wywabianie plam

Jak usunąć plamy?

IziaIzia - specjalista Tipy.pl
wywabianie plam
1 z 19
Czy plamy są dla Ciebie codzienną zmorą? Twoje dziecko uwielbia się brudzić mimo Twoich próśb i gróźb? Jeśli żadne proszki nie dają sobie rady pora zasięgnąć starych i sprawdzonych sposobów usuwania plam. Tutaj znajdziesz porady oraz wskazówki na temat domowego wywabiania i usuwania różnego typu plam.
1
plamy z atramentu
Plamy z atramentu

Świeże plamy należy przemyć czystą wodą, po czym wyprać w roztworze środka piorącego. Jeśli plamy są stare należy nałożyć na nie papkę sporządzoną z soli oraz soku z cytryny. Pozostawić na kilkanaście minut po czym dokładnie wypłukać.
2
plamy z białka
Plamy z białka

Plamy z białka zmywamy zimną lub letnią wodą. Plamy zaschnięte - rozcieńczonym amoniakiem (należy uważać na tkaniny kolorowe).
3
plamy z czekolady
Plamy z czekolady

Plamy z czekolady należy zwilżyć gliceryną a następnie spłukać ciepłą wodą.
4
plamy z farby do włosów
Plamy z farby do włosów

Poplamioną odzież należy przecierać wodą utlenioną z dodatkiem amoniaku, po czym dobrze wypłukać.
5
plamy z herbaty
Plamy z herbaty

Świeże plamy należy natychmiast posypać solą a następnie wyprać w gorącej wodzie z dodatkiem środka piorącego. Stare plamy z herbaty należy zmoczyć gliceryną po czym zmyć słabym roztworem wody utlenionej (1%). Dobrze wypłukać.
6
Plama z kawy
Plamy z kawy

Świeże plamy należy natychmiast posypać solą, wypłukać, posmarować zaplamiony materiał środkiem piorącym i zmyć gorącą wodą. Stare plamy z kawy posmarować gliceryną z dodatkiem spirytusu. Pozostawić tak na dłuższy okres, co pewien czas plamę powtórnie nasączając. Spłukać należy ciepłą wodą.
7
plamy z krwi
Plamy z krwi

Świeże plamy należy moczyć przez około godzinę w bardzo zimnej wodzie, po czym natrzeć plamę papką sporządzoną z proszku do prania i spirytusu. Po godzinie spłukać letnią wodą.

Plamy z krwi możemy usunąć również poprzez nasączenie jej silnym roztworem słonej wody (jedna łyżeczka na pół szklanki wody). Roztwór spłukujemy letnią wodą.

Stare plamy z krwi usuwamy zimną wodą z dodatkiem amoniaku lub wody utlenionej (3%).
8
plamy z mleka
Plamy z mleka

Plamę należy wyprać w gorącej wodzie z proszkiem. Zaplamione miejsce można również usunąć wsmarowując w nią glicerynę po czym wysuszyć żelazkiem, kładąc materiał pomiędzy dwie ściereczki. Z tkanin delikatnych plamy z mleka należy usunąć przecierając je benzyną.

Plamy z mleka na tkaninach wełnianych należy usunąć gąbeczką zwilżoną mieszaniną spirytusu i amoniaku (2:1) oraz odrobiny soli. Zmyć letnią wodą.
9
plamy po owocach
Plamy po owocach

Nie należy nigdy używać do tego celu mydła. Jeśli plama jest świeża, należy ją zmyć bardzo gorącą wodą. Świeżą plamę możemy posypać natychmiast solą po czym wyprać w gorącej wodzie.

Stare plamy z owoców należy namoczyć na parę godzin w kwaśnym mleku lub serwatce a następnie wyprać w gorącej wodzie. Możemy je również posmarować gliceryną, a następnie, po pewnym czasie dobrze spłukać.

Zaschnięte plamy po owocach możemy usunąć również nacierając je wódką. Pozostały ślad usuwamy utlenioną wodą z dodatkiem amoniaku.

Plamy z owoców z tkanin białych jak len czy bawełna, usuwamy poprzez wymoczenie w wodzie z chlorkiem. Jak plama zniknie, materiał należy kilkakrotnie wypłukać.
10
piwo
Plamy z piwa

Plamy z piwa pierzemy w gorącej wodzie. Stare plamy usuwamy mieszaniną spirytusu oraz wody (1:1). Plamę możemy również zwilżyć gliceryną i przecierać wacikiem moczonym w gorącej wodzie. Pozostałe zażółcenia usunąć wodą utlenioną.
11
plamy z rdzy
Plamy z rdzy

Plamę należy skropić sokiem z cytryny, zostawić na kilka godzin, po czym spłukać.

Rdzę z wełny jest ciężko usunąć. Jednym z domowych sposobów jest położenie na plamę plasterka cytryny i prasowanie jej poprzez ściereczkę.
12
plamy ze smoły
Plamy ze smoły

Należy ostrożnie zdrapać warstwę smoły a pozostałą jej część posmarować terpentyną, margaryną lub masłem. Następnie podłożyć pod spód ręcznik i czyścić wacikiem zamoczonym w płynie do wywabiania tkanin. Można też zamrozić smołę kostką lodu.
13
plama z wosku
Plamy ze świecy i wosku

Zaschnięte krople wosku należy zeskrobać. Na zaplamione miejsce należy obłożyć z dwóch stron ręcznikiem papierowym po czym prasować tak długo, aż papier wsiąknie cały wosk z materiału. Tkaninę wyprać w wodzie z dodatkiem środka piorącego.
14
tłuste plamy
Tłuste plamy

Jeśli plama jest świeża należy ją natychmiast posypać solą po czym wcierać ją kawałkiem gąbeczki, sól często zmieniając.

Tłuste plamy z tkanin bawełnianych znikną po zwykłym praniu.

Tłuste plamy z tkanin innych niż bawełniane, które wytrzymują wysoką temperaturę, możemy usunąć posypując je talkiem, oraz prasując przez ręcznik papierowy podłożony z dwóch stron.

Tłustą plamę możemy posypać mąką kartoflaną i pozostawić na dobę. Po 24 h plamę wycieramy watą. W plamę można wetrzeć również mąkę kartoflaną z dodatkiem benzyny - papkę tę zmywamy po kilku godzinach.

Skuteczne również jest usuwanie tłustych plam spirytusem lub benzyną.
15
plamy z trawy
Plamy z trawy

Świeże plamy z trawy należy czyścić wódką, starsze - spirytusem lub benzyną. Sprać gorącą wodą.
16
plamy z długopisu
Plamy z długopisów

Plamy z tuszu długopisu można usunąć przemywając plamę ciepłym spirytusem bądź wodą z sokiem cytrynowym.
17
plamy z wina
Plamy z wina

Świeżą plamę z wina posypujemy grubą warstwą soli. Spłukujemy czystą wodą a pozostały ślad usuwamy sokiem z cytryny.

Plamy zaschnięte z wina możemy usunąć poprzez wybielenie ich 3% roztworem wody utlenionej. Możemy ewentualnie przemyć ją również ciepłym spirytusem.
18
plamy z żywicy
Plamy z żywicy

Należy ostrożnie zdrapać zaschniętą żywicę. Pozostałą plamę nasączamy benzyną. Jeśli plama jest stara należy użyć terpentyny.
Strona 1 z 19

Powiązane porady

plama z długopisu
plama z wosku
plama z kawy

Podobne porady

Komentarze (26)

* Pola wymagane

Dzika dama 123
10.09.2017
Hej mam pytanie. W zeszłym roku na praktykach poplamiłam fartuch sokiem z jabłka i do tej pory plama nie chce mi zejść z fartucha. Poradźcie mi coś żeby mi plama zeszła z fartucha w tym roku mam egzamin zawodowy i przydałby mi się ten fartuch.
taehyung
25.07.2016
Proszę o pomoc wracając z wakacji nie domknelam płynu pod prysznic i zalał mi moja nowa bluzkę
Czy ktoś zna na to sposób :(
taehyung
25.07.2016
Jak usunąć plamę po płynie pod prysznic?
kamil
19.08.2013
uprałem sobie podkoszulkie i umazała mi się z rdzy jak dam cytryne i sól na niebiesko i szaro podkoszulkie czy zejdzie mi kolor?? z podkoszulki
amelia
24.06.2013
plamy z krwi z ważnego dokumentu (z papieru) udało mi się usunąć polewając wodą utlenioną i gdy zaczęło się pienić szybko przykładałam chusteczkę i znikły na szczęście (krew kapnęła akurat na miejsce podpisu na szczęście nic nie uległo uszkodzeniu, tusz od długopisu się nie rozmazał) .
grazyna2
11.04.2013
Tłuste plamy usuwam polewając Ludwikiem- płynem do mycia naczyń. Polewam na plamę , zostawiam na kilka godzin( 2- 3) i potem piorę. Po kłopocie! To się sprawdza nawet w zaschniętych i starych plamach..
gochuraja
08.04.2013
Jak usunac plamy po tabasco z bialego blatu?
plaza110
18.02.2013
Jak usunąc plamy z czarnego markera na rózowej tunice?
mala gosposia
09.10.2012
Chcialam dodac, ze plamy z wina bialego usuwamy winem czerwonym, a plamy z czerwonego bialym. Niewiarygodne, ale to dziala.
mala gosposia
09.10.2012
Plamy ze swiezej krwi najlepiej usuwa letnia woda a nie zimna!!! Sprawdzilam to wielokrotnie. Po zanurzeniu w zimnej wodzie plamy sa trudniejsze do usuniecia, zniszczylam przez to kilka ubran, bo posluchalam starej rady.