zdjęcie dokumentowe

Jak zrobić zdjęcie do dokumentów?
muszka - specjalista Tipy.pl

Zdjęcia dokumentowe mają ściśle określone zasady co do swojego wyglądu i wymiarów. Nie można ich naruszyć, ponieważ zdjęcie może zostać odrzucone. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni ze zdjęć, które robi nam fotograf, bo wychodzimy na nich mało korzystnie, to takie zdjęcie możemy zrobić samodzielnie w domu. Nie potrzeba do tego bardzo drogiego sprzętu. Wystarczy aparat cyfrowy, kawałek białej ściany oraz zainstalowany program Photoshop. Jeśli chcesz samodzielnie wykonać zdjęcie dokumentowe - ten artykuł jest dla Ciebie!
P

* aparat cyfrowy
* biała ściana (ok. 1mx1m) lub opcjonalnie białe tło fotograficzne
* zainstalowany program Photoshop
* statyw dla lepszego podtrzymania aparatu

1
Po pierwsze postaraj się wygospodarować kawałek białej ściany. Nie musi to być obszar 3m x 3m, wystarczy około jeden metr kwadratowy. Następnie zadbaj aby w pomieszczeniu było wystarczająco dużo światła. Zapal więc światło górne lub po prostu odsłoń firanki. Zdjęcie bez wystarczającej ilości światła będzie mało wyraźne i nieczytelne. Aparat ustaw tak aby obejmował Cię mniej więcej do klatki piersiowej. Najwygodniejszym rozwiązaniem będzie ustawienie aparatu cyfrowego na statywie, dzięki czemu podparcie będzie stabilne i pewne. Następnie ustaw krzesełko pod ścianą i usiądź tak, aby było widoczne Twoje lewe ucho. Jeśli nosisz kolczyki, to na czas zdjęcia musisz je koniecznie zdjąć. Zdjęcie możesz sobie wykonać za pomocą samowyzwalacza lub z pomocą rodziny. Pamiętaj, że nie możesz patrzeć w obiektyw. Optymalnym punktem wzroku osoby fotografowanej powinien być punkt oddalony od aparatu o 40-50 cm i około 5cm wyżej od aparatu.
2
Gdy już masz wykonanych parę ujęć, teraz możesz zabrać się do obróbki graficznej zdjęcia. Otwórz zdjęcie za pomocą programu Photoshop używając skrótu klawiszowego CTRL+O . Jeśli na zdjęciu znajdują się defekty skóry, które chcesz usunąć, możesz to zrobić za pomocą Stempelka (klawisz S) lub Łatki (klawisz J). Pamiętaj, że narzędzie Stempelka działa na zasadzie klonowania, więc najpierw musisz zaznaczyć obszar z którego będziesz pobierać piksele z ładną cerą (klawisz Alt i kliknięcie myszy) a następnie kliknąć na miejsce, które chcemy modyfikować. Po wprowadzeniu kosmetycznych zmian, trzeba nadać zdjęciu odpowiedni rozmiar. Poniżej znajdziesz wskazówkę jakie wymiary powinno mieć Twoje zdjęcie dokumentowe:

- zdjęcie do dowodu 35x45 mm
- zdjęcie do dyplomu 45x65 mm
- zdjęcie do legitymacji 35x45 mm
- zdjęcie do paszportu 40x50mm
- zdjęcie do prawa jazdy 35x45mm
3
Aby nadać zdjęciu odpowiedni rozmiar wybieramy opcję Obrazek -> Wielkość obrazka. Następnie w miejscu na skalę, wybieramy mm i wpisujemy odpowiednie rozmiary w zależności od tego, do jakiego dokumentu nasze zdjęcie powinno być przeznaczone. Jeśli nie masz możliwości wydrukowania w domu swojego zdjęcia, stwórz nowy plik o wymiarach 10x15cm na którym umieścisz kilka zdjęć dokumentowych. Wtedy fotograf będzie mógł wydrukować plik jedno zdjęcie na którym będzie kilka mniejszych fotografii do wycięcia. Możesz to zrobić za pomocą Plik -> Nowy następnie wybieramy skalę cm i wpisujemy w polu Szerokość 10 a w polu wysokość 15. Następnie za pomocą przesunięcia (klawisz V) przesuń swoje zdjęcie na nowy obszar. Nie zapomnij zapisać efektów swojej pracy!
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Fotograf
04.02.2013
O ile biała ściana i, w niektórych przypadkach, aparat fotograficzny nie stanowi problemu dla części czytelników, czy sądzi Pan/Pani że Photoshop jest standardem w każdym domu? (przypominam że program kosztuje kilka tysięcy złotych). Czy można otrzymać linka do darmowej wersji? ;)
sally003
08.08.2012
Super, bardzo prosto napisane, a jakże przydatne! ;)