urna

Jak przebiega kremacja?

urna
1 z 6
Pierwszej kremacji dokonano już w 1876 roku we Włoszech i od tego czasu jest ona coraz popularniejszym sposobem żegnania się ze zmarłymi, od 1964 roku prawnie usankcjonowanym przez kościół. Również w Polsce zmienia się nastawienie do kremacji, a wg. ostatnich sondaży 40% badanych uznaje ją za godną formę pochówku. Mówi się, że z czasem, z uwagi na zmniejszającą się ilość miejsca na cmentarzach i brak prawnej możliwości pochowania zwłok poza nekropoliami (wyjątek – rozsypanie prochów w morzu np. przy katastrofie morskiej), kremacja i składanie urn bądź w istniejących grobach, bądź kolumbariach będzie techniczną koniecznością. W jaki sposób przebiega kremacja i czym się różni od tradycyjnych procedur pogrzebowych?
1
formalności
Formalności i ubiór zmarłego.

Aby ciało zmarłego poddać kremacji, wymagane jest zwykle kilka dokumentów, z odpisem aktu zgonu i zezwoleniem zmarłego na kremację na czele. Zwłoki przygotowuje się tak jak do tradycyjnego pogrzebu lub zastępuje ubranie np. całunem.
2
trumna kremacyjna
Trumna kremacyjna.

Spalanie odbywa się w trumnie kremacyjnej, która musi być ekologiczna, bez warstw lakieru oraz metalowych czy plastikowych ozdób (np. tekturowa, wiklinowa, drewniana). Nie wolno również wkładać nic do środka ze względu możliwość wybuchu lub nieprzyjemnego zapachu w przypadku materiałów z tworzyw sztucznych.
3
przebieg spalania
Przebieg spalania.

Czas trwania spalania to około 2-3 godziny. Odbywa się ono pod wpływem gorącego powietrza, w temperaturze 800-1200 stopni, a po zakończeniu cyklu prochy wsypywane są do urny i wydawane ze świadectwem kremacji.
4
urna
Pogrzeb skremowanych szczątków.

Zwykle pogrzeby, w których ma miejsce kremacja, są dwuetapowe. Najpierw następuje pożegnanie ze zmarłym i spopielenie zwłok. Podczas trwania cyklu rodzina może się zbierać w sali ceremonialnej, niektóre krematoria umożliwiają przy tej okazji np. oglądanie zdjęć z życia zmarłego, a całemu procesowi towarzyszy dyskretna muzyka. Po kremacji zwykle odbywa się tradycyjny pochówek, podczas którego urna z prochami zostaje złożona do istniejącego grobu lub w kolumbarium.
5
koszty kremacji
Kalkulacja kosztów.

Koszty kremacji są zwykle niższe, niż tradycyjnego pogrzebu, ponadto odpada zwykle problem wykupienia miejsca na cmentarzu. Nie trzeba również wynajmować specjalnego samochodu do przewiezienia urny na teren cmentarza, równie dobrze może ją przewieźć rodzina zmarłego, jeżeli ma takie życzenie. Jedyny warunek to poszanowanie prochów zmarłego.
?

Wskazówki
* Na terenie Polski występuje 8 krematoriów: w Poznaniu (pierwsze), Bytomiu, Częstochowie, Gdańsku, Rudzie Śląskiej, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Planowane są budowy kolejnych spalarni.

Strona 1 z 6

Komentarze (2)

* Pola wymagane

alfa70
08.12.2014
W Bydgoszczy tez znajduje sie krematorium.
karolin
29.07.2013
a czy ktos zna jakies dobre firmy w warszawie, ktore zajmuja sie kremacja? do tej pory udalo mi sie znalezc tylko bongo