cele zawodowe, kariera

Jak określić cel zawodowy?

Wiele osób jest niezadowolonych z pracy lub możliwości zawodowych, jakie stwarza zajmowane przez nich stanowisko. Niewielu również widzi wyjście z tej niekorzystnej sytuacji i zamiast na zdefiniowaniu swoich własnych celów zawodowych, skupia się na szukaniu innych ofert pracy lub pogrąża się w marazmie i popada w apatię i niezadowolenie. Tymczasem już przed podjęciem pierwszej pracy powinniśmy jasno zdefiniować cele zawodowe i zastanowić się, jaką drogę obrać, by móc nasze aspiracje zrealizować.
1
Do zdefiniowania celów zawodowych potrzebne jest dokonanie gruntownej samooceny. Najlepiej usiąść spokojnie i na kartce papieru dokonać szczegółowego spisu swoich umiejętności, nie szczędząc sobie przy tym krytyki i rzetelności. Na naszej liście powinny znaleźć się również kwalifikacje, które nabyliśmy w trakcie edukacji oraz w poprzedniej pracy. Prawidłowo przeprowadzona samoocena stanowi pierwszy krok na drodze do rozwijania kariery. Przydatne mogą się tu okazać również testy osobowościowe, za pomocą których określimy nasze naturalne predyspozycje.
2
Drugi etap polega na dokładnym przeanalizowaniu naszych dotychczasowych osiągnięć. Co osiągnąłem na zajmowanym przez mnie stanowisku? Dlaczego wybrałem tą firmę? Co zaważyło na tym, że nie awansowałem? Czy pracowałem wystarczająco ciężko i czy rzetelnie podchodziłem do powierzanych mi zadań? Odpowiedzi na te pytania powinny pomóc nam zidentyfikować nasze braki i słabe strony oraz wskazać, jakich błędów w przyszłości unikać.
3
Identyfikacja celów kariery to najtrudniejszy krok. Musimy ustalić, na czym tak naprawdę nam zależy. Czy szukamy pracy, w której będziemy dużo jeździć, czy większej stabilności i stałej posady? Czy zależy nam na stanowisku kierowniczym, czy wolelibyśmy wykonywać wolny zawód i nie być przywiązanym do jednego miejsca. Pamiętajmy, że charakter pracy nie powinien być sprzeczny z naszymi predyspozycjami. Nie zaczynajmy również myślenia o konkretnych stawkach czy wynagrodzeniu. Stwierdzenie: „Chcę zarabiać cztery razy więcej” to nie cel zawodowy, ale raczej nasze pobożne życzenie.
4
Gdy już określiliśmy nasze cele, musimy zabrać się za wyznaczenie kryteriów i dróg, które zaprowadzą nas do osiągnięcia tychże celów. Wyznaczenie czasowych punktów jest tu bardzo pomocne, ale pamiętajmy, że nie możemy zdefiniować celów i dróg raz na zawsze, gdyż sytuacja zmienia się cały czas i świat pędzi do przodu. Pozostańmy elastyczni i wykażmy się zdrowym, racjonalnym podejściem. Na początku wybierzmy kilka punktów, nad którymi będziemy pracować np. „popracuję nad moim biznesowym angielskim”, „postaram się być bardziej otwarty i lepiej komunikować”, „podejmę studia podyplomowe w interesującej mnie dziedzinie”, „opracuję lepszą strategię sprzedaży”. Musimy być konsekwentni i systematyczni oraz kilka razy do roku przeprowadzać ewaluację naszych przedsięwzięć i wyciągać wnioski.
5
Może również zdarzyć się, że przyjdzie nam zrewidować nasze poglądy na cele zawodowe, gdyż po pewnym czasie stwierdzimy, że stoimy w miejscu. Pamiętajmy jednak, żeby iść własną drogą, przecierać nieodkryte dotąd szlaki i wybierać z ogromu możliwości to, co najlepsze dla nas.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

erudyta, człowiek sukcesu
panowanie nad emocjami
staż, staz, stażysta, staż absolwencki

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane