negocjacje

Jak prowadzić negocjacje?
muszka - specjalista Tipy.pl

Negocjacje są bardzo ważne w każdej dziedzinie naszego życia. Pomagają nam osiągnąć założony cel- jest to przydatne szczególnie w sferze biznesu, gdzie musimy często negocjować warunki umowy z innymi przedsiębiorcami. Sztuka negocjacji nie jest jednak łatwa- wymaga sporej wiedzy i umiejętności. Jeśli nie wiesz jak umiejętnie negocjować- ten artykuł jest dla Ciebie!
1
Celem negocjacji jest znalezienie takiego rozwiązania problemu, które zadowoli wszystkie strony biorące w nim udział. Negocjacji nie należy jednak traktować jako walki, wierząc, że zwycięstwo zagwarantuje trwały sukces. Takie nastawienie powoduje, że w przyszłości wszystkie strony negocjacyjne przegrają, ponieważ partnerzy nie koncentrują się na rozwiązaniu problemu, tylko na wzajemnym zwalczaniu się. Główną przyczyną niesprawnych negocjacji jest nieprawidłowy sposób zachowania i brak umiejętności dostosowania strategii negocjacyjnej do sytuacji. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci sprawnie przeprowadzić proces negocjacji.
2
Każde ustępstwo powinno dać satysfakcję drugiej osobie. Początkowo nie należy godzić się na nie, po pewnym czasie można ustąpić, mówiąc partnerowi, że ustępujemy tylko ze względu na jego osobę. To wzbudzi aprobatę u naszego partnera i sprawi, że on łatwiej zgodzi się na pewne ustępstwa z korzyścią dla nas. Jednak nie każde ustępstwo musi być odwzajemnione. Można odwzajemnić się partnerowi w sytuacji, gdy wartość tego, z czego zrezygnował na naszą rzecz, jest większa od wartości tego, z czego my zrezygnowaliśmy na jego rzecz.
3
Nie należy czynić znacznych ustępstw, ponieważ ludzie zauważają przede wszystkim fakt ustępstwa, a nie jego rozmiary- dlatego ustępstwa powinny być niewielkie. Jednak przy tym trzeba pamiętać, że zbyt małe ustępstwo może zirytować partnera.
4
Ustępować należy w miarę rozwoju sytuacji, pamiętając, że nawet drobne ustępstwo może spowodować większe żądanie. Jeżeli przed wysunięciem żądania nie ma z czego ustąpić należy wysunąć takie żądanie, które dla nas nie ma żadnego znaczenia, a wiadomo, że wywoła sprzeciw u partnera. Po pewnym czasie gdy rozmówca stanowczo stwierdzi, że nie może spełnić tego żądania, ustępujemy mówiąc, że robimy to tylko ze względu na niego.
5
Pamiętajmy, aby nie myśleć tylko i wyłącznie o swoich celach. Jeśli rozmówca zobaczy, że troszczymy się również o jego interesy- stanie się dla nas bardziej życzliwy i w przyszłości częściej będzie chciał prowadzić z nami interesy.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane