oparzenie kwasem

Jak postępować w wypadku oparzenia kwasem?
muszka - specjalista Tipy.pl

Oparzenia kwasem powstają w wyniku kontaktu skóry, tkanek oraz błon śluzowych z substancjami chemicznymi o właściwościach kwasowych. Stopień oparzenia zależy od stężenia i mocy kwasu oraz czasu ich działania na skórę. Podobnie jak przy oparzeniach i spaleniach, również i tutaj zniszczeniu ulegają warstwy tkanki skóry. Przy oparzeniach trzeba natychmiast reagować. Jeśli nie wiesz jak postępować w wypadku oparzenia skóry kwasem- ten artykuł jest dla Ciebie!
1
Sytuacje, w których może dojść do oparzenia.

Najczęściej są to wypadki wynikające z nieostrożnego obchodzenia się z chemikaliami w miejscu pracy lub w domu. Do środków takich należą płyny czyszczące WC, odplamiacze, wybielacze i niektóre płyny do płukania. Na ryzyko oparzenia narażone są zwłaszcza dzieci, które chętnie sięgają po kolorowe butelki, sprawdzając ich zawartość. Rodzice nie zawsze zachowują ostrożność przechowując tego typu środki, np. w butelkach po napojach. Dzieci często potrafią poradzić sobie z nawet pozornie dobrze zabezpieczonym opakowaniem. Należy więc pamiętać, że wszelkie niebezpieczne środki chemiczne powinny być dobrze zamknięte i przechowywane w miejscach absolutnie niedostępnych dla dzieci.
2
Pierwsza pomoc.

- Przy oparzeniach skóry należy najpierw zdjąć garderobę z oparzonych części ciała, następnie opłukać skórę bieżącą wodą, aby przynajmniej z powierzchni usunąć żrące substancje. Osoba udzielająca pierwszej pomocy podczas usuwania części garderoby powinna założyć rękawiczki ochronne.

- Oparzone oczy przemywa się bieżącą wodą trzymając głowę pochyloną w dół. Oko powinno być przemywane tak długo aż ustąpi pieczenie, następnie należy przewieźć osobę poszkodowaną do lekarza. Jeśli pierwsza pomoc nie przyniesie poprawy, należy szybko wezwać pogotowie i cały czas kontynuować opłukiwanie oka.

- W razie przedostania się substancji chemicznych do żołądka, jamy ustnej lub przełyku, konieczne jest natychmiastowe udzielenie pierwszej pomocy. Poszkodowany powinien wypijać duże ilości wody. Nie wolno wywoływać wymiotów, ponieważ można poparzyć sobie cały przełyk! W przypadku oparzenia zasadą, zamiast wody należy pić rozcieńczony ocet, napój cytrynowy, mleko lub kleik ryżowy. Chorego należy szybko przewieźć do lekarza. Jeszcze w drodze pacjent powinien cały czas pić płyny. Ma to na celu rozcieńczenie aktywnego środka chemicznego.
3
Przydatne wskazówki,

- Ran po oparzeniach nie wolno traktować masłem, mąką lub olejem. Metody takie mogą tylko przysporzyć bólu, ale nie rozcieńczą substancji chemicznej.
- Opakowanie po preparacie, który spowodował poparzenie, należy zabrać ze sobą do lekarza. Ułatwi to podjęcie odpowiednich kroków w celu usunięcia trucizny z organizmu.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Michał
17.10.2019
W pracy polałem sobie po ręce kwasem, no i wypisałem, jak postępować w wyniku polania się kwasem i wyskoczyła w propozycjach wasza strona i zanim doszedłem na niej, gdzie jest ta informacja to piekło. Kluczowe informacje powinniście wpisać pogrubioną czcionką.