ksiądz

Jak dostać się do seminarium?

Wybór kapłaństwa, jako drogi życiowej to dla młodego człowieka nie lada wyzwanie. Przede wszystkim rozeznanie u siebie powołania jest wielkim przeżyciem. Po drugie, przyszłego księdza czekają jeszcze trudne 6-letnie filozoficzno-teologiczne studia. W jaki sposób rozpocząć realizację marzeń o kapłaństwie?
1
Rozeznanie powołania i motywacja

Mówi się, że decyzja o wstąpieniu do seminarium powinna być podejmowana w atmosferze wewnętrznej wolności, uczciwości wobec samego siebie i pod wpływem modlitwy. Wybór takiej drogi życiowej jest bowiem ostateczny, dlatego nacisk kładzie się na to, by był powodowany rzeczywistą wolą kandydata a nie np. życzeniami rodziny.
2
Świadectwo maturalne i specyfika rekrutacji

Ponieważ seminarium to szczególnego rodzaju studia wyższe, by poddać się rekrutacji konieczne jest zdanie matury. Nie ma jednak zazwyczaj wymagań odnośnie przedmiotów, które powinny się znaleźć na świadectwie dojrzałości, ani wyników, jakimi należy się wykazać. Inaczej tez niż w przypadku zwykłych studiów, nie spotkasz się z tłumem chętnych, ani listami rankingowymi, czy też informacjami o liczbie osób przypadającej na jedno miejsce.
3
Wiek nie jest przeszkodą

Nie jest regułą, że do seminarium trafiają młodzi mężczyźni zaraz po maturze, dlatego w gronie kleryków znajdziesz również osoby nieco starsze i nieco dłużej poszukujące swojej życiowej drogi. Wiek nie jest zazwyczaj żadną przeszkodą.
4
Przystępowanie do sakramentów

Kandydat do seminarium powinien przedstawić dokumenty świadczące o przystąpieniu do sakramentów chrztu i bierzmowania. Co za tym idzie – jeśli ktoś np. nie przystąpił do bierzmowania, powinien jak najszybciej nadrobić zaległości. Warto wiedzieć o tym wcześniej, ponieważ przygotowanie do bierzmowania zwykle wymaga czasu.
5
Opinia katechety i proboszcza

Wśród dokumentów, jakie trzeba zebrać jest również opinia proboszcza z rodzinnej parafii oraz opinia katechety. Niekiedy kandydaci martwią się, że ich dotychczasowy brak aktywności na polu kościelnym będzie rzutował na taką opinię. Proboszcz jednak zna swoich parafian, prowadzi na ich temat adnotacje np. przy wizytach na kolędach, więc jeśli nie poznał cię do tej pory bliżej, napisze po prostu o tym, co ma w dokumentacji. Być może zapyta również o powody takiej, a nie innej decyzji. Kleryk będący w seminarium to dla danej parafii powód do radości, dlatego ksiądz proboszcz w przyszłości będzie ci również służył pomocą w wypadku problemów, gdyby się pojawiły.
6
Pozostałe dokumenty i przebieg rekrutacji

Pozostałe dokumenty, które trzeba dołączyć, to własnoręcznie napisane podanie i życiorys wraz z 5 zdjęciami, ksero dowodu osobistego i książeczki wojskowej, czasem również zaświadczenie o ślubie kościelnym rodziców. Rekrutacja zwykle jest wielostopniowa i składa się z rozmów m.in. z rektorem, ojcem duchownym oraz psychologiem. Wszystkie te rozmowy mają służyć kompleksowej ocenie motywacji kandydata i prawidłowości rozeznania jego powołania.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Szymon
19.02.2013
Wyszcze seminarium to jest to.