Dziecko korzysta z nocnika

Jak nauczyć dziecko sikać do nocnika?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Nauczenie dziecka korzystania z nocnika jest wielkim krokiem zarówno dla rodziców, jak i dzieci. Klucz do sukcesu? Cierpliwość - być może więcej cierpliwości niż Ci się wydaje. Czy już pora? Sukces szkolenia w korzystaniu z nocnika zależy od fizycznej i emocjonalnej gotowości, a nie od konkretnego wieku. Wiele dzieci wykazuje zainteresowanie nocnikiem w wieku 2 lat, ale inne mogą nie być gotowe do momentu, aż osiągną wiek 2,5 roku lub nawet starszego. I nie ma pośpiechu. Jeśli zaczniesz szkolenie korzystania z nocnika zbyt wcześnie, może ono tylko trwać dłużej.
1
Czy Twoje dziecko jest gotowe? Zadaj sobie następujące pytania:     

  • Czy Twoje dziecko wydaje się zainteresowane nocnikiem lub toaletą lub noszeniem bielizny?    

  • Czy Twoje dziecko potrafi zrozumieć i przestrzegać podstawowe zasady?

  • Czy Twoje dziecko potrafi zadać proste pytania?    

  • Czy Twoje dziecko pozostaje suche na okres dwóch lub więcej godzin w ciągu dnia? Czy budzi się z drzemki suche?   

  • Czy dziecko ma dość przewidywalne ruchy jelit (czy wypróżnia się o regularnych porach)?    

  • Czy Twoje dziecko potrafi zakomunikować Wam poprzez słowa, wyraz twarzy lub postawę, gdy musi się udać do toalety?    

  • Czy Twoje dziecko czuje się niewygodnie w mokrej lub brudnej pieluszce?    

  • Czy Twoje dziecko potrafi zdjąć spodnie i naciągnąć je ponownie?

Jeśli odpowiedziałeś głównie tak, dziecko może być gotowe do korzystania z nocnika. Jeśli odpowiedziałeś głównie nie, możesz poczekać - zwłaszcza, jeśli dziecko będzie musiało niebawem zmierzyć się z istotnymi zmianami, takimi jak np. przybycie na świat nowego rodzeństwa. Maluch, który dziś sprzeciwia się nocnikowi, może być otwarty na ten pomysł w ciągu kilku miesięcy.

Nie ma potrzeby odkładania szkolenia w korzystaniu z nocnika, jeśli dziecko ma przewlekłą chorobę, ale jest w stanie normalnie skorzystać z toalety. Należy jednak pamiętać, że proces nauki może w takiej sytuacji trwać dłużej.

2
Gotowi? Start!

Kiedy uznasz, że nadszedł czas, aby rozpocząć szkolenie w korzystaniu z nocnika, nastaw swoje dziecko na sukces. Zacznij od utrzymania dobrego poczucia humoru i pozytywnego nastawienia. Następnie:

3
Wyciągnij sprzęt.

Umieść nocnik w łazience. Możesz wypróbować model ze zdejmowaną klapką, którą można później umieścić bezpośrednio na toalecie, gdy dziecko jest gotowe. Zachęcaj dziecko do siedzenia na nocniczku - z lub bez pieluchy. Upewnij się, że stopy dziecka spoczywają mocno na podłodze lub krzesełku. Pomóż dziecku zrozumieć, jak rozmawiać o łazience za pomocą prostych, prawidłowych sformułowań. Możesz wrzucić zawartość brudnej pieluchy do nocnika, aby pokazać jego zastosowanie, albo niech dziecko ma możliwość zobaczenia członków rodziny o tej samej co ono płci, korzystających z toalety.

4
Ustal nocnikowe przerwy.

Jeśli Twoje dziecko jest zainteresowane, pozwalaj mu siadać na nocniku lub toalecie bez pieluchy na kilka minut, kilka razy dziennie. Chłopcom, często najlepiej opanować oddawanie moczu w pozycji siedzącej, a dopiero później przejść do pozycji stojącej, kiedy to jelita są już kompletnie wyćwiczone. Czytaj dziecku książkę o szkoleniu w używaniu nocnika lub daj dziecku specjalną zabawkę do wykorzystania podczas posiedzenia na nocniku lub toalecie. Zostań z dzieckiem, kiedy jest w łazience. Nawet jeśli dziecko po prostu siedzi, pochwal je za podjęcie próby - i przypomnij dziecku, że może ono spróbować ponownie później.

5
Reaguj.

Jeśli zauważysz oznaki, że dziecko może wymagać skorzystania z toalety - jak skręcanie się, siadanie w kucki lub trzymanie się w okolicy narządów płciowych - szybko reaguj. Pomóż dziecku zapoznać się z tymi sygnałami, przerwij wykonywaną przez nie czynność i udajcie się do toalety. Chwal dziecko za mówienie o tym, że musi skorzystać z toalety. Naucz dziewczynkę, że należy przetrzeć się dokładnie od przodu do tyłu, aby zapobiec wprowadzenia bakterii z odbytu do pochwy i pęcherza. Kiedy nadejdzie czas, aby spłukać wodę, pozwól dziecku czynić honory domu. Upewnij się, że dziecko myje ręce po skorzystaniu z toalety.

6
Motywuj.

Niektóre dzieci reagują na naklejki lub gwiazdki na wykresie. Dla innych, wycieczka do parku lub dodatkowa bajka są skuteczne. Eksperymentuj, aby znaleźć to, co najlepsze dla Twojego dziecka. Wzmocnij wysiłek dziecka za pomocą słów takich jak "Ależ ekscytujące! Uczysz się korzystać z toalety, podobnie jak duże dzieci!" Bądź pozytywny, nawet jeśli podróż do toalety się nie powiedzie.

7
Bądź konsekwentny.

Upewnij się, że wszyscy opiekunowie dziecka - w tym opiekunki, przedszkolanki i dziadkowie – stosują się do harmonogramu szkolenia w korzystaniu z nocnika.

8
Pozbądź się pieluchy.

Po kilku tygodniach udanych nocnikowych przerw, Twoje dziecko może być gotowe na zamianę pieluchy na zwykłe majtki. Świętuj tą zmianę. Idź na specjalną wycieczkę dla "dużych dzieci". Zadzwoń do bliskich przyjaciół lub rodziny, i pozwól, aby dziecko ogłosiło im nowinę. Kiedy dziecko ma na sobie zwykłe majtki, unikaj kombinezonów, pasków, trykotów lub innych przedmiotów, które mogłyby utrudnić szybkie rozbieranie.

9
Wypadki są nieuniknione - szczególnie, gdy dziecko jest zmęczone lub zdenerwowane.

Kiedy się przydarzą, zachowaj spokój. Wystarczy powiedzieć "To był wypadek. Przebierzemy Cię. Wkrótce będziesz pamiętać o korzystaniu z nocnika za każdym razem".

10
Daj czas.

Większość dzieci opanowuje dzienne kontrolowanie pęcherza w ciągu sześciu miesięcy od rozpoczęcia szkolenia w korzystaniu z nocnika. Nocne kontrolowanie pęcherza może zająć kilka miesięcy lub lat dłużej. W międzyczasie używaj jednorazowych spodenek szkoleniowych lub plastikowych pokrowców na materace, podczas gdy dziecko śpi.

11
Jeśli dziecko się opiera to nie ucz go na siłę.

Jeśli dziecko opiera się używaniu nocnika lub toalety lub nie radzi sobie z tym za dobrze, zrób sobie przerwę w szkoleniu. Możliwe, że nie jest jeszcze gotowe. Spróbuj ponownie za kilka miesięcy.

12
Wypadki się zdarzają

Będzie Ci się łatwiej żyło, kiedy twoje dziecko nauczy się jak korzystać z toalety, ale musisz oczekiwać sporadycznych wypadków i możliwości niedotrzymania moczu w drodze do łazienki. Oto pomocne rady:

Zwolnij. Przypomnij dziecku, aby się zrelaksowało i nie spieszyło. Całkowite opróżnienie pęcherza, może pomóc w zapobieganiu wypadkom.

Regularne siadanie na nocniczku. Wypadki często się zdarzają, gdy dzieci są pochłonięte jakąś inną czynnością, która - chwilowo - jest bardziej interesująca niż toaleta. Aby walczyć z tym zjawiskiem, sugeruj dziecku regularne podróże do łazienki, na przykład najpierw rano, po każdym posiłku i przekąsce, zanim wsiądzie do samochodu lub pójdzie do łóżka. Wskaż na objawy wstrzymywania moczu, takie jak trzymanie się w okolicy narządów płciowych.

Zachowaj spokój. Dzieci nie mają wypadków z sikaniem po to, aby drażnić swoich rodziców. Jeśli dziecko ulegnie nieprzyjemnemu wypadkowi, nie należy zawstydzać dziecka bardziej poprzez krzyki lub dyscyplinowanie. Możesz powiedzieć: "Tym razem zapomniałeś. Następnym razem zdążysz do łazienki na czas."

Bądź przygotowany. Jeśli Twoje dziecko ma częste wypadki, chłonna bielizna może być najlepszym rozwiązaniem. Spraw aby zmiany bielizny i ubrania były wygodne, szczególnie w szkole lub w przedszkolu.

13
Kiedy szukać pomocy?

Sporadyczne wypadki są nieszkodliwe, ale mogą prowadzić do dokuczania, zażenowania i alienacji ze strony rówieśników. Jeśli Twoje, wyszkolone w używaniu nocnika dziecko, wraca do dawnych zwyczajów lub traci grunt - zwłaszcza w wieku 4 lat lub jeszcze starszym – albo jeśli martwisz się wypadkami swojego dziecka, skontaktuj się z jego lekarzem. Czasami problem moczenia się wskazuje na podstawowe warunki fizyczne, takie jak zakażenie dróg moczowych lub nadaktywny pęcherz. Natychmiastowe leczenie może pomóc dziecku w uniknięciu niemiłych wypadków.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane