środki przeczyszczające

Jak wybrać odpowiedni środek przeczyszczający?
muszka - specjalista Tipy.pl

W przytłaczającej większości przypadków, przyczyną zaparć jest niewłaściwy sposób odżywania, otyłość, brak wysiłku fizycznego. Duże znaczenie ma również przyzwyczajenie pacjenta do regularnego oddawania stolca. Zaparć nie można lekceważyć. Na rynku dostępny jest cały szereg środków przeczyszczających. Jeśli nie wiesz jaki rodzaj środka przeczyszczającego wybrać- ten artykuł jest dla Ciebie!
1

Pierwszym rodzajem środków przeczyszczających są środki zmiękczające kał. Są to preparaty powodujące rozmiękczenie twardych mas kałowych i ułatwienie defekacji. Olej rycynowy zawarty w takich środkach powoduje zmniejszenie wchłaniania wody i elektrolitów, co prowadzi w ciągu 3-4 godzin do oddania płynnego stolca. Dawka przeczyszczająca dla dorosłych wynosi 15-60ml. Taki środek jest bezpieczny zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci od lat 6-ciu.

2

Drugim rodzajem tego typu środków są „wypełniacze”. Są to preparaty wpływające na objętość mas kałowych. Zawierają one nasiona lnu, ale również błonnik, ligninę, pektyny, hemicelulozy i inne polisacharydy. Substancje te pęcznieją w jelicie, wchłaniają wodę, zwiększają objętość kału i jego uwodnienie, co przyspiesza pasaż. Wypełniacze mogą powodować uczucie pełności w nadbrzuszu i wzdęcia.. Środki tego typu nie są polecane dla osób, które mają problemy natury gastrycznej.

3

Następny rodzaj środka przeczyszczającego to środki osmotyczne. Preparaty z tej grupy zwiększają ciśnienie osmotyczne treści jelitowej i zatrzymują wodę. Kał staje się wówczas bardziej płynny, zostaje więc łatwiej wydalony. Środki te mogą powodować poważne działania niepożądane, dlatego należy dawkować je ostrożnie, po konsultacji z lekarzem.

4

Czwartym rodzajem środków przeczyszczających są środki oddziałujące na błonę śluzową jelit. Do grupy tej należą środki, które działają stymulująco na błonę śluzową i mięśnie jelita. Pobudzają one skurcze jelit i ułatwiają wypróżnienie. Dostępne są przetwory z takich roślin jak: senes, kruszyna pospolita, szkłak pospolity czy rzewień dłoniasty.

5
Trzeba pamiętać o ostrożnym dawkowaniu środków przeczyszczających. Wiele osób stosuje rutynowo środki przeczyszczające, nie zdając sobie sprawy z ryzyka związanego z ich przedawkowaniem. Codzienne wypróżnianie się wcale nie jest konieczne- organizm sam reguluje pewne procesy również związane z czynnościami jelit. Po odstawieniu środków przeczyszczających mogą upłynąć nawet trzy dni zanim nastąpi pierwsze wypróżnienie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

kasiaosta
18.07.2015
Nie ważne jak wyglądają tabletki, ważne żeby nie były zbyt duże i działały. :D
Dużo ich dziś na rynku, tylko tych dla maluszków jest niewiele, jedyny jaki znalazłam to dicopeg junior.
$!W@
28.12.2012
Akurat na zdjęciu jest sztuczny potas. Oczywiście nie podam nazwy, ale ładne tableteczki, nie? :]