Ślub w plenerze

Jak urządzić ślub kościelny w plenerze? Względy formalne.

Minęły już czasy, kiedy śluby miały miejsce tylko w kościele lub Urzędzie Stanu Cywilnego. Dziś polskie pary coraz chętniej wychodzą na zewnątrz i wybierają na oprawę swojej uroczystości a to urokliwy ogród, a to skromną kapliczkę w górach. Jednak droga do wymarzonego ślubu w plenerze jest długa i wymaga od młodych wiele samozaparcia. Poniżej znajdziesz kilka instrukcji, jak przez nią przebrnąć.
1
Jeśli chcesz zorganizować ślub kościelny poza kościołem, najpierw porozmawiaj o takiej możliwości z księdzem, który ma wam udzielać ślubu. W szczerej rozmowie przedstaw powody, dla których myślicie o takiego typu ceremonii i spróbuj przekonać do swoich argumentów. Często w okresie letnim msze w parafiach odbywają się na zewnątrz np w jakimś miejscu w sąsiedztwie kościoła, bądź w przyparafialnym ogrodzie. Tam, gdzie jest taka tradycja często łatwiej również o zgodę na ceremonię na zewnątrz. Coraz więcej księży jest też otwartym na pragnienia młodych par i ich życzenia związane z tym wymarzonym dniem.
2
Jeżeli masz w rodzinie księdza, albo wśród znajomych duchownego, z którym jesteś w przyjaznych stosunkach, poproś go o pomoc w realizacji twoich marzeń. Na pewno łatwiej w ten sposób będzie dotrzeć do odpowiednich osób i poradzić sobie z formalnościami.
3
Jeśli osoby duchowne w twojej parafii nie zgadzają się na organizację ceremonii na zewnątrz, napisz prośbę o dyspensę - pozwolenie do biskupa. W swoim piśmie szczerze opisz przyczyny, dla których chcesz zorganizować ślub w miejscu innym niż kościół (postaraj się, żeby powody były przemyślane i dużo poważniejsze niż względy estetyczne dotyczące zabytkowej budowli, czy parku). Czekanie na odpowiedź może trwać nawet rok, należy więc uzbroić się w cierpliwość.
4
Jeśli otrzymasz zgodę na ceremonię, porozmawiaj z księdzem o jej szczegółach. W szczególności trzeba zadbać o godną oprawę mszy i zapewnienie jej liturgicznego charakteru, a więc np miejsce na ołtarz. Zatroszcz się również o nagłośnienie, miejsca do siedzenia dla księdza, młodych, świadków i gości, klęczniki, oraz inne rzeczy, które ksiądz wskaże jako potrzebne.
?

Wskazówki
Pamiętaj, że ceremonia poza kościołem wiąże się z koniecznością posiadania tzw. licencji, w której dokładnie określone jest miejsce, na które została wydana zgoda. W żadnym innym miejscu nie jest ona ważna.

!

Uwaga!
Pamiętaj, że Kodeks Prawa Kanonicznego nie przewiduje możliwości brania ślubu w miejscu innym niż kościół, na ziemi niepoświęconej. Dlatego przygotuj się na to, że batalia o miejsce wymarzonej uroczystości będzie długa i niekoniecznie zwieńczona powodzeniem. Rozwiązaniem kompromisowym dla obu stron może być ślub w małej kapliczce, np w górach.

Powiązane porady

bukiet ślubny
dekoracje weselne - lawenda i zieleń

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

karina
15.10.2014
właśnie jestem w trakcji przygotowywania swojego ślubu i na początku chcieliśmy ślub plenerowy kościelny ale po rozmowie z księżmi jest to nie możliwe. Nikt nie chce nas wysłuchać od razu jak słyszą ślub plenerowy mówią a bo wy chcecie ślub hollywoodzki. Księdza tłumacza nam ze tam gdzie akt tam pakt, ze ślub można brać tylko w świętym miejscu hmm myślałam ze Bóg jest wszędzie a jednak okazało się ze jednak nie. Przykre