katar

Jak złagodzić podrażniony nos?

Katar zwykle nikogo nie oszczędza, dotyka nawet tych, którzy uważają się za okazy zdrowia, co najmniej dwa razy w roku w okresie przesilenia wiosennego i jesiennego. Dlatego wszyscy znamy ten dokuczliwy ból w okolicach skrzydełek nosa, gdy skóra nie wytrzymuje kolejnego dnia ocierania chusteczkami. Co można zrobić, żeby choć trochę złagodzić te dolegliwości?
1
Zwłaszcza przy dokuczliwym, rzadkim, wodnistym katarze warto zadbać o to, by nie powodować dodatkowych podrażnień skóry. W tym celu do wycierania nosa używamy najbardziej miękkich z dostępnych chusteczek (a na pewno unikamy w tym celu papieru toaletowego). Uważa się przy tym, że materiałowe tradycyjne chusteczki są mało higienicznym wyjściem dla zakatarzonych, jednak dobrze uprana chusteczka potrafi być czasem mniej podrażniającym wyjściem dla skóry.
2
By zmniejszyć częstotliwość wydmuchiwania nosa (i dzięki temu mniej go obcierać chusteczkami), postaraj się go dobrze oczyszczać. W tym celu używaj np. kropli, czy inhalacji. Pamiętaj, że wprawdzie krótkotrwałe stosowanie kropli przynosi ulgę, jednak długotrwałe może prowadzić do polekowego nieżytu nosa i w konsekwencji ciągłego uczucia zatkania i konieczności stosowania coraz większych dawek leku. Pamiętaj również o technice wydmuchiwania nosa, nigdy nie wydmuchuj jednocześnie obu dziurek, zawsze rób to na przemian.
3
Zadbaj o odpowiednie nawilżenie skóry. Zwłaszcza na noc, po uprzednim oczyszczeniu nosa, posmaruj go grubą warstwą wazeliny lub tłustego kremu, bądź kremu dla niemowląt.
4
Jeśli po użyciu kremu odczuwasz pieczenie, możesz użyć także ziołowych maści. W aptekach znajdziesz np. maść majerankową, która oprócz tego, że natłuści podrażnioną skórę, ma także działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i ściągające. Pomoże również trochę odetkać zatkany nos. Innym łatwo dostępnym specyfikiem jest maść rumiankowa, która działa przeciwzapalnie oraz przyspiesza gojenie się ran. Obie maści są przeznaczone do użytku zewnętrznego, dlatego stosujemy je tylko na skórze w okolicach nosa.
5
Obok leków ziołowych można sięgnąć także po leki homeopatyczne. Niektóre z nich przyspieszają gojenie się podrażnień wywołanych katarem. Stosowanie maści homeopatycznych, np. homeoplasmine, 3-4 razy dziennie również powinno poprawić kondycje skóry i wspomóc gojenie. Na pewno pomoże również maść z witaminą A (witamina A odgrywa istotną funkcję w przypadku naszych nabłonków skóry i błon śluzowych).
Strona 1 z 2

Powiązane porady

blizny potrądzikowe
płyn na odciski Acerin
grzybica skóry

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane