zdrowie dłonie

Jak leczyć zastrzał palca?

muszka - specjalista Tipy.pl
zdrowie dłonie
1 z 6
Zastrzał jest ostrym procesem zapalnym palców ręki. Pojawia się ropne zapalenie tkanki wokół paznokci u rąk albo całych dłoni. Ropotwórcze zarazki często wnikają do wewnątrz przez małe skaleczenia, infekując ranę. Przewlekłą postać choroby wywołują grzyby pleśniowe białawe. Jeśli nie wiesz jak wyleczyć zastrzał paznokcia - ten artykuł jest dla Ciebie!
1
wycinanie skórek
Przyczyny zastrzału palca

Przyczyną tych niezwykle bolesnych stanów zapalnych mogą być niewielkie nawet skaleczenia i ranki, powstałe często podczas wykonywania manicure i usuwania skórki paznokciowej. Skórę może także kaleczyć paznokieć wrastający w tzw. wał paznokciowy. Zarazki, najczęściej gronkowce, wnikają również przez pęknięcia skóry palców dłoni. O infekcję znacznie łatwiej podczas choroby i osłabienia organizmu. Sucha, popękana i zaniedbana skóra jest bardziej podatna na zakażenia. Równie niekorzystne jest częste moczenie i niedokładne suszenie rąk.

Stany zapalne placów dłoni mogą być bardzo niebezpieczne, zwłaszcza jeśli infekcja dotyczy głębszych warstw tkanki podskórnej. Pochewki ścięgniste są bowiem tak ze sobą połączone, że ułatwiają bakteriom i drobnoustrojom przemieszczanie się z jednego miejsca na drugie. W ten sposób zakażenie bardzo szybko może objąć następne palce. Zaniedbanie zastrzału kostnego prowadzi do martwicy opuszka.
2
zastrzał palca
Objawy zastrzału palca

Zakażone miejsce jest zaczerwienione i obrzmiałe. Skóra w okolicach rany jest gorąca, napięta i błyszcząca. Pacjent odczuwa jakby kłucie, które stopniowo przybiera postać wyraźnego i coraz silniejszego bólu. Więzi łącznotkankowe ze względu na swoją specyficzną budowę, ułatwiają przenikanie zapalenia w głąb tkanki podskórnej, ścięgien, pochewek ścięgnistych, okostnej oraz kości.
3
leczenie zastrzału
Leczenie zastrzału paznokcia

Jeżeli stan zapalny objął jedynie powierzchniową tkankę skóry, wówczas wystarczy zastosować maść antybiotykową. Natomiast gdy zaatakowane zostały głębsze warstwy skóry, ścięgna, okostna, a nawet kości, wtedy konieczny jest zabieg operacyjny.
4
kąpiel na zastrzał paznokcia
Domowe sposoby leczenia zastrzału paznokcia

W początkowym stadium zastrzału warto spróbować domowego sposobu - szare mydło rozpuścić w wodzie i wymoczyć w niej dłonie. Następnie na zainfekowane miejsce nałożyć maść ściągającą. Do lekarza należy zgłosić się po upływie trzech dni od momentu wystąpienia pierwszych wyraźnych objawów infekcji.
5
cofanie skórek
Profilaktyka zastrzału paznokcia

Aby uniknąć zakażenia, należy bardzo ostrożnie wykonywać zabieg manicure. Do usuwania skórki wokół paznokci nie należy używać ostrych narzędzi. Nie usuwaj skórki zbyt daleko, aby kieszeń paznokcia nie pozostała otwarta. Unikaj również przycinania skórki wokół paznokci.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

piękne dłonie
obgryzanie paznokci
moczenie stóp

Podobne porady

Komentarze (23)

* Pola wymagane

magnolia
09.09.2017
Koniecznie kupcie maść nagietkową w aptece, koszt śmieszny, coś około 4 pln a działa natychmiast. Wystarczy nanieść grubą warstwę na zastrzał i goi się w mgnieniu oka! Sprawdziłam na sobie i znajomych, bardzo polecam tę prostą metodę.
Ann
13.03.2017
Najlepszy efekt moczenie w rivanolu,CIEPŁYM.Wystarczy troszke do pojemniczka włać tak żeby palec z zastrzałem był zamoczony,i w ciepłym rivanolu wymaczać,gdy bedzie zimny znowu podgrzać i tak pare razy.Wrzątek pomaga ale na samym początku też dobra spawa ale tylko do momentu gdy nie napuchnie palec.Mi wrzątek już niestety nie pomogł,zimny rivanol też nic nie dawał .Za to po moczeniu w CIEPŁYM rivanolu odrazu pekło wysączyła się ropa i spokój.Nie pisać mi prosze że trzeba było jechać do chirurga,bo jeśli ktoś lubi spędzać godziny na czekaniu w poczrekalni i czyszczenie na żywca to powodzenia.Rivanol zrobił robotę:)
Kefirek
05.01.2017
Miałem dwu dniową zanokcice dwa razy wieczorem po godzine moczyłem w gorącej wodzie z mydlinami i smarowałem tribioticiem po 3 dniach jest jeszcze tylko ślad. Pozdrawiam
awajz
10.10.2016
Ewelina wrzątek pomoże ale na samym początku, później to już nie pomoże, polecam Ci okład z miodu ale musisz to nosić cały dzień a nie tylko na noc, raz na dobę dodać miodu lub zmienić okład z miodem, kilka razy to praktykowałem i zawsze pomogło, chyba to lepiej niż skrobanie u chirurga, nawet miodem usunąłem wodę z kolana, no ale miód powinien być prawdziwy a nie podróba za parę groszy..
Ewelina
07.10.2016
Ja też mam zastrzal od paru tygodni się z tym mecze i próbowałam już wszystkie metody. Palec nadal spuchnięty, może trochę mniej poza tym paznokieć chyba zejdxie. Zastanawiam się tylko dlaczego pomimo zastosowania wymienionych metod nic mi nie pomogło.
Renata
27.09.2016
Strasznie mnie bolał palec wlaśnie od manicure...myślałam, że będe musiala iśc do chirurga..pomogła mi kuracja z wrzątkiem...seria zanurzeń we wrzątku i po kłopocie...polecam bo przestało boleć i ropa zniknęła...
awajz
26.03.2015
Zanokcica czyli zastrzał
mtt
26.03.2015
Gwoli ścisłości: to nie jest zastrzał tylko ZANOKCICA czyli zapalenie wału paznokciowego. Zastrzał to zapalenie tkanek po stronie dłoniowej palców - czyli po tej "bez paznokci"
Marta
03.11.2014
przez 6 dni zastrzał bolał na dwóch palcach u ręki (zrobił się po usuwaniu skórek) z dnia na dzień coraz bardziej. Wyczytałam sposób z wkładaniem palca do wrzątku - 20 razy jeden. Zrobiłam taką serie rano i wieczorem i jestem pod ogromnym wrażeniem bo na drugi dzień już praktycznie nie boli i się pięknie goi. Polecam, może faktycznie jest to nieco bolesne ale nie jest tak że ma się później oparzonego palucha ;) trochę poboli a po paru minutach od zakończonej serii przychodzi ulga :) - kto to ma to wie jaki zastrzał jest bolesny.
awajz
11.09.2014
ludzie nie róbcie głupstwa i nie idźcie do chirurga, zastrzał można wyleczyć w domu i bezboleśnie, a chirurg narobi bólu i pokiereszuje palec. Wiem z praktyki bo takie sytuacje były z moimi dziećmi i nie tylko, wystarczy trzy dni na wyleczenie tego. A więc na jakiś materiał nalać trochę miodu ale prawdziwego i zrobić okład na paznokieć, zawinąć folią i zabandażować jak skaleczony palec, raz na dobę, najlepiej na noc odwijamy, dodać troszeczkę miodu i ponownie zawinąć. po trzech dobach zdjąć wyczyścić przegotowaną wodą. Miód ma właściwości że całkowicie wyżre ropę z tego palca, kiedyś konserwowano w miodzie zwłoki.