pomidory

Jak zbierać nasiona pomidorów?
RozaRoza - specjalista Tipy.pl

Kupiłeś sadzonki pomidorów a ich owoce okazały się wyśmienite? Zbierz z nich nasiona i posiejesz je na następny rok. Poniżej znajdziesz instrukcję ja to zrobić.
1
Znajdź lub kup pojemnik w którym będziesz przechowywać zebrane nasiona. Może to być również biała koperta, będziesz na niej mógł napisać nazwę, odmianę itp.
2
Nasiona zaczynasz zbierać gdy owoce pomidorów dojrzeją. Przetnij pomidora wzdłuż, każdą połówkę ściskaj aby nasiona wypłynęły na zewnątrz na plastikowy lub szklany talerzyk. Staraj się wyciskać jak najmniej miąższu. Jeżeli wyciskając nasiona nie chcą wychodzić pomóż sobie łyżeczką. W żadnym wypadku nie płucz nasion pod wodą.
3
Pozostaw wydobyte nasiona w nieprzykrytym pojemniku na 3-4 dni w temperaturze pokojowej. Ułatwi to wydobywanie nasion z miąższu. Jeżeli zauważysz że nasiona zaczynają kiełkować musisz się nimi zając natychmiast.
4
Po 3-4 dniach przełóż nasiona na gęste sitko i umyj je pod bieżącą wodą. Usuniesz resztki skórki i miąższu.
5
Przełóż nasiona do szklanki i napełnij wodą. Nasiona powinny opaść na dno a miąższ wypłynąć na górę. Oczyszczaj wodę z resztek zbierając je sitkową łyżką. Może to zając trochę czasu, bo pozostałości miąższu będą odchodzić partiami.
6
Ostatecznie rozłóż czyste nasiona na szklanym lub plastikowym talerzu. Nie podkładaj żadnego papieru. Do talerza nasiona się nie będą przyklejać jak wyschną, nawet jeśli się tak zdarzy to wówczas łatwo je odkleisz. Pozostaw je na około 2 dni w pokojowej temperaturze. Po tym czasie powinny być wystarczająco suche aby je przesypać do koperty lub pojemnika.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

pomidoro maniaczka
06.02.2018
Jak się kupuje nasiona pomidorów wolnych od GMO i innych modyfikacji to takie nasiona nadają się do ponownego wysiania w przyszłym sezonie. Te zwykłe, sklepowe, F1 niestety nie powielą cech matecznych ze względu na modyfikacje.
ela
30.09.2017
Ja nie bawię się w takie ceregiele z sitkiem. Wydrążone nasiona zakręcam ścisło w węzełku z bawełnianej szmatki i "piorę" pod bież. wodą 2-3 minuty. Powtarzam czynność. Po rozwinięciu szmatki nasionka są czyściutkie, łatwo je rozłożyć na talerzyku celem dosuszenia. Gotowe!
sonar
31.08.2016
brednie
Liliana
07.05.2015
A mam taki sposób: nasiona pomidorów suszę na ręczniku papierowym. One się przykleją, więc potem je sadzę razem z ręcznikiem, który się rozpuści w ziemi- to tak jak nasiona na taśmie!
gość
12.01.2013
sto ziaren wsadź 10. sto 20 marca,sto pierwszego kwietnia i sto 10 kwietnia,nadwyzki sprzedaż i bedziesz miał doświadczenia.
hydrangea
21.10.2010
Nie wszystkie odmiany pomidorów rozmnożone w ten sposób dadzą owoce takie same jak rośliny mateczne. Może się okazać,że będą miały całkiem inny wygląd i smak.Dotyczy to odmian, które w nazwie mają oznaczenie F1.
Roza
24.08.2010
Do Max: Więc tak. Ogólnie wszystko zależy od gatunku pomidora (czy wczesna odmiana czy nie) oraz od tego czy krzaczki sadzi się potem w tunelach ogrzewanych czy nieogrzewanych.W przypadku gdy jest to normalna odmiana pomidora a tunel jest nieogrzewany to nasiona sadzi się do doniczki na początku marca. Jak już wyrosną po 2 listki to się rozsadza je do osobnych doniczek. Do tuneli sadzi się krzaczki około kwietnia - maja. Najlepiej w nawet pod koniec maja kiedy mamy pewność że nie będzie już przymrozków (chyba że tunel jest ogrzewany to wtedy można w kwietniu) - trzeba uważać na przymrozki pod koniec maja np. Zimnej Zośki. Jeśli chodzi o nasiona to tak:
Jak ma się kilka odmian to czeka się aż dojrzeje po kilka pomidorów z każdej odmiany. Jak już będą całkowicie czerwone i dojrzałe to się je zrywa i przechowuje jeszcze z 1-2 dni. Po tym czasie się wydobywa nasionka, przepłukuje przez sitko, kładzie na ligninie aby obeschły a potem przechowuje w papierowych torebeczkach (trzeba je podpisać). Lepiej jednak po przepłukaniu po prostu obetrzeć sitko od spodu bo nasionka lubią się przyklejać do ligniny i dosuszyć na talerzyku.
Roza
23.08.2010
Pomidory sadzi się dopiero na wiosnę kiedy mamy pewność że nie będzie już przymrozków. Temperatura gleby powinna wynosić 12-13 stopni.