złamany ołówek

Jak szlifować warsztat dziennikarski?

Mówi się, że wielu marzy o karierze w dziennikarstwie prasowym, natomiast niewielu ma do tego predyspozycje. Jednak umiejętność spójnego i składnego pisania oraz łatwego przelewania myśli na papier, oraz zdolność wyszukiwania sobie tematów to na pewno elementy, które można wypracować samemu. Oprócz dobrych chęci i samozaparcia warto jednak również mieć gdzie doskonalić swoje zdolności. Poniżej znajdziesz w tej sprawie kilka sugestii.
1
Na pewno najprostszą formą pomagającą w ćwiczeniu stylu jest pisanie dziennika lub pamiętnika. Często, obok aktywnego pisania, daje to możliwość zdystansowania się do swoich problemów i spojrzenia na nie z boku. Nie na darmo pisanie zaleca się często ludziom ze skłonnością do depresji i popadania w melancholię. Minusem tej formy wypowiedzi jest na pewno fakt, że nikomu jej nie pokazujemy, a więc nie ma kto jej obiektywnie ocenić.
2
Większe pole do popisu daje tworzenie gazetek szkolnych, czy studenckich. Nie dość, że trzeba umiejętnie dobierać tematykę, by zyskać czytelników (a czytelnictwo to często „być albo nie być” dla pisma z uwagi na małe środki finansowe i mały nakład), to jeszcze instytucja, pod sztandarem której pismo działa, wymusza wysoki poziom tworzonych artykułów. Aktywność przy tworzeniu takich „środowiskowych” gazet jest często wysoko ceniona np. przez nauczycieli lub wykładowców i daje możliwość zdobycia zwykle pierwszych oficjalnych publikacji.
3
Pierwsze szlify można też zdobywać w lokalnych bezpłatnych gazetkach, działających na zasadzie dziennikarstwa obywatelskiego. Nie odniesiemy w ten sposób wprawdzie żadnych korzyści finansowych, jednak zdecydowanie zwiększy się grupa osób, do której docieramy ze swoim pisaniem. W zależności od zainteresowań piszącego, można przy tej okazji zwracać uwagę na problemy aktualne w twojej dzielnicy, wykorzystać współpracę z pismem na dotarcie do ciekawych ludzi w celu zrobienia z nimi wywiadu, czy też promować wysoką kulturę. Jeśli gazeta, z którą współpracujesz ma stronę internetową, często otrzymasz informację zwrotną na temat twoich artykułów w postaci np. wpisu w księdze gości.
4
A może staż lub praktyki w lokalnym dzienniku? Kolejny etap dziennikarskiej drogi pozwala przyjrzeć się „od kuchni” jak działa profesjonalna gazeta i w jaki sposób działają pracujący w niej dziennikarze. Jednak wymaga to od ciebie aktywności, bowiem to ty musisz dotrzeć do redakcji pisma i zwrócić na siebie uwagę. Warto mieć przy okazji ze sobą poważny argument, np. w postaci napisanego i być może opublikowanego gdzieś artykułu. Jeśli się uda, wykorzystaj ten czas na solidną naukę dziennikarskiego rzemiosła. A może po zakończeniu praktyk ktoś zobaczy cię w roli stałego współpracownika?
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane