zdrowe jedzenie

Jak jeść zdrowo?

muszka - specjalista Tipy.pl
Wielu ludzi postępuje zgodnie ze starym przysłowiem: „Jeść śniadanie jak cesarz, obiad jak szlachcic, a kolację jak żebrak”. Jednak zgodnie z badaniami naukowymi zalecenia te należy zdecydowanie odrzucić. Kto chce się zdrowo odżywiać, nie tylko powinien myśleć o tym co i ile je, ale także przyjąć zasadę dzielenia dziennej dawki pokarmu na możliwie dużo posiłków. Czytając ten artykuł dowiesz się jak zdrowo się odżywiać.
1
Kiedy i ile jeść?

Badania wykazały, że człowiek powinien między trzy główne posiłki wkomponowywać co najmniej trzy dodatkowe przekąski. Należy bezwzględnie pamiętać o tym, aby dostarczana w ten sposób jednorazowo energia nie przekraczała 10 procent. Oznacza to, że:
- Śniadanie powinno pokrywać 20% dziennego zapotrzebowania na kalorie
- Pierwsza przekąska (około dwóch godzin po śniadaniu) – około 10%
- Druga przekąska (jeszcze przed obiadem) – kolejne 5%
-Obiad można potraktować jako wyważony, jeżeli nie przekracza 20% dziennego zapotrzebowania na energię
- Trzecia mała przekąska dnia to kolejnych 10%
- Czwarta- dodatkowych 5%
- Kolacja nie powinna przekraczać 20%
- Ostatni posiłek przed snem powinien zmieścić się w 10%
2
Zdrowe przekąski.

Dobra przekąska jest uboga w kalorie i równocześnie bogata w niezwykle ważne składniki, które nie dostarczają energii, ale za to są źródłem witamin, minerałów i substancji balastowych. Najbardziej zalecane są owoce. Jeżeli ktoś po obiedzie, kiedy osiągnięty został minimalny poziom sprawności zje banana, po krótkim czasie znów poczuje się w pełni sił i energii. Także popularne musli z dodatkiem suszonych owoców może być doskonałą przekąską. Należy jednak pamiętać, aby poziom cukru był możliwie jak najniższy.

3
Odpowiednie przerwy między posiłkami.

Większość tych, którzy przestawili swój program żywieniowy na sześć czy siedem posiłków, szybko jest w stanie stwierdzić, kiedy zapotrzebowanie na energię jest większe, a kiedy mniejsze. Obowiązuje tu żelazna zasada: w zależności od składu głównych posiłków, na strawienie pokarmu organizm potrzebuje od dwóch do trzech godzin. W tym czasie należy powstrzymać się od kolejnych przekąsek, ponieważ mogłoby to obciążyć nasz układ trawienny.

4
Pamiętaj, żeby dostarczać organizmowi dziennie około dwóch litrów wody.

Żołądek jest w stanie przyjąć z łatwością 0,25 lita płynu co piętnaście minut. Ważne jest to szczególnie latem oraz dla osób, które pracują fizycznie. Należy jednak pamiętać, że człowiek poci się także zimą, nawet jeśli nie odczuwa tego tak silnie jak w okresie upałów.

?

Wskazówki
* Zdrowe odżywanie to nie tylko to co jemy, lecz także kiedy i w jakich proporcjach przyjmujemy pokarm. Pamiętaj o tym.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Kimchi
Dobre samopoczucie
cukier

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane