Kaktus bożonarodzeniowy, Grudnik, Zygokaktus, Schlumbergera truncata

Jak pielęgnować grudnika?

axima - specjalista Tipy.pl
Grudnik, inaczej kaktus bożonarodzeniowy, Zygokaktus lub Schlumbergera truncata rośnie w dżunglach Brazylii. Kwitnie obficie zimą w okresie Bożego Narodzenia, stąd też potoczna nazwa grudnik. Kwiaty kaktusa tworzą piękną dekorację pomieszczenia.
1
Ogólne informacje

Grudniki są bardzo cenione, gdyż obficie kwitną zimą. Kwiaty są koloru białego, różowego, czerwonego, aż do barwy purpurowej. Piękne kwiaty są wielkości około 5  cm z warstwami wygiętymi do tyłu i wystającymi pręcikami. Roślina ma ząbkowane łodygi członowane, na ich końcach pojawiają się piękne kwiaty. Dorosła roślina osiąga rozpiętość do 60cm.

Kaktusy te wymagają ziemi torfowej, podlewamy je przez cały rok i traktujemy jak zwykłe rośliny pokojowe. Roślinę przesadzamy co roku po okresie spoczynku.
2
Warunki i podlewanie

Roślina ta potrzebuje stanowiska jasnego, a w okresie zimy trochę słońca. Powinna przebywać w normalnej temperaturze pokojowej. W okresie wzrostu gleba powinna być wilgotna, zaś roślinę należy dokarmiać płynnym nawozem bogatym w potas co 12 dni. Nie dokarmiamy rośliny w okresie kwitnienia.

Grudnika zraszamy przez ustawienie doniczki w pojemniku z wilgotnym żwirem. Zimą podlewamy roślinę raz na miesiąc, a jesienią i wiosną co dwa tygodnie. Latem podlewamy częściej, nawet raz na tydzień, ale dopiero po upewnieniu się, że powierzchnia ziemi jest sucha.
3
Przesadzanie i rozmnażanie

Kaktusy rosną bardzo szybko, dlatego należy je przesadzać co roku do doniczki o jeden numer większej. Przesadzając należy obchodzić się z bryłą korzeniową ostrożnie, aby jej nie uszkodzić. Jeżeli chcemy rozmnożyć roślinę, to około miesiąca po kwitnieniu należy ściąć nożem u nasady dwa lub trzy człony łodygi. Powierzchnię cięcia zanurzamy w ukorzeniaczu lub opryskujemy ją proszkiem do ukorzeniania i pozostawiamy na dwa dni, aż wyschnie. Następnie koniec sadzonki umieszczamy w doniczce z ziemią na głębokość 1 cm. Sadzonkę zaczynamy podlewać po około dwóch tygodniach.
4
Czyszczenie

Grudnika czyścimy przez zraszanie co najmniej raz na tydzień. Aby roślinie zapewnić czystość i świeżość, dwa razy w roku należy dodać do wody fungicydu celem zapobiegania zgniliźnie korzeni i łodyg. Zdrowa roślina wytwarza nowe człony na wszystkich łodygach i kwitnie obficie przez okres dwóch tygodni.
?

Wskazówki
* Najlepszą wodą do podlewania kaktusa jest woda deszczówka. Woda z wodociągu może pozostawiać białe ślady.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Róże miniaturowe
pomidory
orchidea pielęgnacja w domu

Komentarze (15)

* Pola wymagane

Tess
15.10.2017
Witam,
Mam białego grudnika jest duży i piękny , obecnie ma pąki kwiatowe na każdym zakończeniu gałązki.
Jak zwykle kwiaty będzie miał już w listopadzie . Nigdy nie robiłam mu okresów odpoczynku , podlewam co 3 tygodnie ale tak na maxa - przelewam .
Polecam wszystkim tego pięknego kwiatuszka :)
Never
22.03.2017
Czy to normalne, że grudnik kwitnie w marcu ? Mam ich kilka i oprócz tradycyjnego listopada/grudnia, w tym roku zakwitły ponownie w połowie marca i to wszystkie.
Mam wrażenie, że to dobrze, ale może się mylę :)
Agnieszka
24.01.2017
Mam kilka i nie kwitnie już drugi rok żaden
ZIUTKA
25.10.2016
bYŁĄM ZAGRANICĄ I TAM KUPIŁAM GRUDNIKA. PANI KWIACIARKA ZDRADZIŁA MI SWOJĄ TAJEMNICĘ. ZAWSZE NA POCZĄTKU CZERWCA DO KOŃCA LIPCA /A TERAZ JAK LATO TAKIE CIEPŁE NAWET TRZYMAM PRZEZ SIERPIEŃ ZALEŻY OD CIEPŁA /WYNOSZĘ GRUDNIKI DO ODRÓDKA /BALKON/ W ZACIENIONE MIJSCE I PRZESTAJĘ PODLEWAĆ /CZASAMI TYLKO ZROSZĘ ZIEMIE, JAK JEST BARDZO SUCHA/ POTEM WNOSZĘ JE DO MIESZKANIA I ZACZYNAM PODLEWAĆ I NAWOZIĆ. EFEKT WSPANIAŁY. NAWET KWITNĄ JUŻ WE WRZEŚNIU. MAM PIĘKNE WIELOLETNIE OKAZY. POZDRAWIAM.
ivonar
18.02.2016
Dziś kupiłam grudnika, dorosły okaz. Rozpiętość rośliny na oko 70-80 cm. Nigdy nie miałam takiego kwiatka, ale chyba sobie poradzę.
wika53
09.02.2016
Mój grudnik obficie zakwitł pod koniec listopada,obecnie znowu ma mnóstwo kwiatów :)
Olka
11.01.2016
W Polsce miałam grudnika, który kwitł kilka razy w roku, był piękny, pomimo przelewania woda i poźniejszego suszenia, zmiany miejsca ustawienia doniczki i takich innych atrakcji. Teraz mam dwa i nie mogę sobie z nimi poradzić, nędzne jakieś takie
Aga
11.12.2015
Mój grudnik gubi listki i nie chce kwitnąć stoi na parapecie okna Prosze o radę
Rafał
09.11.2015
Mój jest jakiś dziwny ten grudnik. Co roku kwitnie na inny kolor, zapominam go podlewać i uschnąć też nie chce :)
monika
12.11.2014
A ja dzis kupilam kolejny egzemplarz. Mam juz 5 roznych kolorow, ten bedzie szosty. W ubieglym roku dostalam kilka odnozek od kolezank i wszystkie sie przyjely mimo iz na poczatku byly dosc marniutkie.Kwitly wszystkie zima ubieglego roku a teraz kwitnie bialy,zolty i sa paki chyba na czerwonym lub rozowym(za male zeby ocenic).