choroba morska

Jak walczyć z chorobą morską?

Choroba morska jest rodzajem choroby lokomocyjnej. Kiedy jesteśmy na morzu, nasz mózg reaguje na ruch statku i wody, zaś nasze oczy dostrzegają innego typu ruchu. Ta rozbieżność powoduje mdłości, przelewanie się w żołądku jego treści, silne zawroty głowy, szum w uszach, a również niemożność skupienia uwagi oraz mroczki przed oczami. Najważniejsze w walce z chorobą morską jest poznanie reakcji swojego organizmu oraz pozytywne nastawienie.
1
Pierwszy krok to wyeliminowanie konfliktu wizualnego. Spędzaj jak najmniej czasu pod pokładem. Znajdź sobie miejsca na rufie jachtu w pobliżu osi symetrii jachtu, gdyż tam najmniej kołysze.
2
Obserwuj horyzont – najlepiej pod kątem 45% ponad nim. Obserwuj linię brzegową, przepływające statki. Nie wpatruj się w morskie fale, ani w fale powstające wokół jachtu.
3
Zastosuj metodę Ride The Waves – postaraj się, by Twój korpus i ciało balansowały zgodnie z pracą jachtu. Takie wpadnięcie w rytm pozwoli nieco złagodzić złą pracę błędnika. Zastosuj również przy tym ćwiczenia oddechowe.
4
Jeśli stan fizyczny Ci na to pozwala, zajmij się prostymi pracami na pokładzie. Nic tak nie wzmaga choroby, jak koncentrowanie się na jej objawach.
5
Jedz małe posiłki, lekkie i łatwostrawne, w ciągu godziny od wypłynięcia z portu. Zrezygnuj z produktów kwaśnych, surowych, soków, napojów gazowanych, produktów zawierających dużo konserwantów, nadmiaru słodyczy, kofeiny i oczywiście alkoholu.
6
Kiedy jest ciepło, należy pić jak najwięcej niegazowanej wody mineralnej. W chłodniejsze dni idealnie się sprawdzi herbata miętowa z miodem. Jeśli dużo wymiotujesz, pij również napoje izotoniczne, które wyregulują gospodarkę wodno-elektrolitową.
7
Z naturalnych środków ziołowych zaleca się stosowanie imbiru, który był już stosowany przez arabskich żeglarzy. Działa on przeciwwymiotnie, pobudza perystaltykę jelit, działa żółciopędnie. Wykazuje również działanie przeciwzapalne i rozgrzewa organizm. Uważajmy jednak, aby nie przedobrzyć, gdyż imbir w nadmiarze może wywołać senność, ból głowy i zgagę. Popularne środki z imbirem to Avioplant, Lokomotiv, Zingibir. Jest on dostępny również postaci herbatki z imbiru, imbirowych cukierków i gum.
8
Za skuteczne uważane są również preparaty na receptę, składające się z Ephedriny i Promethaziny. Dostępne one są np. w postaci plastrów, czopków (np. Phenagran) lub tabletek (Diphergan). Mogą one wywołać stan otępienia i senność. Nie zaleca się ich długo stosować.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane