upławy

Jak zdiagnozować chorobę na podstawie rodzaju upławów?

muszka - specjalista Tipy.pl
Pochwa powinna być zawsze nawilżona. Dlatego też błona śluzowa stale produkuje bezbarwną, płynną wydzielinę, której ilość jest zmienna. Przy upławach produkcja wydzieliny jest zwiększona. Przyczyną może być mechaniczne lub chemiczne podrażnienie. Najczęściej jednak odpowiedzialne są za to infekcje. Jak zdiagnozować chorobę na podstawie upławów? Dowiesz się czytając ten artykuł.
1
Przy każdych upławach występuje zaburzenie flory bakteryjnej pochwy, prowadzące do podrażnienia błony śluzowej. Najczęstszą przyczyną jest brak dostatecznej higieny zewnętrznych narządów płciowych. Zbędne wykonywanie płukanek pochwy może być również szkodliwe. Powodem infekcji pochwy i towarzyszącym temu upławom mogą być też bakterie lub inne czynniki chorobotwórcze, które są przenoszone podczas stosunku płciowego. Dlatego też należy leczyć również partnera chorej kobiety. Aby uniknąć tej przykrej choroby unikaj zbędnych płukanek i dbaj o higienę miejsc intymnych. Unikaj też „przygodnych” stosunków intymnych.
2

W śluzie pochwy znajdują się bakterie kwasu mlekowego, które chronią ją przed rozwinięciem się infekcji i zapobiegają rozmnażaniu się chorobotwórczych mikroorganizmów. Mimo to może dojść do zakażenia. Wtedy ilość śluzu zwiększa się w celu zniszczenia czynnika zapalnego. W zależności od rodzaju infekcji zmienia się konsystencja, zapach i kolor wydzieliny:

- Obfite upławy koloru żółtego lub żółtobiałego z jednoczesnym pieczeniem i swędzeniem pochwy oraz bólem przy oddawaniu moczu, mogą wskazywać na chorobę weneryczną.

- Wydzielina krwista może być przyczyną zapalenia jajowodów lub choroby macicy.

- Wydzielina jasna i klarowna jest najczęściej reakcją alergiczną na krążek dopochwowy lub prezerwatywy.

- Upławy pieniste o nieprzyjemnej woni, którym towarzyszy zaczerwienienie i podrażnienie błony śluzowej są objawem rzęsistkowicy. Jeżeli dołączy do tego zapalenie pęcherza moczowego, skutki mogą być bardzo bolesne.

- Skąpe, jasnozielone upławy mogą występować u kobiet chorych na cukrzycę, kobiet w ciąży lub kobiet leczonych antybiotykami. Takie upławy mogą również wskazywać na infekcję grzybiczą.

- Jasnoszare upławy mogą być wywołane przez różnorodne bakterie. Często jest to związane z brakiem dostatecznej higieny kobiety lub jej partnera.

Niezależnie od rodzaju upławów, powinnaś udać się do lekarza w celu zdiagnozowania choroby oraz podjęcia odpowiedniego leczenia.

3
Jednak nie każdy objaw świadczy o chorobie. Szczególnie często upławy u dzieci w wieku 8-10 lat mogą być spowodowane infekcjami bakteryjnymi w wyniku błędów w higienie. Również u noworodków, między trzecim a piątym dniem życia dochodzi do wzmożonej produkcji śluzu. Jest to reakcja na brak hormonu (estrogenu), które płód otrzymywał z łożyska.

Powiązane porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

magda.doradca.abiofem
23.02.2013
Zarówno niedostateczna, jak i nadmierna czy nieprawidłowa higiena może być przyczyną upławów. Dlatego nie należy robić irygacji, bo wypłukuje się prawidłowe bakterie, mające chronić przed tymi wywołującymi infekcje.