nieposłuszne dziecko

Jak dobrze wychować jedynaka?

muszka - specjalista Tipy.pl
Wychowanie dziecka nie jest rzeczą łatwą. Trzeba nauczyć je jak postępować w trudnych sytuacjach i wpoić odpowiednie priorytety życiowe. Szczególnie trudne jest wychowanie jedynka, ponieważ temu dziecku jest poświęcana cała uwaga rodziców co może wpływać destrukcyjnie na charakter dziecka. Czytając ten artykuł dowiesz się jak dobrze wychować jedynaka.
1
Po pierwsze nie rozpieszczaj swojego dziecka. Jedynak już i tak czuje się wyjątkowo, bo jest „oczkiem w głowie” swoich rodziców. Ty jako rodzic pozwalając mu na wszystko dajesz dziecku do zrozumienia, że dla niego nie ma rzeczy niemożliwych i może mieć wszystko czego zapragnie. Oczywiście możesz spełniać prośby swojego dziecka, lecz nie spełniaj tych niedorzecznych, np. gdy dziecko prosi Cię o zakup domku dla lalek, który kosztuje 300zł to nie powinnaś się zgodzić. Dziecko, które dostaje drogie prezenty ma w przyszłości skłonności do dziwnych kaprysów.
2
Naucz dziecko dzielenia się swoimi rzeczami. Zazwyczaj dziecko, które ma wszystko dla siebie nie chce się niczym dzielić i jest bardzo egoistycznie nastawione. Poproś swoje dziecko aby zabawki, którymi się już nie bawi, oddał dla dzieci z domu dziecka. Jeśli dziecko od razu się zbuntuje i zacznie krzyczeć- nie denerwuj się. To znak, że maluch jest egoistycznie nastawiony, ale nad tym da się jeszcze popracować. W tej sytuacji Twoim zadaniem jest wytłumaczyć dziecku, że inne dzieci nie mają tylu zabawek i że chciałyby mieć czym się bawić. Takie tłumaczenie nauczy dziecka empatii i dzięki temu oduczysz swoje dziecko egoizmu.
3
Nie wyręczaj swojego dziecka w żadnych pracach domowych. Dziecko samo powinno dbać o porządek w swoim pokoju. Oprócz tego wyznaczaj maluchowi inne obowiązki domowe, którym da radę sprostać, np. jeśli dziecko jest małe (pięcio- lub sześciolatek) to możesz poprosić je o wyrzucenie śmieci. To nie jest trudne zadanie, lecz nauczy dziecko odpowiedzialności i sumienności.
4
Jeśli dziecko jest nieposłuszne to stosuj kary. Kary jednak nie mogą być zbyt wysokie, ponieważ dziecko wtedy zacznie się buntować i osiągniesz efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego. Za nie wykonywanie obowiązków domowych możesz nałożyć tygodniowy szlaban na telewizor, a za nie posprzątanie pokoju tygodniową karę na komputer itd. Dbaj o to, żeby kara odbyła się prawidłowo. Dzięki temu dziecko nauczy się tego, że trzeba ponosić konsekwencję za nie wykonywanie swoich obowiązków.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

bałagan wśród zabawek
Bałagan w dziecięcym pokoju
kłótnia rodzeństwa

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Eliza Milewczyk
27.09.2017
najważniejsze to nie ograniczać mu swobody w życiu. ja sama mam jedynaczkę i relacja opierała się na zaufaniu zawsze. raz tylko niedawno skorzystałam z podpowiedzi ze strony wykryjprawde.pl żeby sprawidzić jak pomóc swojemu dziecku w razie czego, kłopotów itd. a tak to najważniejsze- zaufanie