cierpienie

Jakie są objawy nerwicy?

Zaburzenia nerwicowe bardzo uprzykrzają życie, zarówno osobie cierpiącej na nie, jak również otoczeniu. Nerwica to choroba psychiki i emocji. Jest spowodowana konfliktem wewnętrznym między swoimi pragnieniami, a możliwościami ich urzeczywistnienia. Jest to dość często spotykane zaburzenie, ponieważ cierpi na nie ok. 30% społeczeństwa. Jakie jeszcze możemy wyróżnić przyczyny? W zależności od osoby mogą one być bardzo różne. W dalszej części artykułu wymienimy kilka. Pamiętajmy, że leczenie zaburzeń nerwicowych może być długotrwałe, w zależności od samoświadomości pacjenta. Przy tego typu zaburzeniach konieczna jest psychoterapia. Często osoby cierpiące na nerwicę boją się wizyt u lekarzy, psychologów, dlatego też tak ważne jest wsparcie bliskich osób. W tym artykule znajdziesz kilka przydatnych informacji na temat nerwicy, jej rodzajów oraz objawów.
1
Po pierwsze zacznijmy od tego jak rozpoznać nerwicę. Oczywiście to zaburzenie powinno być zdiagnozowane przez lekarza, jednakże wymienimy kilka charakterystycznych objawów, dzięki którym będziemy mogli utwierdzić się w przekonaniu, bądź też obalić stwierdzenie, że mamy do czynienia z nerwicą. Objawy dzielimy na kilka rodzajów. Są to objawy somatyczne, zaburzenia funkcji poznawczych, czy też zaburzenia emocji.
2
Zacznijmy od objawów somatycznych. Są to objawy, które dotyczą funkcjonowania ciała. Często towarzyszą objawom natury psychicznej. Można do nich zaliczyć bóle głowy, bóle wątroby (zaburzenia funkcjonowania organów wewnętrznych), zaburzenia związane z seksualnością (problemy z erekcją, czy też zaburzenia tożsamości płciowej).
3
Do zaburzeń funkcji poznawczych zaliczamy wszystko to, co wiąże się z naszą psychiką. Są to między innymi natręctwo myśli, natręctwa ruchowe (czyli wszystkie tiki nerwowe) oraz problemy z koncentracją. Do ostatniej grupy objawów można zaliczyć wszelkie lęki. Znajdują się tutaj różnego rodzaju fobie, zaburzenia snu, czy też brak motywacji, apatia. Zaliczamy do tego również uczucie przygnębienia.
4
Poniżej znajdziesz kilka cech, które są charakterystyczne dla osób cierpiących na nerwicę. Tego typu osoby cechuje często podwyższony poziom niepokoju, zawyżone aspiracje, skupienie na sobie, obniżone poczucie własnej wartości, lęk przed oceną, niechęć do samoanalizy, trudności w relacjach z innymi ludźmi oraz brak akceptacji samego siebie.
5
Jakie są przyczyny tej choroby? Jak już wcześniej wspomniano są one bardzo zróżnicowane. Jest to swoistego rodzaju konflikt między pragnieniami, a obowiązkami oraz normami społecznymi. Często nerwica wiąże się z traumatycznymi przeżyciami z dzieciństwa czy też wychowaniem. Często nerwice są spotykane u osób, które wychowywały się w dysfunkcyjnych rodzinach. Do tego dochodzi brak umiejętności radzenia sobie ze stresem, czy też presją otoczenia. Zaznaczymy, że chory nie powinien zostać sam z tym problemem. Najlepiej jest poszukać wsparcia u psychoterapeuty.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

odstresowanie
Jak uniknąć stresu?
melisa

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

#19036
20.04.2013
Objawów nerwicy jest dużo , ale leczenie jej również nie jest łatwe.Do objawów zaliczamy :częste bóle głowy, żołądka, serca lub kręgosłupa o charakterze napięciowym,
zawroty głowy,kołatanie serca,fale gorąca,zaburzenia seksualne, problemy z oddychaniem,uczucie ciężkości klatki piersiowej , kłopoty z pamięcią oraz wiele innych.Wiem, że nerwicę można pokonać psychoterapią lub za pomocą środków farmakologicznych. Warto skonsultować się z psychologiem lub psychiatrą oraz szukać wsparcia osób bliskich.