chrypka

Jak radzić sobie z chrypką?
muszka - specjalista Tipy.pl

Gdy mamy chrypkę, głos staje się chropowaty i załamuje się przy próbach wydobycia dźwięku. Obok kaszlu i kataru, chrypka jest częstym objawem przeziębienia. Nadwerężenie gardła podczas przeziębienia gwarantuje chrypkę już nazajutrz.
1
Oszczędzaj głos

Pamiętaj przede wszystkim, że chrypka jest objawem choroby krtani i nie można tego lekceważyć. Jednak przez większość osób traktowana jest jako przejściowa, mało groźna dolegliwość. Gdy cierpisz na chrypkę pamiętaj, aby oszczędzać głos. Ponadto staraj się mówić szeptem. Podczas takiej dolegliwości nie można obciążać chorej krtani. Jeśli w pracy musisz dużo mówić, np. jako nauczyciel czy spiker radiowy, to postaraj sobie na czas choroby wziąć urlop. Pracując w takim stanie na pewno nie polepszysz swojego stanu zdrowia, lecz tylko możesz go pogorszyć. Gdy jednak koniecznie musisz być w pracy danego dnia, wybierz się wcześniej do laryngologa, który wskaże Ci specjalne ćwiczenia oddechowe i dźwiękowe. Dzięki takim ćwiczeniom nie przeciążysz swoich strun głosowych.

2
Inhalacje roztworem z soli kuchennej i cukierki

Ulgę przyniosą Ci inhalacje roztworem z soli kuchennej. Wsyp kilka łyżek soli do garnka z wrzącą wodą, zamieszaj i nachyl się nad wywarem wdychając parę. Aby para „nie uciekała na boki” – przykryj głowę ręcznikiem. Ponadto możesz ssać cukierki. Ssanie cukierków pobudzi wydzielanie śliny, która nawilży struny głosowe i złagodzi ból.

3
Ciepłe okłady, inhalacje, ciepłe napoje i lek sterydowy

Gdy chrypka trwa dłużej niż cztery tygodnie, możemy mieć do czynienia z zapaleniem krtani. Źródłem choroby jest najczęściej infekcja wirusowa, która z gardła lub nosa rozprzestrzenia się na krtań. Chrypce towarzyszy wówczas drapanie w gardle i pieczenie, suchość błon śluzowych. Ulgę przyniosą ciepłe okłady na gardło, inhalacje oraz ciepłe napoje. Lekarz może przepisać nam spray sterydowy, który złagodzi bolesny obrzęk.

4
Czego unikać?

Przy chrypce chory powinien bezwzględnie zrezygnować z palenia tytoniu, który bardzo obciąża nie tylko struny głosowe, ale także cały układ oddechowy. Nieleczone zapalenie krtani może przybrać formę przewlekłą. Trzeba wtedy unikać kontaktów z kurzem w pracy, oddychać przez nos a nie przez usta. Takie oddychanie ograniczy przedostawanie się drobnoustrojów do gardła. W czasie kuracji nie można również spożywać ostrych potraw, które dodatkowo podrażniłyby nasz przełyk. Pacjent powinien oszczędzać głos i stosować inhalację solą emską lub płukać gardło solanką.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Szept
01.05.2013
Podczas zapalenia krtani nie wolno mówić szeptem. Szept tak samo nadwyręża struny jak bardzo głośne mówienie.