nierzetelny pracownik

Jak postępować z nierzetelnym pracownikiem?

Jeśli jesteś menedżerem i kierujesz zespołem ludzi oraz zarządzasz ważnym projektem, to doskonale wiesz, jak ważne jest rzetelne wykonywanie obowiązków przed Twoich współpracowników. Co jednak zrobić, gdy pracownik nie wykonuje swoich obowiązków uczciwie? Podjęcie działań naprawczych to obowiązek każdego menedżera, gdyż nierzetelne zachowanie może mieć wpływ na powodzenie projektu i strukturę teamu.
1
Przeanalizuj w czym tkwi problem. Określ, co sprawia, że pracownik wydaje Ci się być nieuczciwy i niewiarygodny. Na przykład, jeśli masz wiedzę, że pracownik złamał prawo i konsekwentnie nie wywiązuje się z przydzielonych mu zadań, możesz uznać to za podstawę do natychmiastowego zwolnienia. Tymczasem, jeśli pracownik traci czas na prywatne rozmowy telefoniczne w miejscu pracy, spóźnia się lub ma problemy z koncentracją, możesz zaoferować mu coaching, doszkolenie lub nawiązać poważną rozmowę.
2
Stwórz dokumentację uchybień pracownika. Istotne jest, aby dokumentować wszystkie zachowania, które mogą kwalifikować się do zwolnienia z pracy. Przykłady elementów, które powinny być udokumentowane, to np. skargi klientów, listy i nagany, oceny wydajności. Jeżeli działania naprawcze nie przynoszą rezultatu, bez trudu udowodnisz przed zarządem przyczynę zwolnienia.
3
Zaoferuj dodatkowe szkolenia. Muszą one być adekwatne do potrzeb pracownika. W niektórych przypadkach pracownik, który wydaje się być nierzetelny, może po prostu wykazywać brak podstawowych umiejętności niezbędnych do wykonania swoich obowiązków. Na przykład pracownicy, którzy pomimo wielu prób nie zakończą określonego zadania lub konsekwentnie wykonują zadania błędnie, mogą być po prostu niedostatecznie przeszkoleni lub wdrożeni. Każdy menedżer musi również zwrócić uwagę, czy potrafi się porozumieć z zespołem i upewnić się wielokrotnie, czy zespół zrozumiał, na czym polega zadanie.
4
Wypracuj odpowiednie procedury, które będziesz uruchamiał za każdym razem, gdy dostrzeżesz nierzetelne podejście do wykonywanej pracy. Obserwuj podejście pracownika do pracy, jego zachowania zawodowe. Ustrzeż się dość powszechnych błędów. Nie szukaj kozła ofiarnego i nie zwalaj winy na jedną osobę. Spraw, by w teamie panowała atmosfera zaufania oraz otwarta komunikacja. Wykaż się najwyższą kompetencją. Pracownicy muszą wiedzieć, że dysponujesz fachową wiedzą, potrafisz przewodzić i nie kierujesz się uprzedzeniami i stereotypowym podejściem.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Bobit
03.09.2015
Eliminować takich, a dobrych promować. Polecam zastosowanie w zespole mechanizm grywalizacji. można zaobserwować pozytywne zmiany wewnątrz zespołu jak i w procesach czy wynikach firmy.