papieros

Jak nikotyna wpływa na organizm?

Jak wiadomo nikotyna to związek chemiczny zawarty w tytoniu a dokładnie w jego liściach. Bez wątpliwości nikotyna ma negatywny wpływ na ludzki organizm. Jest to toksyna, która jest również obecna w wielu narkotykach. Jest to substancja, która uzależnia. Mimo tego, że wiele osób zdaje sobie sprawę z konsekwencji zdrowotnych jakie powodują papierosy nadal palą, lekceważąc wszelkie przesłanki, które informują o szkodliwości tej substancji. Dlaczego tak się dzieje? Jest na to psychologiczne wyjaśnienie. Palenie może działać uspokajająco na niektóre osoby. Dlatego też rzucenie palenia może wiązać się dla nich z silnym stresem? Jednak czy jest to racjonalne zagrożenie? To zależy od nastawienia. W poniższym artykule znajdziesz informacje o wpływie nikotyny na ludzki organizm.
1
Wielu z nas zaczynając palić myślało, że jest to czynność, która sprawia, że stajemy się bardziej dorośli a inni postrzegają nas z szacunkiem. Tak z pewnością było. Ale należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy aby przypadkiem nasza wartość nie jest uzależniona od papierosów? Co jeśli przestaniemy palić? To jest typowy mechanizm działania uzależnień, nałogów. Uzależniamy się od rzeczy, substancji dzięki którym czujemy się lepiej. Jednakże jest to pozorne uczucie swoistego wyzwolenia.
2
Co ciekawe nikotyna ma silne działanie uzależniające porównywalne niekiedy do uzależnienia od kokainy czy też heroiny. Dostarczając organizmowi nikotynę zapoczątkowujemy szereg procesów, które sprawiają, że czujemy się lepiej. Przy małych dawkach nikotyna działa stymulująco. Dzięki niej wydziela się adrenalina, która pobudza organizm. Przy większych dawkach nikotyna może działać w sposób bardziej inwazyjny to znaczy może powodować światłowstręt, wymioty, brak energii, zmęczenie czy też uczucie oderwania od rzeczywistości. W ekstremalnych dawkach nikotyna może powodować drgawki, utratę przytomności a nawet zgon.
3
Wiele badań wykazało związek przyczynowo-skutkowy między paleniem papierosów a rozwojem różnego rodzaju chorób. Z pewnością należy do nich zaliczyć raka płuc czy też zwiększenie ryzyka związanego z wrzodami trawiennymi. Najważniejszą konsekwencją palenia dla kobiet decydujących się na urodzenie dziecka jest zwiększone ryzyko poronień oraz przedwczesnych porodów. Dlatego tak ważne jest zadbanie o swoje zdrowie i zdrowie dziecka.
4
Udowodniono, ze nikotyna powstająca ze spalania tytoniu działa szkodliwiej na osoby przebywające w otoczeniu palacza niż na samego palacza. Palenie bierne może przyczyniać się również do chorób układu oddechowego (np. astmy, raka płuc) czy też zwiększać ryzyko zawału serca.
5
Na to, że nikotyna silnie uzależnia wpływa fakt, że już po 7 sekundach od zapalenia papierosa organizm odczuwa jej skutki. Mózg zaczyna inaczej funkcjonować. Ten stan utrzymuje się przez ok. 2 godziny. Nikotyna również podwyższa poziom dopaminy w mózgu. Jest tak zwany „hormon szczęścia”, który wywołuje stan euforii. To wszystko przyczynia się do silnego działania uzależniającego.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

E papieros
nadciśnienie
pokusa

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

dr.Martines
25.05.2015
Analogowe śmierdzą, a po elektronicznych grzybica płuc gwarantowana! Pozdrawiam
darmma
01.06.2014
Ja zdecydowanie wolę elektroniczne zamiast analogowych, są zdrowsze, smaczniejsze i nie śmierdzą.