wywiad

Jak dobrze wypaść przed kamerą?

Zanim zdecydujesz się wziąć udział w programie telewizyjnym w roli gościa, czy eksperta w określonej dziedzinie, postaraj się zebrać podstawowe informacje. Dowiedz się, czy program będzie emitowany na żywo oraz poproś o listę osób w nim uczestniczących. Ustal również, jak dużo czasu antenowego zostało przewidziane na rozmowę z Tobą. Od dobrego przygotowania zależy już połowa sukcesu Twojego wystąpienia. Nie idź „na żywioł”. Pamiętaj, że nawet profesjonalni prezenterzy ćwiczą swoje wystąpienia, przygotowują kwestie i scenariusz.
1
Przygotuj się merytorycznie. Określ jasno zagadnienia, które pragniesz przedstawić podczas rozmowy. Skonsultuj się z redaktorem prowadzącym program lub jego asystentami i poproś, o ile to możliwe, o zarys rozmowy i punkty, które będą poruszane podczas wywiadu. Nie możesz dać się zaskoczyć.
2
Zapisz sobie najważniejsze fakty i dane liczbowe. Czytanie z kartki dopuszczalne jest tylko w wyjątkowych sytuacjach i znacznie odwraca uwagę widza.
3
Zanim usiądziesz przed kamerą, postaraj się zamienić kilka słów z prowadzącym. To pozwoli Ci się zrelaksować i nabrać pewności siebie.
4
Dobierz starannie strój adekwatny do zajmowanego przez Ciebie stanowiska i charakteru programu. Nie występuj w ubraniu kupionym specjalnie na tę okazję. Wybierz sprawdzony zestaw, w którym czujesz się komfortowo. Pamiętaj, że widzowie będą oceniali Cię po wyglądzie. Panowie powinni upewnić się, czy nogawki od spodni są wystarczająco długie i czy mają skarpetki w neutralnym, najlepiej ciemnym odcieniu. Panie natomiast powinny zrezygnować ze strojów zbyt skąpych, przykrótkich spódniczek i sukienek bez ramion (wyjątkiem są tu programy typowo rozrywkowe). Unikajmy ponadto zbyt wyrazistych kontrastujących ze sobą wzorów i nadmiaru kolorów.
5
Zaufaj wizażystce i pozwól jej należycie przygotować Twoją twarz do kamery. Rzeczą nieodzowną jest tu puder kryjący niedoskonałości cery, fluid oraz bibułki matujące.
6
Upewnij się, że nie masz na sobie przedmiotów, które mogłyby zakłócić pracę mikrofonu (np. luźno zwisającego długiego łańcuszka na szyi). Unikaj również wszystkiego, co nadmiernie odwraca uwagę np. połyskujących przedmiotów lub długich brzęczących kolczyków.
7
Podczas rozmowy nie poruszaj się niepotrzebnie, nie kołysz na boki, nie dotykaj rękami twarzy. Zachowaj wyprostowaną pozycję oraz kontroluj gestykulację, by pozostała ona na umiarkowanym poziomie.
8
Zawsze patrz się na rozmówcę. To on jest tu partnerem do rozmowy, a nie kamera, czy prompter z podpowiedziami.
9
Nie pokazuj palcem na kamerę oraz nie pytaj prowadzącego program, do której kamery masz mówić. Jest to przejaw braku profesjonalizmu. Pamiętaj, że kamera może być skierowana na Ciebie również wtedy, gdy Ty siedzisz spokojnie i tylko przysłuchujesz się dyskusji.
10
Nie zwracaj uwagi na to, co dzieje się poza kamerą. Studia telewizyjne charakteryzują się tym, że pracuje w nich wiele osób i istnieje mnóstwo czynników rozpraszających.
11
Mów wyraźnie. Postaraj się zachować umiarkowane tempo wypowiedzi. Zachowaj naturalne odstępy na oddech. Dbaj o właściwą emisję głosu. Unikaj pokasływania, odchrząkiwania oraz głośnego przełykania śliny. Poproś przed programem o szklankę wody. Nie popijaj jej jednak co minutę, gdyż zostaniesz odczytany jako osoba niespokojna.
12
Przed rozpoczęciem wystąpienia zadbaj o relaks. Weź kilka głębokich oddechów i wyrównaj tempo oddychania. Skoncentruj się na rozmowie, a nie na tym, jak wypaść. Nie myśl o milionach telewidzów i nie odtwarzaj w głowie najgorszych scenariuszy. Twoje zdenerwowanie będzie bardziej widoczne, niż myślisz.
?

Wskazówki
Jeśli po zakończonym programie stwierdzisz, że nie wypadłeś najlepiej, nie załamuj się, lecz postaraj wyciągnąć wnioski na przyszłość. Nie oceniaj się zbyt surowo i pamiętaj, że praktyka czyni mistrza.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane