dieta bogata w wapń

Jakie są objawy niedoboru wapnia?

Wapń to bardzo ważny pierwiastek w naszym organizmie. Dzięki niemu nasz organizm może funkcjonować bez zakłóceń. Każdy z nas mniej więcej kojarzy za co wapń odpowiada w naszym organizmie. Jest on przede wszystkim składnikiem zębów i kości. Wiemy to między innymi dzięki szeroko rozpowszechnionym akcjom promocyjnym „Pij mleko”. Promowały ona picie mleka, które zawiera wapń i jest niezbędne dla ludzi (szczególnie dzieci i młodzieży) w prawidłowym rozwoju układu kostnego. Oprócz tego typu funkcji wapń jest niezbędny do krzepnięcia krwi oraz regulacji ciśnienia. Dodatkowo pomaga wchłaniać witaminę B12, która jest niezbędna do funkcjonowania układu nerwowego. W tym artykule znajdziesz informacje na temat niedoboru wapnia oraz sposobów jego uzupełniania.
1
Niedobór wapnia jest bardzo poważnym zaburzeniem. Może powodować wiele przykrych konsekwencji. Głównym objawem niedoboru jest pogorszenie stanu kości, ich osłabienie. Stają się one bardziej podatne na złamania. Dotyka to również zębów. Stają się one słabe i bardziej wrażliwe. Może także wystąpić demineralizacja kości. Jest to związane z zaburzeniem gospodarki fosforowo-wapniowej w naszym organizmie.
2
Niedobór wapnia jest również zwany hipokalcemią. Jej kolejnym przykrym skutkiem może być tężyczka (jawna bądź utajona). Jest to choroba polegająca na nadmiernym skurczu mięśni. Przy łagodnej postaci hipokalcemii mogą wystąpić objawy Chvostka, Lusta bądź Trousseau. Objaw Chvostka charakteryzuje się gwałtownymi skurczami mięśni mimicznych twarzy (po uderzeniu młoteczkiem w mięsień żwacza). Objaw Lusta polega na skurczu mięśni strzałkowych w odpowiedzi na uderzenie w nerw strzałkowy wspólny. Objaw Trousseau polega na zacieśnieniu dłoni w tzw. dłoń położnika.
3
Kolejnymi objawami niedoboru wapnia może być odczuwanie mrowienia oraz drętwienia w kończynach. Sporadycznie może pojawiać się ból mięśni oraz ból stawów. Dodatkowymi objawami mogą być zaburzenia krzepnięcia krwi oraz zaburzenia rytmu serca. Czasami występują krwotoki z nosa oraz niedociśnienie tętnicze. Spotykane są także stany depresyjne i lękowe.
4
Często spotykanym objawem może być osteoporoza. Należy jednak zaznaczyć, że niedobór wapnia nie jest jedyną przyczyną osteoporozy. Choroba ta charakteryzuje się zmniejszeniem masy kostnej w organizmie, pogorszeniem struktury kości, co przyczynia się do zwiększenia łamliwości. Prawdopodobieństwo wystąpienia tej choroby jest większe u kobiet, niż u mężczyzn.
5
Jak uzupełniać niedobór wapnia? Przede wszystkim należy zadbać o prawidłową dietę bogatą właśnie w ten pierwiastek. Produkty zawierające dużą ilość wapnia to: nabiał (oprócz masła), fasola, ryby, migdały, mleko, sery, zielone warzywa, soja, groch, rzepa.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

zielona herbata
Poranne picie kawy
piękne włosy

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

piotr
30.05.2016
Wapń tylko okresie intensywnego wzrostu, złamaniach kości i ew. przy zatruciach (alergiach). W innych okolicznościach jak najmniej, wyrządza więcej szkód niż pożytku (miażdżyca naczyń krwionośnych, zmiany w mózgu, itd, itd). Lepiej zadbać o witaminę D3 i K2 (MK7), które uregulują "gospodarkę" wapniową bez potrzeby dodatkowego wzbogacania diety w wapń.
Majka
26.07.2015
Zero słodkiego mleka zwierzęcego w diecie nawet zdrowego człowieka. Maluch pije tylko mleko matki, a potem jak jest zdrowe to może jadać tylko nabiał. Chodzi mi o alergie i nietoler. wtedy nie wolno nawet nabiału. Wapń jest w innych produktach.
mau
10.04.2015
Ale przecież płyn ustrojowy kozy jest dla małych kózek!
ech
30.06.2014
Mleko krowie jest dla cielaków, nie dla ludzi, w zw. z tym jego skład chemiczny dostosowany jest do bardzo szybkiego, w porównaniu z człowiekiem, wzrostu dziecka krowiego, po co posługujecie się stereotypami promując ten niezdrowy dla człowieka płyn ustrojowy krowy, już kozie jest lepsze. No może jeszcze jogurty, ale naturalne, się wybronią czy sery (ale nie to co jest na półkach sklepowych i zwane jest serem). A tak w ogóle więcej wapnia jest w wielu warzywach, amarantusie np. czy w bakaliach.