią się poskrzypki. Rozpoznamy to po tym, że na liściach, kwiatach lub pąkach pojawią się dziurki.
Gdy roślina jest zaatakowana przez wirozę należy zniszczyć całą roślinę wraz z cebulą. Charakteryzuje się to tym, że na liściach pojawiają się żółte plamy lub smugi a kwiaty są zniekształcone.
8
Choroby lilii
Gdy w pomieszczeniu w którym przebywają kwiaty jest gorąco i duszno to na łodygach pojawi się szara pleśń czyli szary pylący nalot. Usuwany część chorą rośliny, opryskujemy odpowiednim preparatem w stężeniu podanym na opakowaniu przez producenta i roślinę przenosimy do pomieszczenia przewiewnego i chłodniejszego.
Gdy roślina będzie stała w pełnym słońcu jej kwiaty staną się blade a brzegi brązowe, osłoń kwiaty lub przenieś doniczkę.
Wskazówki
Przeczytaj teraz: Jak sadzić lilie?
 4.2/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

marta - 2012-02-13
Moja usycha tzn.Kwiaty zaczely przybierac brazowy kolor,liscie opadaja no i na lodzydze jest bialy nalot jak wyzej napisane.W domu temp.22 c chyba dobra.Pomocy,co robic?
 
Orgiami to sposób na relaks i doskonały pomysł na zabawienie dzieci w domu, gdy pada lub jest duży mróz. Dzięki sztuce...
Jak zrobić lilię origami?
Orgiami to sposób na relaks i doskonały pomysł na zabawienie dzieci w domu, gdy pada...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt