Dziecko przeklina

Jak oduczyć dziecko przeklinania?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Dzieci próbują się dopasować, chcą wyglądać fajnie i być jak dorośli. Słyszą wulgarny język gdzie tylko się obrócą - w szkole, w telewizji, a może nawet w domu. Nic dziwnego, że przeklinanie dzieci jest w dzisiejszych czasach tak dużym problemem. Jeśli twój nastolatek dodał do swojego słownika kilka mocniejszych słów, może to być dobry moment, aby ograniczyć jego przeklinanie. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak powstrzymać dzieci od przeklinania i pomóc oczyścić jego język.
1
Bądź wzorem dobrego zachowania.

Rówieśnicy mają duży wpływ na zachowanie twojego dziecka, ale mimo tego, co można pomyśleć, wciąż masz najważniejszy wpływ na jego życie. Jeśli twoim celem jest, aby utrzymać twoje dziecko z dala od przeklinania, musisz uważać na słowa, które dobierasz, gdy jesteś zły lub zdenerwowany. Ograniczenie własnego przeklinania może być trudne, ale jeśli to zrobisz, to twoje dziecko na pewno to zauważy i prawdopodobnie będzie podążać za dobrym przykładem.

2
Jeśli czasami wymknie ci się przekleństwo, nie zadręczaj się tym.

Jeśli twoje dziecko usłyszało, przyznaj się do wpadki i przeproś za użycie wulgarnego języka.

3
Uświadom sobie rzeczywistość.

Nie ma sposobu, aby chronić dziecko od rzeczywistości dorastania. Możliwe, że twój syn lub córka słyszało sporo przekleństw w autobusie, w szkole lub w sąsiedztwie. Uświadom swoje dziecko, że wiesz, iż słyszy ono te słowa, i zapytaj go, czy ma jakieś pytania odnośnie tego, co one oznaczają. Poświęć trochę czasu na wyjaśnienie, dlaczego te słowa są obraźliwe i nie powinny być powtarzane z szacunku dla innych ludzi. Wyjaśnij, że wiele osób uważa przeklinanie za bardzo nieeleganckie, i że to niegrzecznie sprawiać, że twoje otoczenie czuje się nieswojo.

4
Ponadto, wyjaśnij w jaki sposób ludzie patrzą na innych, kiedy Ci przeklinają.

Dzieci muszą zrozumieć, że przeklinanie w miejscach publicznych może wysłać innym błędną informację na ich temat, taką której najprawdopodobniej nie chcą wysyłać (że są agresywne, niewychowane, ze złych domów, biorą narkotyki itd.).

5
Jasno określ swoje oczekiwania.

Powiedz swojemu dziecku, jeśli nie chcesz aby przeklinało. Bardzo jasno określ swoje oczekiwania. Na przykład, można powiedzieć: "Wiem, słyszysz wulgarny język w szkole i w autobusie, ale spodziewam się, że będziesz zachowywać się lepiej niż rówieśnicy i znajdziesz bardziej odpowiednie słowa, gdy jesteś zły lub próbujesz wyrazić swoją opinię".

6
Przeklinanie nie jest "fajne".

Dzieci a szczególnie nastolatki są skłonne do przeklinania lub rozmowy w wulgarny sposób z przyjaciółmi, aby wyglądać fajnie i uzyskać akceptację grupy. Ale możesz powiedzieć dziecku, że inne dzieci prawdopodobnie nawet nie zauważą, że zdecydowało się ono nie używać wulgarnego języka. Inni rodzice i dorośli natomiast to zauważą i dzięki temu będą myśleć o nim o wiele lepiej, ponieważ nie przeklina.

7
Daj dziecku wskazówki, jak unikać używania wulgaryzmów.

Mogłoby, na przykład, wyobrazić sobie, że jego babcia lub młodszy brat są obok, aby uniknąć złego zachowania. Albo, może spróbować zaimponować swoim kolegom za pomocą zaawansowanych (ale odpowiednich) słów, których ci mogą nie rozumieć.

8
Zdefiniuj kary za przeklinanie.

Czasami najlepszym sposobem, aby postawić na swoim jest zastosowanie systemu nagród i kar. Nagradzaj dziecko, kiedy znajduje odpowiednie słowa przedstawienia swojego punktu widzenia, i karz je, kiedy tego nie robi. Możesz karać swojego nastolatka grzywną w wysokości 3 zł za każde wypowiedziane przekleństwo. Albo, możesz odjąć 15 minut od godziny o której musi wrócić do domu za każde brzydkie słowo, które usłyszysz z jego ust. Znajdź system, który sprawdza się dla Ciebie i Twojego dziecka i trzymaj się go.

9
Czytaj między wierszami.

Czasami nastolatki przeklinają przed rodzicami lub innymi dorosłymi po to, aby odwrócić ich uwagę. Mają nadzieję, że będziesz koncentrować się na słowach, których używają, zamiast ich działaniach. Jeśli dziecko przeklina, bo jesteś na nie zdenerwowany po powrocie z wywiadówki, bo dostało złą ocenę albo nie odrobiło pracy domowej, nie pozwól, aby jego słowa odwróciły uwagę od prawdziwego problemu, czyli jego zachowania.

10
Usiądź i porozmawiaj.

Jeśli wszystkie próby ograniczenia przeklinania u twojego dziecka nie odniosły skutku, nadszedł czas, aby usiąść i porozmawiać, po to aby dotrzeć do sedna jego złego zachowania. W szczególności nastolatki mogą przeklinać po prostu po to, aby zwrócić na siebie uwagę (nawet negatywną uwagę). Możliwe jest również, że dziecko celowo próbuje zranić twoje uczucia. Jeżeli uważasz, że potrzebujesz pomocy doradcy, aby dotrzeć do sedna problemu, skontaktuj się z doradcą dziecka w szkole. Lub skontaktuj się z pediatrą dziecięcym uzyskać dodatkową pomoc i zalecenia.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

karmienie piersią
Dziecko w kościele
dziecko czytające książkę

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane