pocenie się

Jak walczyć z nadmierną potliwością?

Ciało ludzkie wydziela średnio 0,8 litra potu na dobę. Wiele osób jednak na skutek stresu, złego odżywiania, chorób lub uwarunkowań genetycznych ma problem z nadmiernym poceniem się. W takich sytuacjach zwykły prysznic i antyperspirant to za mało, by utrzymać higienę.
1
Gdy pocimy się nadmiernie, należy udać się do lekarza i upewnić się, czy nadmierne pocenie się nie jest jednym z objawów choroby (np. nadczynności tarczycy).
2
Źle dobrana dieta to drugi istotny czynnik. U wielu osób nadmierną potliwość wywołują pikantne potrawy. Już ograniczenie jedzenia zawierającego dużo chilli, czosnku czy cebuli może przynieś poprawę. Należy uważać również na tak dziś popularne dania kuchni tajskiej i chińskiej, gdyż w wielu restauracjach dodają do nich spore ilości sztucznych wzmacniaczy smaku i ulepszaczy, które to zaburzają nasz system przemiany materii.
3
Bez względu na porę roku pamiętajmy o usuwaniu zbędnego owłosienia, ponieważ to na włoskach pod pachami gromadzi się wydzielina gruczołów potowych powodująca przykry i nieprzyjemny zapach.
4
Prysznic dwa razy dziennie to absolutne minimum. Zwykłe żele pod prysznic często tylko usuwają brud. Warto więc sięgnąć po specjalistyczne preparaty, np. mydła antybakteryjne Protex.
5
W aptece dostępnych jest wiele tzw. regulatorów wydzielania potu (np. Antidrial). Zawierają one wysokie stężenie chlorku glinu, który zmniejsza aktywność gruczołów potowych. Można je aplikować na pachy, dłonie, stopy. Użycie tych preparatów może spowodować, że będziemy czuli się bezpiecznie w sytuacjach stresowych.
6
Nieco bardziej inwazyjny sposób, który wymaga interwencji chirurgicznej to sympatektomia. Podczas tego zabiegu chirurg dokonuje nacięć w okolicy pachy i klatki piersiowej i po rozpoznaniu nerwów współczulnych odpowiedzialnych za nadmierne pocenie się, zakłada na nie klipsy tytanu. Ma to ograniczyć nadmierne wydzielanie potu. U niektórych osób występuje jednak czynnik uboczny i pot zaczyna pojawiać się w innych miejscach na ciele, niż dotychczas. Wtedy należy usunąć blokujące klipsy.
7
W walce z potem pomocny może okazać się również botoks. Lekarz wstrzykuje preparat cieniutką igłą w okolice gruczołów potowych pod pachami, na dłoniach lub stopach. Prowadzi to do blokady zakończeń nerwowych, które sterują wydzielaniem gruczołów potowych. Zabieg ten przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym. Należy go powtarzać średnio co pół roku.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Angina
zapalenie ucha, zapalenie ucha środkowego, zapalenie ucha leczenie
grzybica

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane