Paszport Jasia Fasoli

Jak dobrze wyjść na zdjęciu do dokumentów?

Zdjęcia do dokumentów wykonujemy zwykle kilka razy w życiu przy różnych oficjalnych okazjach, jednak zwykle rzadko jesteśmy z nich zadowoleni. Być może wpływa na to fakt, że u fotografa mamy zwykle 3 próby, by dobrze wypaść, natomiast w przypadku nieudanego zdjęcia dowód czy inny dokument towarzyszy nam przez kilka lat (i przez ten czas musimy siebie na nim oglądać). Poniżej znajdziesz kilka porad, co zrobić, by nie wstydzić się dziwnego wyrazu twarzy na zdjęciu dowodowym.
1
Śmieszne zdjęcie do dokumentów
Po pierwsze, a zarazem najbardziej banalne, zadbaj o schludny wygląd. Sytuacje oficjalne, w jakich zwykle dokumentów używamy raczej nie dopuszczają by fotografować się w kostiumie kąpielowym, koszulce z dekoltem do pępka, czy koszuli safari (choć pewnie i takie osoby się zdarzają). Do wyczucia związanego z ubiorem powinna dojść kwestia schludnej fryzury, dlatego nie wahaj się poprawić włosów, jeśli rozwieje je wiatr. Jednocześnie fotografuj się tak, jak rzeczywiście wyglądasz na co dzień, np. nie rezygnuj z okularów żeby ładniej wyglądać, jeśli zwykle cały czas masz je na nosie.
2
Samodzielnie zrobiony makijaż do fotografa powinien dążyć przede wszystkim do osiągnięcia efektu matowej, gładkiej skóry. Dlatego po pierwsze – dbamy o jej nawilżenie (na suchej skórze bardziej widać przebarwienia i zmarszczki), po drugi – stosujemy podkład kryjący, pamiętając by pokryć nim także szyję i dekolt (jeśli będzie widoczny na fotografii). Makijaż powinien być trochę mocniejszy niż ten robiony na co dzień. Oczywiście najłatwiej byłoby oddać się w tej kwestii w ręce profesjonalnej wizażystki i zwykle tak się dzieje przy okazji bardziej zaawansowanych sesji, np. ślubnych.
3
Uśmiech na zdjęciu
Ćwicz mimikę przed lustrem. Warto wiedzieć jak zachowuje się nasza twarz i być świadomym jak wyglądamy przy takim lub innym ułożeniu ust. Również ładny uśmiech wymaga trochę treningu, dlatego wyćwicz taki, z którym wyglądasz najlepiej. Jednocześnie unikaj zbyt szerokiego uśmiechu z odsłoniętymi zębami, wybierz raczej bardziej powściągliwy wariant.
4
Zrób sobie zdjęcie aparatem lub telefonem komórkowym. Oceń je krytycznie, zobacz co jeszcze można poprawić, a co jest w porządku. Zwykle zobaczenie własnej twarzy na takiej testowej fotografii jest bardziej poglądowe niż odbicie w lustrze, i pozwala dostrzec więcej szczegółów.
5
Wybierz dobrego fotografa. Jeśli peszy cię obecność zbyt wielu klientów, wybierz także porę, kiedy będzie ich mniej, np. ranek, kiedy dorośli są w pracy, a dzieci w szkole. Fotograf powinien wprowadzić spokojną atmosferę, a także odpowiednio ustawić do zdjęcia twoją twarz. Powinien również znać wymagania do poszczególnego typu dokumentów, dlatego jeśli będzie to konieczne, poprosi cię np. o spięcie włosów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

jak być bardziej fotogenicznym
Zdjęcie w klubie
softbox

Komentarze (0)

* Pola wymagane